Summary.
A total of 140 patients underwent outpatient laparoscopic cholecystectomy in an outpatient clinic. Evaluation and follow-up of the patients were done prospectively. Population and preoperative data were comparable to published studies of patients operated on in hospitals. There were no serious intra- or postoperative complications. Postoperatively, patients needed less pain medication, were less tired and returned to work earlier than patients after clinical laparoscopic cholecystectomies. Outpatient laparoscopic cholecystectomy offers a good alternative to patients with moderate operative risks (ASA 1–3). It could reduce costs in the German health system and would be therefore highly cost effective.
Zusammenfassung.
In einer prospektiven Beobachtungsstudie wurden 140 Patienten erfaßt, die rein ambulant laparoskopisch cholecystektomiert wurden. Das Patientengut entspricht im wesentlichen den Veröffentlichungen stationär operierter Patienten. Es gab keine relevanten intra- und postoperativen Komplikationen. Postoperativ brauchten die Patienten weniger Schmerzmittel, erholten sich schneller und waren schneller wieder arbeitsfähig als Patienten in vergleichbaren Veröffentlichungen stationär operierter Patienten. Die ambulante laparoskopische Cholecystektomie ist eine gute Alternative für Patienten mit geringem oder mittlerem Risiko. Selbst bei verbesserter Ertragssituation für die Operationseinrichtung eröffnet sie außerdem Einsparpotentiale im Gesundheitssystem.
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Schweins, M., Edelmann, M. Die ambulante laparoskopische Cholecystektomie. Chirurg 68, 613–617 (1997). https://doi.org/10.1007/s001040050240
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050240