Skip to main content
Log in

Hospital antibiotic management in Belgium – results of the ABS maturity survey of the ABS International group

Antibiotika-Management in belgischen Krankenhäusern – Ergebnisse einer Erhebung der ABS International-Gruppe

  • Original Article
  • Published:
Wiener klinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

HINTERGRUND: Während die Diskussion, welche Programme zur Verhinderung von Resistenzproblemen in Spitälern die größte Wirkung zeitigen, noch nicht beendet ist, fehlen Daten darüber, welche Programme überhaupt schon implementiert sind. Im Rahmen des Projektes ABS – International wurde eine Umfrage über die Implementierung und die Charakteristika derartiger Antibiotika-Management-Programme in mehreren europäischen Ländern durchgeführt. In dieser Publikation werden die Resultate für Belgien vorgestellt. In Belgien gibt es seit dem Jahr 2002 ein staatlich getragenes Programm zur Entwicklung multidisziplinärer Antibiotika-Management-Arbeitsgruppen. METHODIK: Ein Fragebogen wurde im April und Mai 2007 an die ärztlichen Direktoren, bzw. die Vorsitzenden der Arzneimittelkommissionen aller Akutspitäler Belgiens ausgesandt. Die 39 Fragen umfassten fünf Aspekte des Antibiotika-Managements im betreffenden Spital und mussten nach einem Punktescore von 0 (fehlt) bis 5 (vollständig vorhanden) bewertet werden. ERGEBNISSE: Von 120 Fragebögen wurden 46 (38%) für eine Analyse ausreichend beantwortet. Die Krankenhäuser der retournierten Fragebögen waren über die drei Regionen des Staates gleichmäßig verteilt. Der mittlere Punktescore von 3,75 (Streuung 2,15–4,90) deutet auf das Vorhandensein gut entwickelter AB-Management-Systeme in den meisten Spitälern hin. In über 90% der Häuser sind die wesentlichen strukturellen Ressourcen und Instrumente für ein funktionierendes AB-Management-Programm vorhanden. Besonders hochwertig wurden die Einrichtungen zur mikrobiologischen Diagnostik und der Resistenzerfassung (4,41) eingeschätzt, ebenso als gut bewertet wurden die Erhebung des AB-Verbrauchs (4,16), sowie das Vorhandensein und die Tätigkeit geschulter AB-Beauftragter (3,81). Professionelle Personalentwicklung (3,43) und die Kooperation mit den extramuralen Einrichtungen (2,95) erhielten niedrigere Bewertungen. Für Spitäler, an denen schon länger hauptamtliche AB-Beauftragte tätig waren, waren die Punktezahlen für das allgemeine AB-Management durchwegs höher, nicht aber die für Diagnostik. SCHLUSSFOLGERUNG: In belgischen Spitälern sind AB-Management-Programme gut etabliert, insbesondere in Häusern in denen sie staatlich gefördert werden. Eine Ausweitung der finanziellen und technischen Unterstützung könnte allen Spitälern helfen, auf einem entsprechend hohem Niveau zu arbeiten; Schwerpunkte sollten eine adäquate Förderung der diagnostischen Einrichtungen und der kontinuierlichen Ausbildung von AB-Spezialisten sein.

Summary

BACKGROUND: While debate about optimal organization for hospital antibiotic stewardship programs is ongoing, limited information is available about the implementation of such programs in acute-care institutions. The ABS International project conducted a survey on the implementation and characteristics of hospital antibiotic management programs in several European countries. This paper summarizes the results for Belgium, where a federal program for developing multidisciplinary antibiotic management teams was started in 2002. METHODS: The survey was conducted in April and May 2007. A questionnaire with 39 items to be scored from 0 (absent) to 5 (fully available) was sent to medical directors and chairs of drugs and therapeutics committees in all acute-care hospitals to measure five dimensions of hospital antibiotic management. The results were analyzed by calculating the mean scores for the various items and topics. MAIN FINDINGS: Of 120 questionnaires sent, 46 (38%) were completed and returned in time for analysis. The three regions of the country were well represented by the respondents. The mean country maturity score of 3.75 (range 2.15–4.90) indicated that a well developed antibiotic management system was in place in most hospitals. Over 90% of hospitals had key structural resources and tools available for effective stewardship programs. Performance items that scored high were those related to microbiological diagnostics and surveillance of bacterial resistance (4.41), surveillance of antibiotic consumption (4.16) and organization of antibiotic guidance and support by trained antibiotic management officers (3.81). Items that scored lower were professional development of personnel (3.43) and co-ordination with outside healthcare providers (2.95). Hospitals with several years of funding for their antibiotic officer showed higher scores for antibiotic management but not for diagnostics. CONCLUSIONS: Antibiotic stewardship programs are well developed in Belgian hospitals, particularly in those which first qualified for federal support. Extension of funding and technical assistance should help all hospitals to catch up with excellence standards, provided that adequate support is given to laboratory services and advanced training of professional specialists.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

References

  • Struelens MJ, Peetermans WE (1999) The antimicrobial resistance crisis in hospitals calls for multidisciplinary mobilization. Acta Clin Belg 54(1): 2–6

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Dellit TH, Owens RC, McGowan JE Jr, Gerding DN, Weinstein RA, Burke JP, Huskins WC, Paterson DL, Fishman NO, Carpenter CF, Brennan PJ, Billeter M, and Hooton TM (2007) Infectious Diseases Society of America and the Society for Healthcare Epidemiology of America Guidelines for developing an institutional program to enhance antimicrobial stewardship. Clin Infect Dis 44: 159–177

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Sourdeau L, Struelens MJ, Peetermans WE, Costers M, Suetens C (2006) Implementation of antibiotic management teams in Belgian hospitals. Acta Clin Belg 61(2): 58–63

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Struelens MJ, Van Eldere J and Participants in the Workshop (2005) ESCMID Declaration on meeting the challenges in clinical microbiology and infectious diseases. Clin Microbiol Infect 11 [Suppl 1]: 50–51

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Allerberger F, Mittermayer H (2008) Antimicrobial Stewardship. Clin Microbiol Infect 14: 197–199

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Marc J. Struelens.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Struelens, M., Costers, M. Hospital antibiotic management in Belgium – results of the ABS maturity survey of the ABS International group. Wien Klin Wochenschr 120, 284–288 (2008). https://doi.org/10.1007/s00508-008-0969-6

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-008-0969-6

Keywords

Navigation