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Published in: Strahlentherapie und Onkologie 9/2021

Open Access 01-09-2021 | Literatur kommentiert

Moderate Hypofraktionierung beim Harnblasenkarzinom – ein neuer Versorgungsstandard?

Author: Prof. Dr. med. Oliver J. Ott

Published in: Strahlentherapie und Onkologie | Issue 9/2021

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Auszug

Im englischsprachigen Raum werden lokal fortgeschrittene Harnblasenkarzinome üblicherweise alternativ mit 64 Gy in 32 Fraktionen über 6,5 Wochen oder mit 55 Gy in 20 Fraktionen über 4 Wochen organerhaltend bestrahlt. Auf der Basis vorliegender Daten wurde eine vergleichbare Effektivität und Verträglichkeit beider Schemata angenommen, ein direkter Vergleich beider Fraktionierungen wurde jedoch bislang noch nicht vorgenommen bzw. publiziert. …
Literature
1.
go back to reference Choudhury A, Porta N, Hall E et al (2021) Hypofractionated radiotherapy in locally advanced bladder cancer: an individual patient data meta-analysis of the BC2001 and BCON trials. Lancet Oncol 22:246–255CrossRef Choudhury A, Porta N, Hall E et al (2021) Hypofractionated radiotherapy in locally advanced bladder cancer: an individual patient data meta-analysis of the BC2001 and BCON trials. Lancet Oncol 22:246–255CrossRef
2.
go back to reference James ND, Hussain SA, Hall E et al (2012) Radiotherapy with or without chemotherapy in muscle-invasive bladder cancer. N Engl J Med 366:1477–1488CrossRef James ND, Hussain SA, Hall E et al (2012) Radiotherapy with or without chemotherapy in muscle-invasive bladder cancer. N Engl J Med 366:1477–1488CrossRef
3.
go back to reference Hoskin PJ, Rojas AM, Bentzen SM, Saunders MI (2010) Radiotherapy with concurrent carbogen and nicotinamide in bladder carcinoma. J Clin Oncol 28:4912–4918CrossRef Hoskin PJ, Rojas AM, Bentzen SM, Saunders MI (2010) Radiotherapy with concurrent carbogen and nicotinamide in bladder carcinoma. J Clin Oncol 28:4912–4918CrossRef
4.
go back to reference Ploussard G, Daneshmand S, Efstathiou JA et al (2014) Critical analysis of bladder sparing with trimodal therapy in muscle-invasive bladder cancer: a systematic review. Eur Urol 66:120–137CrossRef Ploussard G, Daneshmand S, Efstathiou JA et al (2014) Critical analysis of bladder sparing with trimodal therapy in muscle-invasive bladder cancer: a systematic review. Eur Urol 66:120–137CrossRef
5.
go back to reference Rödel C, Grabenbauer GG, Kuhn R et al (2002) Combined-modality treatment and selective organ preservation in invasive bladder cancer: long-term results. J Clin Oncol 20:3061–3071CrossRef Rödel C, Grabenbauer GG, Kuhn R et al (2002) Combined-modality treatment and selective organ preservation in invasive bladder cancer: long-term results. J Clin Oncol 20:3061–3071CrossRef
6.
go back to reference Merten R, Ott O, Haderlein M et al (2019) Long-term experience of chemoradiotherapy combined with deep regional hyperthermia for organ preservation in high-risk bladder cancer (Ta, tis, T1, T2). Oncologist 24:e1341–e1350CrossRef Merten R, Ott O, Haderlein M et al (2019) Long-term experience of chemoradiotherapy combined with deep regional hyperthermia for organ preservation in high-risk bladder cancer (Ta, tis, T1, T2). Oncologist 24:e1341–e1350CrossRef
8.
go back to reference Witjes AJ, Lebret T, Comperat EM et al (2017) Updated 2016 EAU guidelines on muscle-invasive and metastatic bladder cancer. Eur Urol 71:462–475CrossRef Witjes AJ, Lebret T, Comperat EM et al (2017) Updated 2016 EAU guidelines on muscle-invasive and metastatic bladder cancer. Eur Urol 71:462–475CrossRef
Metadata
Title
Moderate Hypofraktionierung beim Harnblasenkarzinom – ein neuer Versorgungsstandard?
Author
Prof. Dr. med. Oliver J. Ott
Publication date
01-09-2021
Publisher
Springer Berlin Heidelberg
Published in
Strahlentherapie und Onkologie / Issue 9/2021
Print ISSN: 0179-7158
Electronic ISSN: 1439-099X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00066-021-01804-2

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