Skip to main content
Top
Published in: Oral and Maxillofacial Surgery 3/2005

01-05-2005 | Originalien

Zur Indikation und Morbidität der Kontinuitätsresektion des Unterkiefers beim Plattenepithelkarzinom der unteren Mundhöhlenetage

Authors: Dr. A. Abler, M. Roser, D. Weingart

Published in: Oral and Maxillofacial Surgery | Issue 3/2005

Login to get access

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Kontinuitätsresektion des Unterkiefers im Rahmen ablativer Eingriffe bei einem Mundhöhlenkarzinom bedeutet eine erhebliche funktionelle und ästhetische Beeinträchtigung für den Patienten. Die Indikation zur Resektion von Teilen des Unterkiefers wird bislang an den Regeln der Wahrung des Sicherheitsabstandes, die im Weichgewebe ihre Gültigkeit haben, festgelegt. Als Konsequenz erfordert jedes Karzinom der Mundhöhle mit weniger als 1 cm Abstand zum Unterkiefer eine Resektion des Knochens.

Patienten und Methoden

Zur Überprüfung des Therapiekonzeptes wurden in einer retrospektiven Studie die Ergebnisse des präoperativen Stagings bei 152 Patienten mit Kontinuitäts- bzw. Kastenresektion des Unterkiefers ausgewertet. Es erfolgte ein Vergleich des histopathologischen Ergebnisses im Hinblick auf Knocheninfiltration und Staging sowie die Bestimmung der kaufunktionellen Rehabilitation und Rezidivrate. Die Komplikationen nach Kontinuitätsresektion wie z. B. die Fraktur der Rekonstruktionsplatte wurden analysiert und eigene Erfahrungen mit den aufwändigen Verfahren der mikrochirurgischen Sekundärrekonstruktion kritisch bewertet.

Ergebnisse

Insbesondere bei kleineren Tumoren der Stadien T1 und T2 ist auch bei einem Abstand von weniger als 1 cm zum Alveolarkamm ohne Nachweis einer knöchernen Infiltration im Computertomogramm und der Szintigraphie ein ausreichender Sicherheitsabstand häufig mit einer kontinuitätserhaltenden Resektion realisierbar. Die Entscheidung über die Ausdehnung der knöchernen Resektion am Unterkiefer kann durch die Schnellschnittdiagnostik des Periosts erleichtert werden. Die Rezidivrate scheint bei Patienten mit Kontinuitätserhalt auch bei knochennahen Tumoren nicht signifikant erhöht. Eine zurückhaltende Vorgehensweise bezüglich der Kontinuitätsresektion ist gerechtfertigt. Das klinikeigene Konzept wird vorgestellt.
Literature
1.
go back to reference Ahuja RB, Soutar DS, Moule B, Bessent RG, Gray H (1990) Comparative study of technetium-99m-bone scans and orthopantomography in determining mandible invasion intraoral squamous cell carcinoma. Head Neck 12: 237–243 Ahuja RB, Soutar DS, Moule B, Bessent RG, Gray H (1990) Comparative study of technetium-99m-bone scans and orthopantomography in determining mandible invasion intraoral squamous cell carcinoma. Head Neck 12: 237–243
2.
go back to reference Ash CS, Nason RW, Abdouh AA, Cohen MA (2000) Prognostic implications of mandibular invasion in oral cancer. Head Neck 22: 794–798 Ash CS, Nason RW, Abdouh AA, Cohen MA (2000) Prognostic implications of mandibular invasion in oral cancer. Head Neck 22: 794–798
3.
go back to reference Bier J (1982) Definitionen zum radikalchirurgischen Vorgehen bei Plattenepithelkarzinomen der Mundhöhle. Mund Kiefer GesichtsChir 6: 369–372 Bier J (1982) Definitionen zum radikalchirurgischen Vorgehen bei Plattenepithelkarzinomen der Mundhöhle. Mund Kiefer GesichtsChir 6: 369–372
4.
go back to reference Brown A, Browne RM (1995) Factors influencing the patterns of invasion of the mandible by oral squamous cell carcinoma. Int J Oral Max Fac Surg 24: 417–426 Brown A, Browne RM (1995) Factors influencing the patterns of invasion of the mandible by oral squamous cell carcinoma. Int J Oral Max Fac Surg 24: 417–426
5.
go back to reference Brown J, Griffith P, Browne R (1994) A comparison of different imaging modalities and direct inspection after periostal stripping in predicting the invasion of the mandible by oral squamous cell carcinoma. Br J Oral Max Fac Surg 32: 347–359 Brown J, Griffith P, Browne R (1994) A comparison of different imaging modalities and direct inspection after periostal stripping in predicting the invasion of the mandible by oral squamous cell carcinoma. Br J Oral Max Fac Surg 32: 347–359
6.
go back to reference Brown JS, Kalavrezos N, D’Souza J, Lowe D, Magennis P, Woolgar JA (2002) Factors that influence the method of mandibular resection in the management of oral squamous cell carcinoma. Br J Oral Max Fac Surg 40: 275–284 Brown JS, Kalavrezos N, D’Souza J, Lowe D, Magennis P, Woolgar JA (2002) Factors that influence the method of mandibular resection in the management of oral squamous cell carcinoma. Br J Oral Max Fac Surg 40: 275–284
7.
go back to reference Hong SX, Cha IH, Lee EW, Kim J (2001) Mandibular invasion of lower gingival carcinoma in the molar region: its clinical implications on the surgical management. Int J Oral Maxillofac Surg 30: 130–138 Hong SX, Cha IH, Lee EW, Kim J (2001) Mandibular invasion of lower gingival carcinoma in the molar region: its clinical implications on the surgical management. Int J Oral Maxillofac Surg 30: 130–138
8.
go back to reference Klesper B, Lazar F, Siessegger M, Hidding J, Zoller JE (2002) Vertical distraction osteogenesis of fibula transplants for mandibular reconstruction — a preliminary study. J Craniomaxillofac Surg 30: 280–285 Klesper B, Lazar F, Siessegger M, Hidding J, Zoller JE (2002) Vertical distraction osteogenesis of fibula transplants for mandibular reconstruction — a preliminary study. J Craniomaxillofac Surg 30: 280–285
9.
go back to reference Knoll WD, Gaida A, Maurer P (2004) Beanspruchungsuntersuchungen an Rekonstruktionsplatten zur Überbrückung von Kieferwinkeldefekten. Mund Kiefer GesichtsChir 8: 237–243 Knoll WD, Gaida A, Maurer P (2004) Beanspruchungsuntersuchungen an Rekonstruktionsplatten zur Überbrückung von Kieferwinkeldefekten. Mund Kiefer GesichtsChir 8: 237–243
10.
go back to reference Lane AP, Buckmire RA, Mukherji SK, Pillsbury HC, Mederith SD (2000) Use of computed tomography in the assessment of mandibular invasion in carcinoma of the retromolar trigone. Otolaryngol Head Neck Surg 122: 673–677 Lane AP, Buckmire RA, Mukherji SK, Pillsbury HC, Mederith SD (2000) Use of computed tomography in the assessment of mandibular invasion in carcinoma of the retromolar trigone. Otolaryngol Head Neck Surg 122: 673–677
11.
go back to reference Lewis-Jones HG, Rogers SN, Beirne JC, Brown JS, Woolgar JA (2000) Radionuclide bone imaging for detection of mandibular invasion by squamous cell carcinoma. Br J Radiol 73: 488–493 Lewis-Jones HG, Rogers SN, Beirne JC, Brown JS, Woolgar JA (2000) Radionuclide bone imaging for detection of mandibular invasion by squamous cell carcinoma. Br J Radiol 73: 488–493
12.
go back to reference McGregor IA, McDonald DG (1993) Patterns of spread of squamous cell carcinoma to the ramus of the mandible. Head Neck 15: 440–444 McGregor IA, McDonald DG (1993) Patterns of spread of squamous cell carcinoma to the ramus of the mandible. Head Neck 15: 440–444
13.
go back to reference O’Brien CJ, Adams JR, McNeil EB, Taylor P, Laniewski P, Clifford A, Parker GD (2003) Influence of bone invasion and extent of mandibular resection on local control of cancers of the oral cavity and oropharynx. Int J Oral Maxillofac Surg 32: 492–497 O’Brien CJ, Adams JR, McNeil EB, Taylor P, Laniewski P, Clifford A, Parker GD (2003) Influence of bone invasion and extent of mandibular resection on local control of cancers of the oral cavity and oropharynx. Int J Oral Maxillofac Surg 32: 492–497
14.
go back to reference Ord RA, Sarmadi M, Papadimitrou J (1997) A comparison of segmental and marginal bony resection for oral squamous cell carcinoma involving the mandible. J Oral Maxillofac Surg 55: 470–477 Ord RA, Sarmadi M, Papadimitrou J (1997) A comparison of segmental and marginal bony resection for oral squamous cell carcinoma involving the mandible. J Oral Maxillofac Surg 55: 470–477
15.
go back to reference Politi M, Costa F, Robiony M, Rinaldo A, Ferlito A (2000) Review of segmental and marginal resection of the mandible in patients with oral cancer. Acta Otolaryngol 120: 569–579 Politi M, Costa F, Robiony M, Rinaldo A, Ferlito A (2000) Review of segmental and marginal resection of the mandible in patients with oral cancer. Acta Otolaryngol 120: 569–579
16.
go back to reference Riediger D (1988) Restoration of masticatory function by microsurgically revascularized iliac crest bone grafts using endosseous implants. Plast Reconstr Surg 81: 861–877 Riediger D (1988) Restoration of masticatory function by microsurgically revascularized iliac crest bone grafts using endosseous implants. Plast Reconstr Surg 81: 861–877
17.
go back to reference Rink B (1991) Zur Frage der Unterkieferresektion bei Zungen-/Mundbodenkarzinomen. HNO 39: 224–226 Rink B (1991) Zur Frage der Unterkieferresektion bei Zungen-/Mundbodenkarzinomen. HNO 39: 224–226
18.
go back to reference Saha AR (1991) Preoperative evaluation of the mandible in patients with carcinoma of the oral floor of mouth. Head Neck 13: 398–402 Saha AR (1991) Preoperative evaluation of the mandible in patients with carcinoma of the oral floor of mouth. Head Neck 13: 398–402
19.
go back to reference Saha AR (1992) Marginal mandibulectomy for carcinoma of the floor of mouth. J Surg Oncol 49: 116–119 Saha AR (1992) Marginal mandibulectomy for carcinoma of the floor of mouth. J Surg Oncol 49: 116–119
20.
go back to reference Schimming R, Juengling D, Lauer G, Altehöfer C, Schmelzeisen R (2000) Computer-aided 3-D99mTc-DPD-SPECT reconstruction to assess mandibular invasion by intraoral squamous cell carcinoma: diagnostic improvement or not? J Craniomaxillofac Surg 28: 325–330 Schimming R, Juengling D, Lauer G, Altehöfer C, Schmelzeisen R (2000) Computer-aided 3-D99mTc-DPD-SPECT reconstruction to assess mandibular invasion by intraoral squamous cell carcinoma: diagnostic improvement or not? J Craniomaxillofac Surg 28: 325–330
21.
go back to reference Schliephake H, Neukam FW, Hausamen JE, Schmelzeisen R, Brachvogel P (1993) Komplikationen nach Osteoplastiken des Unterkiefers bei Tumorresektionen. Mund Kiefer GesichtsChir 17: 121–123 Schliephake H, Neukam FW, Hausamen JE, Schmelzeisen R, Brachvogel P (1993) Komplikationen nach Osteoplastiken des Unterkiefers bei Tumorresektionen. Mund Kiefer GesichtsChir 17: 121–123
22.
go back to reference Schliephake H, Hussart H, Schneller T (1996) Prospective study of the quality of life of cancer patients after intraoral tumor surgery. J Oral Maxillofac Surg 54: 664–669 Schliephake H, Hussart H, Schneller T (1996) Prospective study of the quality of life of cancer patients after intraoral tumor surgery. J Oral Maxillofac Surg 54: 664–669
23.
go back to reference Schliephake H, Schmelzeisen R, Schönweiler R, Schneller T, Altenbernd C (1998) Speech, deglutition and life quality after intraoral tumors resection. Int J Oral Maxillofac Surg 27: 99–105 Schliephake H, Schmelzeisen R, Schönweiler R, Schneller T, Altenbernd C (1998) Speech, deglutition and life quality after intraoral tumors resection. Int J Oral Maxillofac Surg 27: 99–105
24.
go back to reference Schmelzeisen R, Rahn BA, Brennwald J (1993) Fixation of vascularized bone grafts. J Craniomaxillofac Surg 21: 113–119 Schmelzeisen R, Rahn BA, Brennwald J (1993) Fixation of vascularized bone grafts. J Craniomaxillofac Surg 21: 113–119
25.
go back to reference Schoning H, Emshoff R (1998) Primary temporary AO plate reconstruction of the mandible. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 86: 667–672 Schoning H, Emshoff R (1998) Primary temporary AO plate reconstruction of the mandible. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 86: 667–672
26.
go back to reference Shibahara T, Noma H, Furuya Y, Takaki R (2002) Fracture of mandibular reconstruction plates used after tumor resection. J Oral Maxillofac Surg 60: 182–185 Shibahara T, Noma H, Furuya Y, Takaki R (2002) Fracture of mandibular reconstruction plates used after tumor resection. J Oral Maxillofac Surg 60: 182–185
27.
go back to reference Totsuka Y, Usui Y, Tel K, et al (1991) Results of surgical treatment for squamous cell carcinoma for lower alveolus: segmental versus marginal resection. Head Neck 13: 114–119 Totsuka Y, Usui Y, Tel K, et al (1991) Results of surgical treatment for squamous cell carcinoma for lower alveolus: segmental versus marginal resection. Head Neck 13: 114–119
28.
go back to reference Wittekind C, Meyer HJ, Bootz F (2002) TNM-Klassifikation maligner Tumoren / UICC, International Union Against Cancer, 6. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio Wittekind C, Meyer HJ, Bootz F (2002) TNM-Klassifikation maligner Tumoren / UICC, International Union Against Cancer, 6. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio
29.
go back to reference Zupi A, Califano L, Maremoti P, Longo F, Ciccarelli R, Soricelli A (1996) Accuracy in the diagnosis of the mandibular involvement by oral cancer. J Craniomaxillofac Surg 24: 281–284 Zupi A, Califano L, Maremoti P, Longo F, Ciccarelli R, Soricelli A (1996) Accuracy in the diagnosis of the mandibular involvement by oral cancer. J Craniomaxillofac Surg 24: 281–284
Metadata
Title
Zur Indikation und Morbidität der Kontinuitätsresektion des Unterkiefers beim Plattenepithelkarzinom der unteren Mundhöhlenetage
Authors
Dr. A. Abler
M. Roser
D. Weingart
Publication date
01-05-2005
Publisher
Springer-Verlag
Published in
Oral and Maxillofacial Surgery / Issue 3/2005
Print ISSN: 1865-1550
Electronic ISSN: 1865-1569
DOI
https://doi.org/10.1007/s10006-005-0607-7

Other articles of this Issue 3/2005

Oral and Maxillofacial Surgery 3/2005 Go to the issue

Kongresse

Mai 2005