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Licensed Unlicensed Requires Authentication Published by De Gruyter August 18, 2006

Oberflächenkonditionierung für eine verbesserte Überlebenswahrscheinlichkeit von Knieprothesen: Komplett- vs. Oberflächenzementiertechnik der Tibiakomponente / Surface pretreatment for prolonged survival of cemented tibial prosthesis components: full- vs. surface-cementation technique

  • Thorsten Mumme , Rudolf Marx , Mutaz Qunaibi , Fritz Uwe Niethard and Dieter Christian Wirtz

Zusammenfassung

Die aseptische Lockerung von Tibiakomponenten infolge Degradation der Grenzfläche zwischen Knochenzement und metallischer Tibiaoberfläche ist besonders bei nur oberflächenzementierten Tibiakomponenten nach wie vor ein klinisch bedeutsames Problem. Der zementierte Stem, der kleinere Raten der aseptischen Lockerung ermöglicht, bedeutet im Falle der Revision erhöhten metaphysären Knochenverlust. Außerdem bewirkt der zementierte Stem “stress shielding”. In dieser Studie wird diskutiert, wie für nur oberflächenzementierte Prothesen ähnliche Lockerungsraten wie für vollständig zementierte Tibiakomponenten erzielbar sein sollten. Es wird gezeigt, dass nach zyklischer Belastung ausgehend von der Oberfläche der Tibiakomponente exzessiv Risse und Spalten in den Knochenzement ausstrahlen, wenn die Oberfläche wie üblich nur rau ist. Zur Vermeidung dieser Risse und Spalten schlagen wir einen PVD-Prozess vor, in dem die metallische Oberfläche mit SiOx beschichtet wird. Ein biomechanisches Modell für einen zyklischen Ermüdungstest soll beweisen, dass Risse und Spalten signifikant reduziert werden, wenn die Oberfläche beschichtet ist. Die Rissanalyse zeigt, dass beschichtete Tibiakomponenten in der Grenzfläche Metall/Knochenzement eine hochsignifikant (p<0,01) verringerte Rissbildung aufweisen. Die Spaltbildung ist signifikant (p<0,05) verringert. Die Beschichtung reduziert in der Grenzfläche Metall/Knochenzement signifikant die durch hydrolytische Einwirkung der Körperflüssigkeit und zyklisch sich wiederholende Belastung bedingte Riss- und Spaltenbildung. Die Spannungsverteilung in der Grenzfläche wird homogener. Dadurch sollten sich bei nur oberflächenzementierten Tibiakomponenten die Lockerungsraten reduzieren lassen, so dass sie sich den Raten wie bei Komponenten annähern, bei denen nicht nur die Oberfläche, sondern auch der Stem zementiert ist.

Abstract

Aseptic loosening of tibial components due to degradation of the interface between bone cement and metallic tibial shaft component is still a persistent problem, particularly for surface-cemented tibial components. The surface cementation technique has important clinical meaning in case of revision and for avoidance of stress shielding. This study was done to prove crack formation in the bone cement near the metallic surface when this is not coated. We propose a newly developed coating process by SiOx-PVD layering to avoid crack formation. A biomechanical model for a vibration fatigue test was done to prove that crack formation can be significantly reduced in the case of coated surfaces. It was found that coated tibial components showed a highly significant reduction of cement cracking near the metal/bone cement interface (p<0.01) and a significant reduction of gap formation in the metal-to-bone cement interface (p<0.05). Coating dramatically reduces hydrolytic- and stress-related crack formation at the prosthesis metal/bone cement interface. This leads to a more homogenous load transfer into the cement mantle which should reduce the frequency of loosening in the metal/bone cement/bone interfaces. With surface coating of the tibial component it should become possible that surface-cemented TKAs reveal similar loosening rates as TKAs both surface- and stem-cemented. This would be an important clinical advantage since it is believed that surface cementing reduces metaphyseal bone loss in the case of revision and stress shielding for a better bone health.

References

1 Austin MS, Sharkey PF, Hozack WJ, Rothman RH. Knee failure mechanisms after total knee arthroplasty. Techniques in Knee Surgery2004; 3: 55–59.10.1097/00132588-200403000-00008Search in Google Scholar

2 Bergmann G. In vivo Messung der Belastung von Hüftimplantaten. Habilitationsschrift. Berlin: Freie Universität 1994.Search in Google Scholar

3 Brewis DM, Comyn J, Tegg JL. The durability of some epoxide adhesive-bonded joints on exposure to moist warm air. Int J Adhesion and Adhesives1980; 1: 35–39.10.1016/0143-7496(80)90032-9Search in Google Scholar

4 Ecker ML, Lotke PA, Windsor RE, Cella JP. Long-term results after total condylar knee arthroplasty. Significance of radiolucent lines. Clin Orthop1987; 216: 151–158.10.1097/00003086-198703000-00023Search in Google Scholar

5 Erli HJ, Marx R, Paar O, Niethard FU, Weber M, Wirtz DC. Surface pretreatments for medical application of adhesion. BioMedical Engineering OnLine2003; 2: 15–33.10.1186/1475-925X-2-15Search in Google Scholar

6 Gill GS, Joshi AB. Long-term results of kinematic condylar knee replacement. J Bone Joint Surg [Br]2001; 83B: 355–358.10.1302/0301-620X.83B3.0830355Search in Google Scholar

7 Gonzalez MH, Mekhail AO. The failed total knee arthroplasty: evaluation and etiology. J Am Acad Orthop Surg2004; 12: 436–446.10.5435/00124635-200411000-00008Search in Google Scholar

8 Green DJ. An introduction to the mechanical properties of ceramics. Cambridge: Cambridge University Press 1998.10.1017/CBO9780511623103Search in Google Scholar

9 Habenicht G. Kleben. Grundlagen, Technologien, Anwendungen. Berlin: Springer 1990.10.1007/978-3-662-08089-4Search in Google Scholar

10 Kinloch AJ. Adhesion and adhesives. London: Chapman and Hall 1987.10.1007/978-94-015-7764-9Search in Google Scholar

11 Marx R. Auswahl der Werkstoffe. In: Kerschbaum Th, editor. Adhäsivprothetik. München: Urban und Schwarzenberg 1995: 107–120.Search in Google Scholar

12 Marx R. Ursachen für das Versagen von Klebeverbindungen bei Adhäsivbrücken. Schweiz Monatssch Zahnmed1987; 97: 1081–1086.Search in Google Scholar

13 Marx R, Fischer H. Work piece and method for producing and utilizing said work piece. US Patent 6,777,028 issued on 08/17/2004.Search in Google Scholar

14 Munz D, Fett T. Ceramics: mechanical properties, failure behaviour, materials selection. Berlin/Heidelberg: Springer 1999.10.1007/978-3-642-58407-7Search in Google Scholar

15 Musil R, Tiller HJ. Der Kunststoff-Metall-Verbund in der zahnärztlichen Prothetik. Leipzig: VEB J.A. Barth 1988.Search in Google Scholar

16 Nyman JS, Hazelwood SJ, Rodrigo JJ, Martin RB, Yeh OC. Long stemmed total knee arthroplasty with interlocking screws: a computational bone adaption study. J Orthop Res2004; 22: 51–57.10.1016/S0736-0266(03)00159-1Search in Google Scholar

17 Ong A, Wong KL, Lai M, Garino JP, Steinberg ME. Early failure of precoated femoral components in primary total hip arthroplasty. J Bone Joint Surg Am2002; 84: 786–792.10.2106/00004623-200205000-00014Search in Google Scholar PubMed

18 Peters CL, Craig MA, Mohr RA, Bachus KN. Tibial component fixation with cement. Full- versus surface-cementation techniques. Clin Orthop2003; 409: 158–168.10.1097/01.blo.0000058638.94987.20Search in Google Scholar PubMed

19 Plueddemann EP. Silane coupling agents. New York: Plenum Press 1982.10.1007/978-1-4899-0342-6Search in Google Scholar

20 Rand JA, Trousdale RT, Ilstrup DM, Harmsen WS. Factors affecting the durability of primary total knee prostheses. J Bone Joint Surg Am2003; 85: 259–265.10.2106/00004623-200302000-00012Search in Google Scholar PubMed

21 Ritter MA, Herbst SA, Keating EM, Faris PM. Radiolucency at the bone-cement interface in total knee replacement. J Bone Joint Surg1994; 76A: 60–65.10.2106/00004623-199401000-00008Search in Google Scholar PubMed

22 Scuderi GR, Pagnano MW. The rationale for posterior cruciate substituting total knee arthroplasty. J Orthop Surg2001; 9: 81–88.10.1177/230949900100900217Search in Google Scholar PubMed

23 Sharkey PF, Hozack WJ, Rothman RH, Shastri S, Jacoby SM. Why are total knee arthroplasties failing today? Clin Orthop2002; 404: 7–13.10.1097/00003086-200211000-00003Search in Google Scholar PubMed

24 Sharkey PF, Hozack WJ, Rothman RH, Shastri S, Jacoby SM. Why are total knee arthroplasties failing today? John Insall Award. Program and abstracts of the Combined Speciality Day Meeting of the AAHKS, February 16, 2002; Dallas, Texas.10.1097/00003086-200211000-00003Search in Google Scholar

25 Spiegelberg StH, Ruberti JW, Braithwaite GGC. System and methods for reducing interfacial porosity in cements. US Patent 6,884,264 issued on 04/26/2005.Search in Google Scholar

26 Strickland AB, Chen YH, Andriacchi TP, Miller J. The initial fixation of porous coated tibial components evaluated by the study of rigid body motion under static load. Trans Orthop Res Soc1988; 13: 476–481.Search in Google Scholar

27 Van Loon CJ, de Waal Malefijt MC, Buma P, Verdonschot N, Veth RP. Femoral bone loss in total knee arthroplasty. A review. Acta Orthop Belg1999; 65: 154–163.Search in Google Scholar

28 Wirtz, DC. Eine neue Beschichtungsmethode für zementierte Femurschaftimplantate zur hydrolysestabilen Optimierung des Metall-Knochenzement-Verbundes. Aachener Beiträge zur Medizin 25. Aachen: Wissenschaftsverlag 2002.Search in Google Scholar

Online erschienen: 2006-08-18
Erschienen im Druck: 2006-07-01

©2006 by Walter de Gruyter Berlin New York

Downloaded on 26.5.2024 from https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/BMT.2006.017/html
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