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Prospektive Multizenterstudien “Kolon-/Rektumkarzinome” als flächendeckende chirurgische Qualitätssicherung

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Abstract

Introduction. Currently, only a small percentage of the diagnostic and therapeutic data on colonic carcinomas has been confirmed by data obtained in randomized controlled studies. For this reason, the results of prospective multicentre observational studies are extremely important.

Method. Within a multicentre observational study involving 75 surgical departments carried out between 01.01. and 31.12.1999, 3,756 patients with a colorectal carcinoma (2,293 carcinoma of the colon; 1,463 carcinomas or the rectum) were investigated prospectively using a standardised questionnaire.

Results. The OP rate was 98.4%, the resection rate 92.5% (colon 94.1%, rectum 89.9%). The rate of rectal extirpations was relatively high at 30.3%. General postoperative morbidity was 27.4% (colon 27.0%, rectum 27.9%); the specific postoperative morbidity was 24.6% (colon 21.8%, rectum 29.1%). The anastomotic insufficiency rate was 5.2% (colon 3.7%, rectum 9.5%). The 30-day mortality rate was 4.7%, and the postoperative mortality rate 5.7%.

Conclusions. Surgical quality control in the form of prospective multicentre observational studies make possible the analysis of the therapeutic situation of a surgical disease under quality assurance aspects. At the same time, the comprehensive data material available will serve the specific planning of prospective randomized studies. With the aid of the present study, a basis for a thorough and complete evaluation of colorectal carcinoma has been created.

Zusammenfassung

Hintergrund. Nur ein geringer Teil der Diagnostik und Therapie des kolorektalen Karzinoms ist derzeit durch prospektiv randomisierte Studiendaten abgesichert. Aus diesem Grund kommt den Ergebnissen prospektiver multizentrischer Beobachtungsstudien ein hoher Stellenwert zu.

Methode. Innerhalb einer multizentrischen Beobachtungsstudie wurden vom 01.01.–31.12.1999 an 75 Kliniken 3.756 Patienten mit einem kolorektalen Karzinom (2.293 Kolonkarzinome, 1.463 Rektumkarzinome) mittels eines standardisierten Fragebogens prospektiv erfasst.

Ergebnisse. Die Operationsrate betrug 98,4%. Die Resektionsquote lag bei 92,5% (Kolon 94,1%, Rektum 89,9%). Die Rektumexstirpationsquote war mit 30,3% relativ hoch. Die allgemeine postoperative Morbidität betrug 27,4% (Kolon 27,0%, Rektum 27,9%), die spezifische postoperative Morbidität 24,6% (Kolon 21,8%, Rektum 29,1%). Die Anastomoseninsuffizienzrate lag bei 5,2% (Kolon 3,7%, Rektum 9,5%). Es war eine 30-Tage-Letalität von 4,7% und eine postoperative Letalität von 5,7% zu verzeichnen.

Schlussfolgerung. Chirurgische Qualitätssicherung in Form von prospektiven multizentrischen Beobachtungsstudien ermöglicht die Analyse der Behandlungssituation eines chirurgischen Krankheitsbildes unter qualitätssichernden Aspekten. Gleichzeitig wird mit dem vorliegenden umfangreichen Datenmaterial die gezielte Planung von prospektiv randomisierten Studien unterstützt. Mit dieser Studie wurden die Grundlagen für eine bundesweite Erfassung der kolorektalen Karzinome geschaffen.

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Marusch, F., Koch, A., Schmidt, U. et al. Prospektive Multizenterstudien “Kolon-/Rektumkarzinome” als flächendeckende chirurgische Qualitätssicherung. Chirurg 73, 138–146 (2002). https://doi.org/10.1007/s00104-001-0367-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-001-0367-3

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