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Corneal astigmatism as a special complication after lid-loading in patients with lagophthalmos

Hornhautastigmatismus als besondere Komplikation*

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Summary

Lid-loading with precious metals, described by Illig in 1958, has become increasingly important. Because of its good functional and cosmetic results this method is superior to tarsorrhaphy. Furthermore, lid-loading can be combined with additional surgical techniques to achieve more dynamic lid-closure. In a prospective study we examined the results after lid-loading and discuss postoperative changes of the cornea.

Patients and methods: Between May 1994 and June 1998, 36 patients with peripheral facial paresis and lagophthalmos were treated with a pretarsally fixed upper-lid implant. We used 99.99 % gold for the implants with a weight of 1.5 g on average.

Results: In all cases we obtained sufficient postoperative lid closure which resulted in a statistically significant reduction in lagophthalmos and improved keratopathy. Postoperative complications were: pseudoptosis, remaining lagophthalmos, bulge, extrusion, migration and corneal astigmatism. Depending on the implant pressure, an astigmatism of 1–2 D developed in the vertical meridian. In all cases the initial visual acuity was reached by an ordination of cylindrical glasses.

Conclusions: So far, corneal astigmatism as a complication after lid-loading has not received much attention in the literature. In our opinion, the development of astigmatism is caused by implants that are too heavy, an incorrect implant radius and individual cofactors (consistency of lid and cornea). There has been no need for an explantation in any case.

Zusammenfassung

Hintergrund: Zur Behandlung des Lagophthalmus bei Fazialisparese nimmt das Lidloading mit Edelmetallen an Bedeutung zu. Aufgrund guter funktioneller und kosmetischer Ergebnisse ist diese Methode der Tarsorrhaphie oft überlegen. Zudem ist das Lidloading problemlos mit weiteren rehabilitativ-chirurgischen Verfahren im Gesichtsbereich kombinierbar. In einer prospektiv angelegten Studie haben wir die Ergebnisse nach Lidloading untersucht und dabei besonders auf postoperative Hornhautveränderungen geachtet.

Patienten und Methode: Von Mai 1994 bis Juni 1998 wurden an der HNO-Klinik der Martin-Luther-Universität 36 Patienten mit peripherer Fazialisparese und Lagophthalmus mit einem prätarsal fixierten Oberlidimplantat versorgt. Als Implantatmaterial wurde 24karätiges Gold verwendet, die Gewichte lagen im Mittel bei 1,5 g.

Ergebnisse: In allen Fällen war der Lidschluß postoperativ ausreichend, und es kam zu einer statistisch signifikanten Verminderung des Lagophthalmus und Verbesserung der Keratopathie. Als postoperative Komplikationen traten auf: Pseudoptosis, noch verbliebener Lagophthalmus, Konturierung, Extrusion, Migration und Hornhautastigmatismus. Entsprechend dem Druck des Implantates von oben bildete sich ein Astigmatismus von 1 bis 2 Dioptrien im vertikalen Hauptschnitt aus. In allen Fällen konnte nach Anpassung von Zylindergläsern der Ausgangsvisus erreicht werden.

Schlußfolgerung: Das Auftreten eines Hornhautastigmatismus nach Goldimplantation stellt eine in der Literatur bisher nur wenig beachtete Komplikation dar. Ursächlich für die Ausbildung eines Astigmatismus halten wir ein erhöhtes Implantatgewicht, unpassende Implantatradien sowie individuelle Kofaktoren (Beschaffenheit von Lid und Hornhaut). In keinem Fall zwang der Astigmatismus zur Explantation.

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Goldhahn, A., Schrom, T., Berghaus, A. et al. Corneal astigmatism as a special complication after lid-loading in patients with lagophthalmos. Ophthalmologe 96, 494–497 (1999). https://doi.org/10.1007/s003470050443

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050443

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