Zusammenfassung
Hintergrund
Freie Gelenkkörper, Arthrose, Epicondylitis radialis, unklare Bewegungseinschränkungen und Z. n. Radiusköpfchenfraktur sind seit Langem bekannte und nur einige von vielen Pathologien im Bereich des Ellenbogens. Dennoch galt das Ellenbogengelenk lange Zeit, nicht zuletzt wegen seiner relativ komplexen Anatomie und der Nähe zu neurovaskulären Strukturen, als ungeeignet für die endoskopische Untersuchung. Doch seit vielen Jahren gewinnt auch hier die Arthroskopie zunehmend an Bedeutung.
Ziel dieser Studie war die Evaluation der klinischen Ergebnisse und der Patientenzufriedenheit nach Arthroskopie des Ellenbogengelenks im Vergleich zur internationalen Fachliteratur sowie eine Korrelationsanalyse des jüngst neu entwickelten Patient-Rated-Elbow-Evaluation (PREE)-Scores mit dem QuickDASH (Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand)-Questionnaire.
Methodik
Insgesamt 53 von 55 im Zeitraum von 2005–2010 am Ellenbogen arthroskopierte Patienten wurden in die Studie eingeschlossen. Die Befragung der Patienten erfolgte telefonisch. Erhoben wurden die Daten mithilfe des Morrey-Elbow-Scores, des QuickDASH-Scores sowie des PREE-Scores.
Ergebnisse
Insgesamt erreichten im Morrey-Elbow-Score 94 % der Patienten ein zufriedenstellendes Ergebnis, 81 % davon sogar ein hervorragendes. Im PREE-Score wurden minimal 47 % und maximal 100 % des Optimalwertes erzielt. Der Median lag im PREE-Score bei 94 % des optimal zu erreichenden Ergebnisses. Beim QuickDASH-Score wurde ein Median von 92 % des Optimalwertes erzielt, wobei die Spannweite zwischen 41 und 100 % lag.
Bei der Validierung des PREE-Scores in seiner deutschsprachigen Version wurde zwischen diesem und dem QuickDASH-Score im Gesamtergebnis eine hohe Korrelationen (r = 0,90) gefunden. Auch in den Untergruppen Schmerz und Funktion zeigte sich eine mittlere bis hohe Korrelation (r = 0,83; r = 0,74). All diese Korrelationen waren auf dem Niveau p < 0,01 statistisch signifikant.
Abstract
Background
Loose bodies, osteoarthritis, radiohumeral epicondylitis, unclear movement restrictions and appearance after radial head fracture are pathologies in the region of the elbow which have been known for a long time. Nevertheless, the elbow joint has long been regarded as unsuitable for endoscopic examinations because of its relatively complex anatomy and proximity to neurovascular structures. However, arthroscopy is now also gaining increasing importance for examinations in this region.
The aim of this study was to evaluate the clinical outcome and patient satisfaction after arthroscopic surgery of the elbow joint in comparison with the international literature, as well as a correlation analysis of the recently developed patient-rated elbow evaluation (PREE) score with the QuickDASH questionnaire.
Methods
Out of 55 patients who underwent elbow arthroscopy in the period from 2005 to 2010, 53 were included in the study and were interviewed by telephone. The data collection was performed using the Morrey elbow score, the QuickDASH questionnaire and the PREE score.
Results
Overall, 94 % of patients had a satisfactory result in the Morrey elbow score by which 81 % achieved an excellent result. In the PREE score a range from a minimum of 47 % up to a maximum of 100 % of the optimum value was achieved by the patients. The median in the PREE score was 94 % of the optimal result to be achieved and in the QuickDASH score 92 %. The range of results was between 41 % and 100 %.
Validating the PREE score and the QuickDASH a high correlation (r = 0.90) was found in the overall results. The subgroups pain and function showed moderate to high correlations (r = 0.83 and r = 0.74, respectively).
Literatur
Amelang M (1990) Differentielle Psychologie und Persönlichkeitsforschung (3. Aufl). Kohlhammer, Stuttgart
Angst F, John M, Pap G, Mannon AF, Herren DB, Flury M, Aschlimann A, Schwyzer HK, Simmen BR (2005) Comprehensive assessment of clinical outcome and quality of life after total elbow arthroplasty. Arthritis Rheum 53:73–82
Bombardier C, Tugwell P (1987) Methodical considerations in functional assessment. J Rheumatol Suppl 15:6–10
Gummesson C, Ward MM, Aroshi I (2006) The shortened disabilities of the arm, shoulder and hand questionnaire (QuickDASH): validity and reliability based on responses within the full-length DASH. BMC Musculoskelet Disord 7:44
Hudack P, Amadio P, Bombardier C (1996) Development of an upper extremity outcome measure: the DASH (disabilities of the arm, shoulder and hand). The upper extremity collaborative group (UECG). Am J Ind Med 29:602–608
John M, Angst F, Pap G, Junge A, Mannion AF (2007) Cross-cultural adaptation, reliability and validity of the patient rated elbow evaluation for German speaking patients. Clin Exp Rheumatol 25:195–205.
Kelly E, Morrey BF (2001) Complications of elbow arthroscopy. J Bone Joint Surg Am 83:25–25
Kohn D, Geyer M, Wülker N (1992) The subjective shoulder rating scale (SSRS) − an examiner-independent scoring system. Read at the International Congress on Surgery of the Shoulder, Paris, July 12–15, 1992
Liem ISL, Kolling C, Marks M, Nelissen RGHH, Goldhahn J (Jun 2012) Development of a score set to measure function and quality of life in patients suffering from elbow pathology. Arch Orthop Trauma Surg 132:831–837
MacDermid JC (2001) Outcome evaluation in patients with elbow pathology: issues in instrument development and evaluation. J Hand Ther 14:105–114
Moksal MJ, Savoire FH, Field LD (1999) Elbow arthroscopy in trauma and reconstruction. Orthopedic Clinic of North America 30:163–177
Morrey BF (1986) Arthroscopy of the elbow. Instr Course Lect 35:102–107
Morrey BF, Sanchez-Sotelo J (2008) The elbow and its disorders. 4th ed. WB Saunders, Philadelphia, S 327
O’Driscoll SW, Morrey BF (1992) Arthroscopy of the elbow. Diagnostic and therapeutic benefits and hazards. J Bone Joint Surg Am 74:84–94
O’Driscoll SW, Morrey BF (1993) Arthroscopy of the elbow. In: Morrey BF, Sanchez-Sotelo J (ed) The elbow and its disorders. WB Saunders, Philadelphia, S 120–130
Reddy AS, Kvitne RS, Yocum LA, ElAttrache NS, Glousman RE, Jobe FW (Sept 2000) Arthroscopy of the elbow: a long-term clinical review. Arthroscopy 16:588–594
Rupp S, Tempelhof S (1995) Arthroscopic surgery of the elbow. Therapeutic benefits and hazards. Clin Orthop Relat Res 313:140–145
Schneider T, Hoffstetter I, Fink B, Jerosch J (1994) Long-term results of elbow arthroscopy in 67 patients. Acta Orthop Belg 60:378–383
Strobel M (1998) Arthroskopische Chirurgie. Springer, Berlin
Interessenkonflikt.
Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schmidt, T., Stangl, R. Indikationen, Komplikationen und Ergebnisse der Ellenbogenarthroskopie. Obere Extremität 8, 220–225 (2013). https://doi.org/10.1007/s11678-013-0231-3
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11678-013-0231-3