Abstract
Background and Purpose:
The occurrence of acute myocardial infarction (AMI) in patients with idiopathic thrombocytopenic purpura (ITP) is rare, especially when the platelet count is low. Since only few case reports have been published, there are no recommendations for the management of thrombocytopenic patients with AMI. The aim of the present study is to discuss different aspects of this challenging issue and to review limited data available in the literature.
Case Study:
An 80-year-old patient with ITP (platelet count 5 . 109/l) is presented who developed an AMI (ST segment elevation myocardial infarction) and was successfully treated by primary percutaneous coronary intervention (PCI).
Conclusion:
Considering the high bleeding risk in patients with ITP and AMI, careful balance between usual anticoagulation and antiplatelet therapy on the one hand, and efforts to raise platelet count on the other hand are needed.
Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung:
Akute Myokardinfarkte (AMI) bei Patienten mit idiopathischer thrombozytopenischer Purpura (ITP, Morbus Werlhof) sind seltene Ereignisse. Da in der Literatur nur einige wenige Fälle beschrieben sind, existieren auch keine Therapieempfehlungen für diese Konstellation. In der vorliegenden Studie sollen unterschiedliche Aspekte dieser herausfordernden Situation diskutiert und die verfügbaren Daten aus der Literatur zusammenfassend beschrieben werden.
Fallbericht:
Geschildert wird der Fall eines 80-jährigen Patienten mit ITP (Thrombozytenzahl 5 . 109/l), der einen AMI (ST-Strecken-Hebungsinfarkt) erlitten hatte und mit primärer perkutaner Koronarintervention (PCI) erfolgreich behandelt wurde.
Schlussfolgerung:
Das hohe Blutungsrisiko bei Patienten mit ITP und AMI erfordert eine sorgfältige Balance zwischen Antikoagulation bzw. Plättchenhemmung einerseits und Anhebung der Thrombozytenzahl andererseits.
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Neskovic, A.N., Stankovic, I., Milicevic, P. et al. Primary PCI for Acute Myocardial Infarction in a Patient with Idiopathic Thrombocytopenic Purpura. Herz 35, 43–49 (2010). https://doi.org/10.1007/s00059-010-3262-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-010-3262-1