Zusammenfassung
Die septische Koxitis kann hämatogen, durch periartikuläre Infektionen, offene Verletzungen, Injektionen und Operationen hervorgerufen werden. Sonographie, Hüftgelenkpunktion und laborchemische Untersuchungen führen zur Verdachtsdiagnose. Auch wenn eine Differenzierung gegenüber den Kristallarthropathien initial nicht immer eindeutig möglich ist, besteht die Notfallindikation zur Revision, um Gelenkschäden vorzubeugen. Die offene Revision gilt in den meisten Fällen als Therapie der Wahl.
Abstract
Septic arthritis of the hip can be caused via a hematogenous route, by penetration of periarticular infections, open hip trauma, injections or operations. Ultrasound, hip puncture and elevation of inflammatory parameters lead to the diagnosis. Differentiation of septic arthritis from gout and chondrocalcinosis may be difficult. Nevertheless, early revision of the hip has to be performed to avoid joint destruction. Open revision is the therapy of choice in the majority of cases.
Literatur
Beredjiklian PK, Adler L, Wong K et al (2001) Prevertebral abscess with extension into the hip joint. Am J Orthop 30:572–575
Bernau A, Hedtmann A, Heeg P et al. (2008) Hygienemaßnahmen bei intraartikulären Punktionen und Injektionen. Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und orthopädische Chirurgie. http://www.awmf.org
Bonnaire F, Weber A (2008) Bakterielle Gelenkinfektionen. Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie. http://www.awmf.org
Bould M, Edwards D, Villar RN (1993) Arthroscopic diagnosis and treatment of septic arthritis of the hip joint. Arthroscopy 9:707–708
Drajer F, Lorentzen T, Nissen R, Havemann D (1994) Die funktionelle Behandlung des operierten Kniegelenkempyems. Unfallchirurg 97:273–277
Fleck EE, Spangehl MJ, Rapuri VR, Beauchamp CP (2011) An articulating antibiotic spacer controls infection and improves pain and function in a degenerative septic hip. Clin Orthop Relat Res 469(11):3055–3064, doi:10.1007/s11999-011-1903-1
Gächter A (1988) Die Bedeutung der Arthroskopie beim Pyarthros. Unfallheilkunde 200:132–136
Gächter A (1994) Gelenkinfekt – Arthroskopische Spülungsbehandlung – Hints und Tricks. Arthroskopie 7:98–101
Ganzer D, Völker L, Wolf E, Granzzow H (2001) Reaktion des hyalinen Gelenkknorpels und der Synovialis auf eine intraartikuläre Installation von verschiedenen Antiinfektiva. Arthroskopie 13:41–44
Gaulke R (2003) Unterarmphlegmone unter Anakinra (Interleucin-1 Rezeptor-Antagonist). Z Rheumatol 62:566–569
Jenkins LK, Kenneth JH (2002) Biological modifier therapy for treatment of rheumatoid arthritis. Am J Med Sci 323:197–205
Kuner EH, Thurck HU Lippe I von der (1987) Zur Diagnostik und Therapie der akuten Kniegelenkinfektion. Unfallchirurgie 13:249–254
Lee YK, Lee YJ, Ha YC et al (2011) Septic arthritis of the hip in patients with femoral head osteonecrosis. Arch Orthop Trauma Surg 131(11):1585–1590, doi:10.1007/s00402-011-1334-1
Mukhopadhyay S, Guha A, Perera A (2011) Monoarticular pseudogout of the hip presenting as septic arthritis: a case report. Acta Orthop Traumatol Turc 45:200–202
Okano T, Enokida M, Otsuki R et al (2011) Recent trends in adult-onset septic arthritis of the knee and the hip: retrospective analysis of patients treated during the past 50 years. J Infect Chemother 17(5):666–670, doi:10.107/s10156-011-0244-z
Prassopoulos PK, Giannakopoulou CA, Apostolaki EG et al (1998) Primary ilio-psoas abscess extending to the thigh in a neonate: US, CT and MR findings. Pediatr Radiol 28:605–607
Reading AD, Rooney P, Taylor GJ (2000) Quantitative assessment of the effect of 0.05% chlorhexidine on rat articular cartilarge metabolism in vitro and in vivo. J Orthop Res 18:762–767
Riegels-Nielsen P, Frimodt-Moller N, Sorensen M, Jensen JS (1989) Antibiotic treatment insufficient for established septic arthritis, Staphylococcus aureus experiments in the rabbit. Clin Orthop 159:223–247
Sattar MA, Barrett SP, Cawley MI (1983) Concentrations of some antibiotics in synovial fluid after oral administration, with special reference to antistreptococcal activity. Ann Rheum Dis 42:67–74
Schulze MM, König C (2009) Hüftgelenkempyem und Psoasabszess: Seltene Komplikation bei inapparenter Sigmadivertikulitis. Fortschr Röntgenstr 181:897–900
Simank HG, Wadi B, Bernd L (2004) Gelenkempyeme. Orthopade 33:327–331
Somekh E, Heifetz L, Dan M et al (1996) Pentration and bactericidal activity of cefixime in synovial fluid. Antimicrob Agents Chemother 40:1198–1200
Stutz G, Gächter A (2001) Diagnostik und stadiengerechte Therapie von Gelenkinfekten. Unfallchirurg 104:682–686
Huyssteen AL van, Bracey DJ (1999) Chorhexidine and chondrolysis in the knee. J Bone Joint Surg Br 81:995–996
Wang E, Ma L, Edmonds EW et al (2010) Psoas abscess with associated septic arthritis of the hip in infants. J Pediatr Surg 45:2440–2443
Wukich DK, abreu SH, Callaghan JJ et al (1987) Diagnosis of infection by preoperative scintigraphy with indium-labeled white blood cells. J Bone Joint Surg Am 69:1353–1360
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt für sich und seinen Koautor an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Gaulke, R., Krettek, C. Die septische Koxitis des Erwachsenen. Unfallchirurg 115, 977–981 (2012). https://doi.org/10.1007/s00113-012-2205-0
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-012-2205-0