Summary
Pregnancy induces anatomical and physiological changes in the urinary tract. In this condition a bacteriuria, even asymptomatic, may lead more frequently to pyelonephritis. Asymptomatic bacteriuria in pregnant women has therefore got to be treated. According to recent studies, long course antibiotherapy did not prove to be more effective than a single-dose one in the case of non-complicated bacteriuria. Moreover, the maternal and foetal toxicity should be reduced in the latter regimen. In this paper we present the preliminary results of our study comparing a single-dose treatment by fosfomycin trometamol (3 g) and nitrofurantoin (200 mg per day during a week).
Zusammenfassung
In der Schwangerschaft finden anatomische und physiologische Veränderungen in den Harnwegen statt. Selbst eine asymptomatische Bakteriurie führt dadurch häufiger zur Pyelonephritis. Aus diesem Grund muß die asymptomatische Bakteriurie bei Schwangeren behandelt werden. Bei unkomplizierter Bakteriurie haben neuere Studien für eine Langzeitantibiotikatherapie keine höhere Effizienz gezeigt als die Behandlung mit einer Einzeldosis. Darüber hinaus ist anzunehmen, daß die Einmaldosierung die Toxizität bei Mutter und Feten vermindert. Wir stellen in der vorliegenden Arbeit die vorläufigen Ergebnisse unserer Vergleichsstudie mit Fosfomycin Trometamol in Einmaldosis von 3 g und Nitrofurantoin als einwöchige Therapie mit 200 mg täglich vor.
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Thoumsin, H., Aghayan, M. & Lambotte, R. Single dose fosfomycin trometamol versus multiple dose nitrofurantoin in pregnant women with bacteriuria: Preliminary results. Infection 18 (Suppl 2), S94–S97 (1990). https://doi.org/10.1007/BF01643435
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01643435