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Standardisierte Outcome-Messungen bei Patienten mit Implantation einer Schulterprothese erlauben detaillierte Analysen der funktionellen und subjektiven Operationsergebnisse

Standardized outcome measurements of patients undergoing shoulder arthroplasty offer in-depth analyses of functional and subjective results

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Zusammenfassung

Hintergrund

Um die Vorteile eines funktionierenden Qualitätssicherungssystem zu verdeutlichen, wird beispielhaft anhand zweier prospektiv dokumentierter Kohorten von Patienten mit anatomischer und inverser Schulterprothese gezeigt, wie mit standardisierten Patientenmessungen eine detaillierte Analyse bis hin zu einzelnen Indikationen möglich ist.

Material und Methoden

In unserer Klinik wurden konsekutiv 170 Implantationen einer anatomischen Schulterprothese und 136 mit inverser Arthroplastik präoperativ und 6 bzw. 12 Monate postoperativ mit einem umfangreichen Fragebogenset dokumentiert (Constant-Score, SPADI, DASH, SF-36 „mental health“). Zusätzlich wurden jedem Patientenresultat die Werte von einer gesunden Normpopulation – soweit vorhanden – zugeordnet.

Ergebnisse

Beide Kohorten zeigten signifikante Verbesserungen sowohl bei der klinischen als auch bei der subjektiv bewerteten Schulterfunktion, abhängig von der zugrunde liegenden Indikation. Die objektiven Werte 1 Jahr nach Implantation der anatomischen Prothese lagen im Bereich der entsprechenden Normwerte (mittlerer Constant-Score: 73,8; Normwert: 73,7). Funktionelle Defizite werden nach inverser Schulterprothese vom Arzt und Patienten angegeben, jedoch zeigt die Effektgröße im Constant-Score (2,34) deutlich den Benefit der Operation bei gleichzeitig im SPADI dokumentierter Schmerzminderung.

Schlussfolgerung

Eine standardisierte Outcome-Messung und der Vergleich mit gesunden Kontrollpersonen erlaubt, den Erfolg der Behandlung realistisch einzuschätzen. Durch eine entsprechende präoperative Aufklärung kann die Patientenerwartung bezüglich der Wiederherstellung der Gelenkfunktion und der Beschwerdeverbesserung angepasst werden.

Abstract

Objective

To highlight the advantages of an efficient quality assurance system in orthopedic surgery, we present a detailed analysis of standardized outcome measurements of two prospectively documented cohorts of patients undergoing anatomic and reversed shoulder arthroplasty.

Material and methods

According to our concept, 170 anatomic and 136 reversed shoulder arthroplasties were evaluated preoperatively and at the 6 and 12 month follow-ups with a comprehensive set of questionnaires (Constant Score, SPADI, DASH, SF-36 mental health). In addition, normative values of a healthy population (if present) were assigned to each patient value.

Results

Both cohorts showed significant improvements in both clinician- and patient-rated scores of shoulder function, however, depending on the underlying indication. Objective values at the 1-year follow-up were within the range of the corresponding normative values (mean Constant Score: 73.8; normative value: 73.7). Despite the remaining functional deficits which are documented by both the patient and the clinician after reversed shoulder arthroplasty, the effect size of the Constant Score (ES: 2.34) and the pain reduction in the SPADI score prove the significant benefit of the intervention.

Conclusion

A standardized outcome measurement and the comparison to normative values of healthy controls offer a realistic estimation of treatment success. Informing the patient accordingly can adjust the preoperative expectations of the patient regarding the recovery of joint function and pain reduction.

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Literatur

  1. Angst F, Goldhahn J, Pap G et al (2007) Cross-cultural adaptation, reliability and validity of the German Shoulder Pain and Disability Index (SPADI). Rheumatology (Oxford) 46:87–92

    Google Scholar 

  2. Angst F, Pap G, Mannion AF et al (2004) Comprehensive assessment of clinical outcome and quality of life after total shoulder arthroplasty: usefulness and validity of subjective outcome measures. Arthritis Rheum 51:819–828

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Boileau P, Chuinard C, Le Huec JC et al (2006) Proximal humerus fracture sequelae: impact of a new radiographic classification on arthroplasty. Clin Orthop Relat Res 442:121–130

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Boileau P, Watkinson D, Hatzidakis AM et al (2006) Neer Award 2005: The Grammont reverse shoulder prosthesis: results in cuff tear arthritis, fracture sequelae and revision arthroplasty. J Shoulder Elbow Surg 15:527–540

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Constant CR (1986) Age related recovery of shoulder function after injury. Diplomarbeit, University College, Cork, Ireland

  6. Constant CR (1991) Schulterfunktionsbeurteilung. Orthopade 20:289–294

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Edwards TB, Kadakia NR, Boulahia A et al (2003) A comparison of hemiarthroplasty and total shoulder arthroplasty in the treatment of primary glenohumeral osteoarthritis: results of a multicenter study. J Shoulder Elbow Surg 12:207–213

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Hunsaker FG, Cioffi DA, Amadio PC et al (2002) The American Academy of Orthopaedic Surgeons outcomes instruments: normative values from the general population. J Bone Joint Surg Am 84-A:208–215

    Google Scholar 

  9. Kurth BM, Ellert U (2002) The SF-36 questionnaire and its usefulness in population studies: results of the German Health Interview and Examination Survey 1998. Soz Praventivmed 47:266–277

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Offenbaecher M, Ewert T, Sangha O et al (2002) Validation of a German version of the disabilities of arm, shoulder, and hand questionnaire (DASH-G). J Rheumatol 29:401–402

    PubMed  Google Scholar 

  11. Pfahler M, Jena F, Neyton L et al (2006) Hemiarthroplasty versus total shoulder prosthesis: results of cemented glenoid components. J Shoulder Elbow Surg 15:154–163

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Simmen BR, Angst F, Schwyzer HK et al (2009) A concept for comprehensively measuring health, function, and quality of life following orthopaedic interventions of the upper extremity. Arch Orthop Trauma Surg 129:113–118

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Stucki G, Grimby G (2004) Applying the ICF in medicine. J Rehabil Med 5–6

  14. Wall B, Nove-Josserand L, O’Connor DP et al (2007) Reverse total shoulder arthroplasty: a review of results according to etiology. J Bone Joint Surg Am 89:1476–1485

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehungen hin: B. Simmen, H.-K. Schwyzer und M.P. Flury sind als Referenten für die Fa. Smith & Nephew tätig.

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Correspondence to C. Kolling.

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Die Arbeit wurde mit dem Best-Paper-Preis des Jahreskongresses der Deutschen Vereinigung für Schulter- und Ellenbogenchirurgie (DVSE) e. V. 2009 in Hamburg ausgezeichnet.

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Kolling, C., Schwyzer, H., Simmen, B. et al. Standardisierte Outcome-Messungen bei Patienten mit Implantation einer Schulterprothese erlauben detaillierte Analysen der funktionellen und subjektiven Operationsergebnisse. Obere Extremität 5, 186–191 (2010). https://doi.org/10.1007/s11678-010-0082-0

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