Zusammenfassung
Fragestellung. Der Anästhesiologische Nachbefragungsbogen für Patienten (ANP) ist ein Selbstbeurteilungsverfahren zur Erfassung von postoperativen Symptome und von Patientenzufriedenheit. Der Fragebogen wurde mit dem Anspruch entwickelt, im klinischen Alltag zur Qualitätssicherung einsetzbar zu sein und dabei ein reliables und valides Messinstrument darzustellen. Diese Testgütekriterien wurden für den ANP untersucht.
Methodik. Es füllten 1.112 Patienten ab 18 Jahren (588 Männer, 524 Frauen), die sich einem elektiven chirurgischen Eingriff unterzogen, den ANP postoperativ aus.Aus dem Narkoseprotokoll wurden anästhesiebozogene Daten selektiert.Zur Bestimmung der Retest-Reliabilität füllten 94 Patienten den Fragebogen postoperativ zweimal aus.
Ergebnisse. Die Teilnahmebeteiligung entspricht 74,6% der Vollerhebung.Von den 19 Items des ANP haben 16 eine Retest-Reliabilität von rtt>0,70,die übrigen Items liegen über rtt=0,50.Die Reliabilität (innere Konsistenz) der Zufriedenheitsbereiche liegt zwischen rtt=0,76 und rtt=0,91.Frauen geben postoperativ mehr Beschwerden an als Männer und jüngere Patienten (18–49 Jahre) mehr Beschwerden als ältere.Jüngere Patienten sind mit der perioperativen Betreuung weniger zufrieden als ältere,Geschlechtsunterschiede finden sich in den Zufriedenheitsbereichen nicht.Es zeigen sich signifikante und plausible postoperative Symptomunterschiede zwischen Patienten mit Allgemein- und Regionalanästhesie. Patienten nach einer total intravenösen Anästhesie (TIVA) berichten postoperativ weniger Symptome als Patienten nach Inhalationsanästhesie.Aus der Kombination Kombination von Patienten- und Anästhesiemerkmalen lassen sich “Risikogruppen” mit postoperativen Beschwerden vorhersagen.
Schlussfolgerungen. Der ANP ist ein zuverlässiges und valides Messinstrument zur differenzierten Erfassung des Patientenbefindens in der postoperativen Phase.
Abstract
Objective. The Anaesthesiological Questionnaire (ANP) is a self-rating method for the assessment of postoperative complaints and patient satisfaction.The questionnaire consists of two parts.Part 1 assesses the intensity of symptoms regarding the postoperative period in the “recovery-room and the first hours on the ward” (19 items) and the “current state” (17 items).Part 2 assesses patient satisfaction with the anaesthetic care as well as the unspecific perioperative care and postoperative convalescence. The questionnaire was designed to fulfill the criteria of reliability and validity and to serve as a practicable means of auditing the quality of routine clinical practice.
Methods. A total of 1,112 patients older than 18 years completed the questionnaire after an elective operation.Additionally data concerning the type of anaesthesia were recorded from the anaesthesia chart.To determine retest-reliability, 94 patients competed the ANP twice postoperatively.
Results. The participants of the survey represented 74.6% of the total collective. Out of 19 items 16 had a retest-reliability of rtt>0.70, the 3 other items had a reliabilty of rtt>0.50.Reliability (Cronbach's Alpha) of the patient satisfaction scales was between rtt=0.76 and rtt=0.91.In relation to the period immediately after anaesthesia,women reported more postoperative complaints than men but no differences were found between male and female patients with regard to satisfaction with perioperative care. Younger patients (18-49 years old) described more postoperative complaints than older patients and a lesser degree of satisfaction with perioperative care.There were plausible differences in postoperative complaints between patients who received general vs. regional anaesthesia.Patients reported less postoperative complaints after TIVA than after volatile anaesthetics.The configuration of patient characteristics and anaesthesia gives indications to “risk groups” who predominantely suffer after anaesthesia.
Conclusions. The Anaesthesiological Questionnaire (ANP) is a reliable and valid method for the assessment of postoperative complaints and patient satisfaction.
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Prof.Dr.M.Hüppe Klinik für Anästhesiologie,Universität zu Lübeck, Ratzeburger Allee 160, 23538 Lübeck, E-Mail: hueppe@medinf.mu-luebeck.de
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Hüppe, M., Beckhoff, M., Klotz, KF. et al. Reliabilität und Validität des Anästhesiologischen Nachbefragungsbogens bei elektiv operierten Patienten. Anaesthesist 52, 311–320 (2003). https://doi.org/10.1007/s00101-003-0471-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-003-0471-5