Abstract
Background
Due to the worldwide demographic transition healthcare systems are facing new demands and are increasingly confronted with an older population with specific medical needs related to multiple chronic disorders. The majority of older persons have an increased risk of frailty. In addition to pharmaceutical interventions another beneficial approach for counteracting frailty might be exercise or physical activity intervention.
Objective
The first goal was to narratively investigate the state of the art effective exercise interventions for frail older persons and briefly discuss the importance of exercise intervention for frailty. The second goal was to give recommendations to overcome barriers in the recruitment process and how to increase adherence of frail older persons in exercise programs.
Results
Several systematic reviews came to the same conclusion that exercise has beneficial effects in frail older persons although uncertainty exists on the optimal exercise program with regard to frequency, type of exercise and duration. Furthermore, all reviews demonstrated the superior nature of multicomponent exercise programs as opposed to single component exercise programs. With regard to barriers different levels have to be taken into account and addressed: older persons themselves with self-efficacy and attitudes, the healthcare personnel involved and the provider of the intervention program.
Conclusion
Exercise seems a promising approach to counteract frailty but including frail older persons in research programs is challenging. Researchers have to be aware of the different levels of possible barriers ranging from older frail persons and medical personnel to researchers.
Zusammenfassung
Hintergrund
Bedingt durch den demographischen Wandel steigt der Anteil älterer Menschen mit Komorbiditäten deutlich an. Insbesondere der eindimensionale Ansatz des Gesundheitswesens, sich auf isolierte Erkrankungen zu fokussieren, wird dem multiplen Erkrankungsspektrum des älteren, oft fragilen Menschen nicht gerecht. Übergreifende Interventionsansätze wie körperliche Aktivität und Training, die auf die überwiegende Anzahl von Erkrankungen und Risikofaktoren des alten, fragilen Menschen eine positive Wirkung ausüben, können hier eine Lösung darstellen.
Ziele
Als erstes Ziel wird im Rahmen einer narrativen Übersicht der Stellenwert effektiver Trainingsinterventionen im Spannungsfeld „Frailty“ kurz dargestellt und damit die Bedeutung von Trainingsprogrammen hervorgehoben. Als zweites Ziel werden Handlungsempfehlungen bei der Rekrutierung von komorbiden älteren Menschen gegeben, basierend auf bekannten Barrieren und eigenen Erfahrungen aus entsprechenden Forschungsprojekten. Hierbei liegt der Fokus auf der Rekrutierung älterer Menschen mit funktionellen Einschränkungen in die angebotenen Bewegungsprogramme und der anschließenden Adhärenz zum Training.
Ergebnisse
Die Mehrzahl der vorliegenden Untersuchungen im Fachbereich kommen übereinstimmend zu dem Ergebnis, dass multivariates körperliches Training zumeist positive Effekte auf die Mehrzahl der Frailty-Kompenenten ausübt, wenngleich die optimale Komposition der Belastungskomponenten und -inhalte bislang nicht identifiziert werden konnte. Mit Blick auf Limitationen und Fallgruben von Trainingsinterventionen sind mögliche Fehlerquellen auf unterschiedlichen Ebenen und seitens verschiedener Akteure zu finden.
Schlussfolgerung
Körperliches Training ist grundsätzlich ein vielversprechender Ansatz um den Frailty-Prozess zu modifizieren. Trainingsinterventionen sind jedoch sehr komplexe Prozesse, die mit besonderen Herausforderungen verbunden sind und oft schwieriger und zeitintensiver als erwartet verlaufen. Forscher sollten daher bereits im Vorfeld der Untersuchung mögliche Schwierigkeiten und Besonderheiten auf allen relevanten studienbeteiligten Ebenen antizipieren und einplanen.
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E. Freiberger, W. Kemmler, M. Siegrist and C. Sieber declare that they have no conflict of interests.
All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.
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Freiberger, E., Kemmler, W., Siegrist, M. et al. Frailty and exercise interventions. Z Gerontol Geriat 49, 606–611 (2016). https://doi.org/10.1007/s00391-016-1134-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-016-1134-x