Skip to main content
Log in

Die Problematik der Hoffa-Fraktur

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bewertung des Behandlungsergebnises nach Hoffa-Fraktur unter Berücksichtigung des Verletzungsausmaßes, der Begleitverletzungen sowie der gewählten Behandlungsmaßnahmen: Vom 01.01.1996 bis 31.12.2002 wurden in der Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie des Universitätsklinikums Gießen bei einer Gesamtzahl von 79 distalen Femurfrakturen 6 Patienten mit 7 Hoffa-Frakturen versorgt. Das Ausheilungsergebnis wurde nach dem Neer-Score bewertet. Zur Beurteilung der Gefäßsituation wurden die klinisch-radiologischen Befunde mit Korrosionspräparaten der Knochenarterien verglichen.

Eine knöcherne Konsolidierung wurde bei allen Patienten beobachtet. Im Neer-Score erreichten die Patienten mit isolierter Verletzung einen Scorewert von 89,0 (82–97). Eine Patientin mit Pseudarthrose zeigte nach Ausheilung 68 Punkte. Ein polytraumatisierter Patient mit beidseitiger Hoffa-Fraktur erreichte ein befriedigendes (Scorewert von 72) bzw. schlechtes Ergebnis (Scorewert von 38).

Die feinen Knochenarterien des distalen Femurs entspringen aus dem „Rete articulare genus“. Bei einer Hoffa-Fraktur ist zu erwarten, dass einzelne Gefäße den arteriellen Zufluss sichern.

Die Hoffa-Fraktur ist eine sehr seltene Verletzung. Durch eine schonende offene Reposition und übungsstabiler Schraubenosteosynthese werden gute bis sehr gute Ausheilungsergebnisse erreicht.

Abstract

To study the outcome in Hoffa fractures regarding the type of fracture, concomitant injuries, and different treatments.

From January 1996 until December 2002, 7 Hoffa fractures (6 patients) from a total of 79 distal femoral fractures were treated in the Department of Trauma Surgery, University Hospital of Giessen. The results were evaluated by Neer’s score. For the evaluation of postoperative vascularization of the distal femur, clinical and radiological findings were compared with anatomical studies of the bone arteries by corrosion preparations.

Fracture consolidation was seen in all cases. Patients with an isolated Hoffa fracture achieved a score of 89.0 (82–97) according to Neer. One patient suffering initially from nonunion achieved 68 points after bone union. One polytraumatized patient with bilateral Hoffa fracture achieved a satisfying result (score value of 72) and a bad result (score value of 38).

Multiple small nutrient arteries of the distal femur originate from the “rete articulare genus.” They can be expected to ensure the arterial blood supply.

Hoffa fracture is a very rare injury. In our patients, careful surgical treatment with open reduction and safe screw fixation yielded good to very good results.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Fenkl R, Baumgaertl F, Gotzen L (1990) Die Hoffa-Fraktur—Unfallmechanik und Verletzungsmorphologie. Hefte Unfallheilkd 212: 229–230

    Google Scholar 

  2. Heuschen UA, Göhring U, Meeder P-J (1994) Die beidseitige Hoffa-Fraktur—eine Rarität. Akt Traumatol 24: 83–86

    CAS  Google Scholar 

  3. Klanke J, Westermann K (2002) Versorgung der Hoffa-Frakturen. Vortrag AFOR-Stiftung 04.07.2002, Wien

  4. Meyer C (1994) Die extraossären Knochenarterien der langen Röhrenknochen und des Talus. Inaugural-Dissertation, Universität Köln

  5. Mooney V, Nickel VL, Harvery JP, Snelson R (1970) Cast-brace treatment for fractures of the distal part of the femur. J Bone Joint Surg Am 52: 1563

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Neer CS, Grantham SA, Shelton ML (1967) Supracondylar fracture of the adult femur. J Bone Joint Surg Am 49: 591–596

    PubMed  Google Scholar 

  7. Ostermann PAW, Hahn MP, Ekkernkamp A, Neumann K, Muhr G (1997) Monocondyläre Frakturen des Femur. Chirurg 68: 72–76

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Ostermann PAW, Neumann K, Ekkernkamp A, Muhr G (1994) Long term results of unicondylar fractures of the femur. J Orthop Trauma 8: 142–146

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Steward MJ, Sisk TD, Wallace SL (1966) Fractures of the distal third of the femur. A comparision of methodes of treatment. J Bone Joint Surg Am 48: 784–790

    Google Scholar 

  10. Zeebregts CJ, Zimmermann KW, ten Duis HJ (2000) Operative treatment of a unilateral bicondylar fracture of the femur. Acta Chir Belg 100: 104–106

    CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Meyer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Meyer, C., Enns, P., Alt, V. et al. Die Problematik der Hoffa-Fraktur. Unfallchirurg 107, 15–21 (2004). https://doi.org/10.1007/s00113-003-0697-3

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-003-0697-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation