Zusammenfassung
Fragestellung.
Das Ziel dieser prospektiven Untersuchung bestand in dem Vergleich der Frühergebnisse von 2 verschiedenen Behandlungsstrategien bei diaphysären Klavikulafrakturen des Typs A und B der OTA-Klassifikation.
Methoden.
In der 1. Gruppe wurden 27 Patienten konservativ im Rucksackverband behandelt, in der 2. Gruppe wurde die Fraktur bei 26 Patienten minimal-invasiv mit einem elastischen Titannagel intramedullär geschient. In einem Zeitraum von 6 Monaten wurden die Ergebnisse der Behandlung zu 7 Zeitpunkten evaluiert.
Ergebnisse.
Während des gesamten Untersuchungszeitraums konnten signifikant bessere Ergebnisse hinsichtlich der Schulterfunktion, des Constant-Score, des DASH-Score, der subjektiven Zufriedenheit, der subjektiven Schmerzempfindung und des kosmetischen Ergebnisses festgestellt werden. Die Dauer der Arbeitsunfähigkeit war in der Gruppe der operierten Patienten um mehr als die Hälfte kürzer.
Schlussfolgerung.
Die elastisch stabile intramedulläre Osteosynthese der diaphysären Klavikulafraktur ist ein sicheres, minimal-invasives Verfahren, das funktionell und kosmetisch in der Frühphase nicht zu schlechteren Ergebnissen führt als die konservative Therapie mit dem Rucksackverband.
Abstract
Objectives.
The aim of this prospective study was to compare the results achieved in two groups of patients treated for midclavicular fracture.
Methods.
The first group of 27 patients was treated nonoperatively with a rucksack bandage, whereas the second group underwent intramedullary fixation with a titanium pin, using a minimally invasive technique. Within the follow-up period of 6 months, results were evaluated seven times.
Results.
During the whole period significantly (p<0.05) better results were observed in the group of operated patients concerning shoulder function, Constant score, DASH score, personal satisfaction, pain, and cosmetic result. In the second group return to work occurred in less than half the time of the first group.
Conclusion.
Intramedullary nailing of midclavicular fractures is a safe and minimally invasive operation technique. Early functional and cosmetic results are not worse than results after nonoperative treatment with a rucksack bandage.
Literatur
Allman FL Jr (1967) Fractures and ligamentous injuries of the clavicle and its articulation. J Bone Joint Surg Am 49: 774–784
Andersen K, Jensen PO, Lauritzen J (1987) Treatment of clavicular fractures. Figure-of-eight bandage versus a simple sling. Acta Orthop Scand 58: 71–74
Anonymus (1996) Fracture and dislocation compendium. Orthopaedic Trauma Association Committee for Coding and Classification. J Orthop Trauma 10: 1–154
AO Journal Club Eftl (2004) Clavicular midshaft fractures. Orthop Trauma Directions 2: 19–24
Bostman O, Manninen M, Pihlajamaki H (1997) Complications of plate fixation in fresh displaced midclavicular fractures. J Trauma 43: 778–783
Chu CM, Wang SJ, Lin LC (2002) Fixation of mid-third clavicular fractures with knowles pins: 78 patients followed for 2–7 years. Acta Orthop Scand 73: 134–139
Constant CR (1987) A clinical method of functional assesment of the shoulder. Clin Orthop 214: 160–164
Fowler AW (1968) Treatment of fractured clavicle. Lancet 1: 46–47
Gaebler C, Matis N, Neophytou I, Kwasny O (2001) Der Tornisterverband zur Reposition und Retention der Schlüsselbeinfraktur im mittleren Drittel. Osteosyn Intern 9: 146–150
Grassi FA, Tajana MS, D’Angelo F (2001) Management of midclavicular fractures: comparison between nonoperative treatment and open intramedullary fixation in 80 patients. J Trauma 50: 1096–1100
Hill JM, McGuire MH, Crosby LA (1997) Closed treatment of displaced middle-third fractures of the clavicle gives poor results. J Bone Joint Surg Br 79: 537–539
Hoofwijk AG, van der Werken C (1988) Die konservative Behandlung der Klavikulafraktur. Z Unfallchir Versicherungsmed Berufskr 81: 151–156
Jubel A, Andemahr J, Bergmann H, Prokop A, Rehm KE (2003) Elastic stable intramedullary nailing of midclavicular fractures in athletes. Br J Sports Med 37: 480–484
Jubel A, Andermahr J, Faymonville C et al. (2002) Wiederherstellung der Symmetrie des Schultergürtels bei Klavikulafrakturen. Chirurg 73: 978–981
Jubel A, Andermahr J, Schiffer G (2002) Die Technik der intramedullären Osteosynthese der Klavikula mit elastischen Titannägeln. Unfallchirurg 105: 511–516
Jubel A, Andermahr J, Schiffer G, Tsironis K, Rehm KE (2003) Elastic stable intramedullary nailing of midclavicular fractures with a titanium nail. Clin Orthop 408: 279–285
Klonz A, Hockertz T, Reilmann H (2001) Klavikulafrakturen. Unfallchirurg 104: 70–81
MacDermid JC, Richards RS, Donner A, Bellamy N, Roth JH (2000) Responsiveness of the short form-36, disability of the arm, shoulder, and hand questionnaire, patient-rated wrist evaluation, and physical impairment measurements in evaluating recovery after a distal radius fracture. J Hand Surg Am 25: 330–340
Mullick S (1967) Treatment of midclavicular fractures. Lancet 1: 499
Nordqvist A, Petersson CJ, Redlund-Johnell I (1998) Mid-clavicle fractures in adults: end result study after conservative treatment. J Orthop Trauma 12: 572–576
Petracic B (1983) Die Effizienz des Rucksackverbandes bei der Behandlung von Klavikulafrakturen. Unfallchirurgie 9: 41–43
Rehm KE, Andermahr J, Jubel A (2004) Intramedullary nailing of midclavicular fractures with an elastic titanium nail. Operat Orthop Traumatol 16: 365–379
Robinson CM (1998) Fractures of the clavicle in the adult. Epidemiology and classification. J Bone Joint Surg Br 80: 476–484
Robinson CM, Court-Brown CM, McQueen MM, Wakefield AE (2004) Estimating the risk of nonunion following nonoperative treatment of a clavicular fracture. J Bone Joint Surg Am 86: 1359–1365
Rowe CR (1968) An atlas of anatomy and treatment of midclavicular fractures. Clin Orthop 58: 29–42
Schmit-Neuerburg KP, Weiss H (1982) Konservative Therapie und Behandlungsergebnisse der Klavikulafrakturen. Hefte Unfallheilkd 160: 55–75
Schwarz N, Leixnering M (1984) Die Mißerfolge der Klavikulamarkdrahtung und ihre Ursachen. Aktuelle Traumatol 14: 159–163
White RR, Anson PS, Kristiansen T, Healy W (1989) Adult clavicle fractures: relationship between mechanism of injury and healing. Orthop Trans 13: 514–515
Interessenkonflikt:
Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Jubel, A., Andermahr, J., Prokop, A. et al. Die Behandlung der diaphysären Klavikulafraktur. Unfallchirurg 108, 707–714 (2005). https://doi.org/10.1007/s00113-005-0970-8
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-005-0970-8
Schlüsselwörter
- Klavikulafraktur
- Operative Therapie
- Elastisch stabile intramedulläre Nagelung
- Rucksackverband
- Vergleichende Untersuchung