Skip to main content
Log in

Externe geschlossene Drainagebehandlung des chronischen Subduralhämatoms nach Bohrlochtrepanation

External closed drainage treatment of chronic subdural hematomas after bore-hole trepanation

  • Originalarbeiten
  • Published:
Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Von den zahlreichen in der Literatur angegebenen Methoden zur Behandlung eines chronischen Subduralhämatoms wurde bei 51 Patienten die der externen geschlossenen Drainagebehandlung nach Bohrlochtrepanation gewählt. Die Technik ist einfach, schnell, in Lokalanästhesie durchführbar und beschränkt sich auf das Ausspülen des Hämatoms und die Einlage von 1 bis 2 Drainagen ohne Kapselresektion. Bei der Entlassung nach durchschnittlich 13 Tagen war die Hälfte der Patienten symptom- und beschwerdefrei, 22 von 51 noch mit geringen Ausfällen und lediglich zwei mit deutlicheren Ausfällen behaftet. Ein Patient verstarb an bereits präoperativ manifesten Sekundärkomplikationen. Nachteile, die sich letztlich nicht im Ergebnis niederschlagen, sind eine relativ lange stationäre Behandlungsdauer und Reoperationen wegen gekammerter Hämatome oder verstopfter Schläuche.

Abstract

For the treatment of chronic subdural hematoma numerous methods are known. 51 patients were treated with external closed drainage after bore-hole trepanation. The technic is simple and easy; it can be done under local anesthesia. The hematoma is washed out and one or two drainage-tubes are inserted without resecting the capsule. The patients could be discharged in average after 13 days; at this time half of the patients had no symptoms or any complaints. 22 of 51 patients showed only slight neurological defects, two had severe defects. One patient died due to seondary complications, which had been evident already before surgery. Disadvantages of the method are a relatively long stay in hospital; sometimes reoperations are needed because of localized hematomas or blocked drainage-tubes.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Bender, M. B., N. Christoff: Nonsurgical treatment of subdural hematomas. Arch. Neurol. 31 (1974), 73–79.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Burton, C.: The management of chronic subdural hematoma using a compact hand twist drill. Milit. Medicine (Washington) 133 (1968), 891–895.

    CAS  Google Scholar 

  3. Gannon, W. E., A. W. Cook, E. J. Browder: Resolving subdural collections. J. Neurosurg. 19 (1962), 865–869.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Gjerris, F., K. Schmidt: Chronic subdural hematome. Surgery or mannitol treatment. J. Neurosurg. 40 (1974), 639–642.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Jackson, F. E., R. A. Pratt: Technical report: A silicone rubber suction drain for drainage of subdural hematomas. Surgery 70 (1971), 578–579.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Lusins, J., R. Jaffe, M. B. Bender: Unoperated subdural hematomas. Long-term follow-up study by brain scan and electroencephalography. J. Neurosurg. 44 (1976), 601–607.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Maurice-Williams, R. S.: Superimposed chronic subdural hygromas. J. Neurosurg. 43 (1975), 623–626.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Negrón, R. A., G. Tirado, C. Zapater: Simple bedside technique for evacuating chronic subdural hematomas. J. Neurosurg. 42 (1975), 609–611.

    PubMed  Google Scholar 

  9. Rand, B. O., A. A. Ward, L. E. White: The use of twist drill to evaluate head trauma. J. Neurosurg. 25 (1966), 410–415.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Rosenbluth, P. R., B. Arias, E. V. Quartetti, A. L. Carney: Current management of subdural hematoma. J. Amer. med. Ass. 179 (1966), 115–118.

    Google Scholar 

  11. Suzuki, J., A. Takaku: Nonsurgical treatment of chronic subdural hematoma. J. Neurosurg. 33 (1970), 548–553.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Svien, H. J., J. E. Gelety: On the surgical management of encapsulated subdural hematoma. J. Neurosurg. 21 (1964), 172–177.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Tabaddor, K., K. Shulman: Definitive treatment of chronic subdural hematoma by twist-drill craniostomy and closed-system drainage. J. Neurosurg. 46 (1977), 220–226.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Gilsbach, J., Eggert, H.R. & Harders, A. Externe geschlossene Drainagebehandlung des chronischen Subduralhämatoms nach Bohrlochtrepanation. Unfallchirurgie 6, 183–186 (1980). https://doi.org/10.1007/BF02588978

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02588978

Navigation