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Hypertension, metabolic syndrome, prediabetes, and diabetes associated with obstructive sleep apnea syndrome

The Görlitz Metabolic Study

Hypertonie, metabolisches Syndrom, Prädiabetes, Diabetes und obstruktives Schlafapnoesyndrom

Die Görlitzer Metabolik Studie

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Abstract

Objective

Associations between hypertension, metabolic syndrome, prediabetes, diabetes, and obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) were assessed in a prospective single center clinical study including patients from an outpatient sleep clinic and an inpatient sleep lab.

Methods

The Görlitz Metabolic Study is a prospective trial assessing the relationship between current definitions of the metabolic syndrome (Adult Treatment Pannel III, ATP 3; International Diabetes Federation, IDF; metabolic vascular syndrome, MVS), its constituting parameters, and OSAS in different patient cohorts in Upper Lusatia, Germany. In addition, the diagnostic relevance of a newly developed scoring system, the Carolus Sleep Score (CSS), was compared to the Epworth Sleepiness Scale (ESS). A total of 2,362 patients were consecutively included in the study. The statistics were done exploratively.

Results

Outpatients with OSAS who had not yet been treated had a mean blood pressure of 157/94 mmHg with a hypertension prevalence of 71%, while the mean blood pressure of those already treated was 153/89 mmHg with a hypertension prevalence of 68%. In 42% of the obstructive sleep apnea (OSA) and in 27% of the non-OSA patients, the criteria of all three definitions of the metabolic syndrome were fulfilled. The coefficients of correlation were 0.22 for the respiratory disturbance index (RDI) vs. body mass index (BMI), 0.26 for RDI vs. abdominal circumference, 0.19 for CPAP vs. BMI, and 0.25 for CPAP vs. abdominal circumference. There was a diabetes prevalence of 27% in the OSA patients and 16% in the non-OSA patients. In addition, when evaluating a subgroup of OSA patients with the same mean abdominal circumference as the non-OSA patients, the prevalences of hypertension, metabolic syndrome, and diabetes were still higher in those who suffered from OSA. The CSS clearly proved to be more suitable for primary OSA screening than the ESS. In addition, the CSS correlated considerably better with the RDI (r=0.36) than the ESS (r=0.21).

Conclusion

Despite the uncontrolled real-life clinical setting, the previously reported relevance of OSA for cardiovascular and metabolic disturbances was clearly verified. The data unequivocally show that the recommendations in the different hypertension and diabetes guidelines to look for hypertension and diabetes, respectively, in OSA patients and vice versa for OSAS in hypertensive and diabetic patients should be regarded seriously. The CSS seems to be superior for screening patients compared to the ESS.

Zusammenfassung

Ziel

Der Zusammenhang zwischen Hypertonie, metabolischem Syndrom, Prädiabetes, Diabetes und obstruktivem Schlafapnoesyndrom (OSAS) wurde in einer prospektiven monozentrischen Studie an Schlafambulanzpatienten und Patienten eines Schlaflabors untersucht.

Methoden

Die Görlitzer Metabolik-Studie ist eine prospektive klinische Untersuchung in der Oberlausitz, bei der die Zusammenhänge zwischen Hypertonie, den aktuellen Definitionen des metabolischen Syndroms (Adult Treatment Panel III, ATP 3; International Diabetes Federation, IDF; metabolisch-vaskuläres Syndrom, MVS) und seiner Einzelparameter mit dem OSAS in verschiedenen Patientengruppen analysiert werden. Zusätzlich wird die diagnostische Relevanz des neu entwickelten Carolus-Schlaf-Scores (CSS) mit der Epworth Sleepiness Scale (ESS) verglichen. 2362 Patienten wurden konsekutiv in die Studie eingeschlossen. Es erfolgte eine explorative Statistik.

Ergebnisse

Die noch nicht behandelten Schlafambulanzpatienten mit OSAS wiesen einen Blutdruck von 157/94 mmHg mit einer Hypertonieprävalenz von 71% auf, der Mittelwert der bereits Behandelten betrug 153/89 mmHg mit einer Hypertonieprävalenz von 68%. 42% der OSA-Patienten erfüllten die Kriterien aller 3 Definitionen des metabolischen Syndroms, dies war bei 27% der Patienten mit ausgeschlossener obstruktiver Schlafapnoe (OSA) der Fall. Die Korrelationskoeffizienten des Respiratory Disturbance Index (RDI) vs. Body Mass Index (BMI) betrugen 0,22 bzw. 0,26 für RDI zu Bauchumfang; 0,19 für CPAP vs. BMI und 0,25 für CPAP vs. Bauchumfang. Die Diabetesprävalenz lag bei 27% für die Patienten mit OSA und bei 16% für die übrigen. Auch in einer Subgruppe von OSA-Patienten mit gleichem Bauchumfang wie bei den Patienten ohne OSA waren die Prävalenzen für Hypertonie, metabolisches Syndrom und Diabetes immer noch höher als bei den Patienten ohne OSA. Der CSS ist der ESS als primäres Screeninginstrument für die OSA-Diagnostik überlegen. Die CSS-Werte korrelierten besser mit dem RDI (r=0,36) als die ESS-Werte (r=0,21).

Schlussfolgerungen

Trotz des Charakters der vorliegenden Untersuchung als unkontrollierte „Real-Life-Studie“ konnte die Relevanz des OSAS für kardiovaskuläre und metabolische Veränderungen klar gezeigt werden. Die vorliegenden Daten zeigen eindeutig, dass die Empfehlungen in den verschiedenen Hypertonie- und Diabetes-Leitlinien, auf das Vorliegen ein Hypertonie bzw. eines Diabetes bei OSA-Patienten und umgekehrt auf ein OSAS bei Hypertonikern und Diabetikern zu achten, ernst genommen werden müssen. Der CSS scheint der ESS für das Screening überlegen zu sein.

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Conflict of interest

The author states that there are no conflicts of interest.

Acknowledgment

I would like to thank Melanie Ludwig for her support in data clearing. Part of the presented data will be included in her medical thesis. I also thank the staff of our sleep lab Jana Braun, Manuele Richter, and Maria Luitgartis for their excellent support.

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Correspondence to H.-W.M. Breuer.

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Breuer, HW. Hypertension, metabolic syndrome, prediabetes, and diabetes associated with obstructive sleep apnea syndrome. Somnologie 15, 14–23 (2011). https://doi.org/10.1007/s11818-011-0503-3

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