Skip to main content
Top
Published in: BMC Palliative Care 1/2022

Open Access 01-12-2022 | SARS-CoV-2 | Research

Inpatient generalist palliative care during the SARS-CoV-2 pandemic – experiences, challenges and potential solutions from the perspective of health care workers

Authors: Manuela Schallenburger, Marie Christine Reuters, Jacqueline Schwartz, Marius Fischer, Carmen Roch, Liane Werner, Claudia Bausewein, Steffen T. Simon, Birgitt van Oorschot, Martin Neukirchen

Published in: BMC Palliative Care | Issue 1/2022

Login to get access

Abstract

Background

The SARS-CoV-2 pandemic has presented major challenges to the health system. Despite high acute case numbers, patients without Covid-19 still need to be cared for. Due to the severity of the disease and a possible stressful overall situation, patients with palliative care needs also require comprehensive care during pandemic times. In addition to specialized palliative care facilities, this also takes place in non palliative care wards. In order to ensure this general palliative care also in pandemic times, the experience of the staff should be used. The aim of this paper is to examine challenges and possible solutions for general palliative care inpatients in relation to the care of seriously ill and dying patients and their relatives.

Methods

Qualitative semi-structured focus groups were conducted online for the study. Participants were staff from intensive care or isolation wards or from units where vulnerable patients (e.g. with cognitive impairment) are cared for. The focus groups were recorded and subsequently transcribed. The data material was analysed with the content structuring content analysis according to Kuckartz.

Results

Five focus groups with four to eight health care professionals with various backgrounds were conducted. Fifteen main categories with two to eight subcategories were identified. Based on frequency and the importance expressed by the focus groups, six categories were extracted as central aspects: visiting regulations, communication with relatives, hygiene measures, cooperation, determination of the patients will and the possibility to say good bye.

Conclusion

The pandemic situation produced several challenges needing specific solutions in order to manage the care of seriously ill and dying patients. Especially visiting needs regulation to prevent social isolation and dying alone. Finding alternative communication ways as well as interprofessional and interdisciplinary cooperation is a precondition for individualised care of seriously ill and dying patients and their relatives. Measures preventing infections should be transparently communicated in hospitals.
Literature
3.
go back to reference Ramshorn-Zimmer A, Fakler J, Schröder R, Stöhr R, Kohls E, Gries A. Notaufnahme während der Corona Pandemie: Weniger Non-Covid-19-Notfälle. Deutsches Ärzteblatt. 2020;117:A1202–5. Ramshorn-Zimmer A, Fakler J, Schröder R, Stöhr R, Kohls E, Gries A. Notaufnahme während der Corona Pandemie: Weniger Non-Covid-19-Notfälle. Deutsches Ärzteblatt. 2020;117:A1202–5.
5.
go back to reference Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI), Deutschen Gesellschaft für Interdisziplinäre Notfall- und Akutmedizin (DGINA), Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI), Deutschen Gesellschaft für Internistische Intensivmedizin und Notfallmedizin (DGIIN), Deutschen Gesellschaft für Neurointensiv- und Notfallmedizin (DGNI), Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin (DGP), Deutschen Gesellschaft für Palliativmedizin (DGP), Akademie für Ethik in der Medizin. Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie. 2020. Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI), Deutschen Gesellschaft für Interdisziplinäre Notfall- und Akutmedizin (DGINA), Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI), Deutschen Gesellschaft für Internistische Intensivmedizin und Notfallmedizin (DGIIN), Deutschen Gesellschaft für Neurointensiv- und Notfallmedizin (DGNI), Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin (DGP), Deutschen Gesellschaft für Palliativmedizin (DGP), Akademie für Ethik in der Medizin. Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie. 2020.
6.
go back to reference Nehls W, Delis S, Haberland B, Maier BO, Sänger K, Tessmer G, et al. Therapie von PatientInnen mit COVID-19. [Management of Patients with COVID-19 - Recommendations from a Palliative Care Perspective]. Pneumologie. 2020;74:652–9. doi:https://doi.org/10.1055/a-1156-2759. Nehls W, Delis S, Haberland B, Maier BO, Sänger K, Tessmer G, et al. Therapie von PatientInnen mit COVID-19. [Management of Patients with COVID-19 - Recommendations from a Palliative Care Perspective]. Pneumologie. 2020;74:652–9. doi:https://​doi.​org/​10.​1055/​a-1156-2759.
11.
go back to reference Dresing T, Pehl T. Praxisbuch Transkription: Regelsysteme, Software und praktische Anleitungen für qualitative ForscherInnen. 8th ed. Marburg: Eigenverlag; 2018. Dresing T, Pehl T. Praxisbuch Transkription: Regelsysteme, Software und praktische Anleitungen für qualitative ForscherInnen. 8th ed. Marburg: Eigenverlag; 2018.
12.
go back to reference Kuckartz U. Qualitative Inhaltsanalyse: Methoden, Praxis, Computerunterstützung. 3rd ed. Weinheim, Bergstr: Beltz Juventa; 2016. Kuckartz U. Qualitative Inhaltsanalyse: Methoden, Praxis, Computerunterstützung. 3rd ed. Weinheim, Bergstr: Beltz Juventa; 2016.
13.
go back to reference You JJ, et al. Barriers to goals of care discussions with seriously ill hospitalized patients and their families: a multicenter survey of clinicians. JAMA Intern Med. 2015;175(Jg., Nr. 4, S):549–56.CrossRef You JJ, et al. Barriers to goals of care discussions with seriously ill hospitalized patients and their families: a multicenter survey of clinicians. JAMA Intern Med. 2015;175(Jg., Nr. 4, S):549–56.CrossRef
15.
go back to reference Ministerium für Arbeit, Gesundheit und Soziales des Landes Nordrhein-Westfalen. Verordnung zum Schutz vor Neuinfizierungen mit dem Coronavirus SARS-CoV-2(Coronaschutzverordnung – CoronaSchVO) Vom 5.März 2021; 2021. Ministerium für Arbeit, Gesundheit und Soziales des Landes Nordrhein-Westfalen. Verordnung zum Schutz vor Neuinfizierungen mit dem Coronavirus SARS-CoV-2(Coronaschutzverordnung – CoronaSchVO) Vom 5.März 2021; 2021.
16.
go back to reference Münch U, Müller H, Deffner T, Schmude A von, Kern M, Kiepke-Ziemes S, Radbruch L. Empfehlungen zur Unterstützung von belasteten, schwerstkranken, sterbenden und trauernden Menschen in der Corona-Pandemie aus palliativmedizinischer Perspektive : Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Palliativmedizin (DGP), der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI), des Bundesverbands Trauerbegleitung (BVT), der Arbeitsgemeinschaft für Psychoonkologie in der Deutschen Krebsgesellschaft, der Deutschen Vereinigung für Soziale Arbeit im Gesundheitswesen (DVSG) und der Deutschen Gesellschaft für Systemische Therapie, Beratung und Familientherapie (DGSF). [Recommendations for the support of suffering, severely ill, dying or grieving persons in the corona pandemic from a palliative care perspective : Recommendations of the German Society for Palliative Medicine (DGP), the German Interdisciplinary Association for Intensive and Emergency Medicine (DIVI), the Federal Association for Grief Counseling (BVT), the Working Group for Psycho-oncology in the German Cancer Society, the German Association for Social Work in the Healthcare System (DVSG) and the German Association for Systemic Therapy, Counseling and Family Therapy (DGSF)]. Schmerz. 2020;34:303–13. doi:https://doi.org/10.1007/s00482-020-00483-9. Münch U, Müller H, Deffner T, Schmude A von, Kern M, Kiepke-Ziemes S, Radbruch L. Empfehlungen zur Unterstützung von belasteten, schwerstkranken, sterbenden und trauernden Menschen in der Corona-Pandemie aus palliativmedizinischer Perspektive : Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Palliativmedizin (DGP), der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI), des Bundesverbands Trauerbegleitung (BVT), der Arbeitsgemeinschaft für Psychoonkologie in der Deutschen Krebsgesellschaft, der Deutschen Vereinigung für Soziale Arbeit im Gesundheitswesen (DVSG) und der Deutschen Gesellschaft für Systemische Therapie, Beratung und Familientherapie (DGSF). [Recommendations for the support of suffering, severely ill, dying or grieving persons in the corona pandemic from a palliative care perspective : Recommendations of the German Society for Palliative Medicine (DGP), the German Interdisciplinary Association for Intensive and Emergency Medicine (DIVI), the Federal Association for Grief Counseling (BVT), the Working Group for Psycho-oncology in the German Cancer Society, the German Association for Social Work in the Healthcare System (DVSG) and the German Association for Systemic Therapy, Counseling and Family Therapy (DGSF)]. Schmerz. 2020;34:303–13. doi:https://​doi.​org/​10.​1007/​s00482-020-00483-9.
Metadata
Title
Inpatient generalist palliative care during the SARS-CoV-2 pandemic – experiences, challenges and potential solutions from the perspective of health care workers
Authors
Manuela Schallenburger
Marie Christine Reuters
Jacqueline Schwartz
Marius Fischer
Carmen Roch
Liane Werner
Claudia Bausewein
Steffen T. Simon
Birgitt van Oorschot
Martin Neukirchen
Publication date
01-12-2022
Publisher
BioMed Central
Keywords
SARS-CoV-2
Care
Published in
BMC Palliative Care / Issue 1/2022
Electronic ISSN: 1472-684X
DOI
https://doi.org/10.1186/s12904-022-00958-9

Other articles of this Issue 1/2022

BMC Palliative Care 1/2022 Go to the issue