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Langzeitergebnisse bei neovaskulärer altersabhängiger Makuladegeneration

Entwicklung des Visus und der geografischen Atrophie unter langjähriger VEGF-Inhibitionstherapie

Long-term results in neovascular age-related macular degeneration

Changes in visual acuity and geographic atrophy during long-standing anti-VEGF therapy

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Zusammenfassung

Hintergrund

Standardtherapie der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration (nAMD) ist die intravitreale Therapie mit „anti-vascular endothelial growth factor“ (VEGF). Nach den Ergebnissen der CATT (Comparison of Age-related Macular Degeneration Treatments Trials)-Studie bezüglich eines möglichen Zusammenhanges der intravitrealen Ranibizumab-Eingabe und des Auftretens einer geografischen Atrophie (GA) erfolgte diese retrospektive Real-life-Auswertung.

Material/Methodik

Augen mit mehr als 28 intravitrealen Anti-VEGF-Injektionen (IVT) – Bevacizumab, Pegaptanib, Ranibizumab oder Aflibercept – wurden retrospektiv bezüglich des Visus und einer GA mithilfe des RegionFinders von Heidelberg Engineering (Heidelberg, Germany) untersucht.

Ergebnisse

Es konnten 56 Augen ausgewertet werden mit einer medianen Injektionsanzahl von 41,5 (28–66). Der Visus (n = 43 auswertbar) lag bei Einschluss im Median bei 0,4 logMAR ± 0,32 (0–1,2) und zum Beobachtungsende bei 0,6 logMAR ± 0,33 (0,1–1,7). Dieser Abfall war statistisch signifikant (p = 0,029). Bei 55,8 % der Augen war der Visus nach einer medianen Beobachtungszeit von 6 Jahren gleich oder besser. Bei 30 % der Augen ließ sich eine klar abgrenzbare GA nachweisen. Die GA lag bei Einschluss im Median bei 0,45 mm2 (0–6,24) und zum Beobachtungsende bei 4,36 mm2 (0,95–24,71) (p < 0,001), was einer jährlichen Progression von 0,49 mm2/Jahr entspricht.

Diskussion

In Zusammenschau mit Ergebnissen anderer Langzeitstudien lässt sich vermuten, dass wir nicht alle Patienten mit einer nAMD langfristig vor einem Visusverlust schützen können, allerdings kann bei über der Hälfte der Patienten der Visus stabil gehalten oder verbessert werden. Bezüglich der GA zeigen sich in diesem kleinen Kollektiv Progressionsraten, die vergleichbar bzw. niedriger sind als bei der langsam fortschreitenden trockenen AMD. Schlussfolgernd ergeben unsere Daten keinen Anhalt für eine verstärkte Progression der GA unter IVT-Therapie.

Abstract

Background

In neovascular age-related macular degeneration (nAMD) intravitreal injection of anti-vascular endothelial growth factor (VEGF) is the standard therapy. According to the results of the CATT study with reference to the potential relationship between ranibizumab injections and the occurrence of geographic atrophy (GA) this retrospective real life evaluation was performed.

Material and methods

Eyes with more than 28 intravitreal anti-VEGF injections (IVT) using bevacizumab, pegaptanib, ranibizumab or aflibercept were evaluated with respect to visual acuity and geographic atrophy using the RegionFinder of Heidelberg Engineering. For statistical analysis the Wilcoxon rank test was used (SPSS version 20, SPSS, Chicago, IL).

Results

In this study 56 eyes were evaluated with a median number of 41.5 (range 28–66) injections, which corresponds to an injection rate of 6.8 IVT per year. The median visual acuity at baseline was 0.4 logMAR ± 0.32 (range 0–1.2) and 0.6 logMAR ± 0.33 (range 0.1–1.7) at the end of the observation period. This decrease was statistically significant (p = 0.029). In 55.8 % of the eyes visual acuity was equal or better after a median of 6 years follow-up whereas 23.3 % revealed a visual acuity that was ≤ 0.3 logMAR. Of the eyes 30 % showed a clearly defined GA. The median GA at baseline was 0.45 mm2 (range 0–6.24) and at the time of evaluation 4.36 mm2 (range 0.95–24.71) corresponding to an annual growth of 0.49 mm2/year.

Conclusion

In conjunction with the results of other long-term studies it can be assumed that despite regular monitoring and long-term treatment not all patients with nAMD can be protected against a final loss of visual acuity over the years; however, more than 50 % of the eyes could maintain a stable or improved visual acuity. With respect to GA this small collective showed growth rates that are comparable to those in slowly progressing dry AMD. Thus no evidence was found for accelerated increase of GA during IVT therapy.

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Literatur

  1. Augood CA, Vingerling JR, de Jong PT et al (2006) Prevalence of age-related maculopathy in older Europeans: the European Eye Study (EUREYE). Arch Ophthalmol 124(4):529–535

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bhisitkul RB, Mendes TS, Rofagha S et al (2015) Macular atrophy progression and 7-year vision outcomes in subjects from the ANCHOR, MARINA, and HORIZON studies: the SEVEN-UP study. Am J Ophthalmol 159(5):915–924

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Chakravarthy U, Harding SP, Rogers CA, IVAN study investigators et al (2013) Alternative treatments to inhibit VEGF in age-related choroidal neovascularisation: 2-year findings of the IVAN randomised controlled trial. Lancet 382(9900):1258–1267

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Cook HL, Patel PJ, Tufail A (2008) Age-related macular degeneration: diagnosis and management. Br Med Bull 85:127–149

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Grunwald JE, Daniel E, Huang J, CATT Research Group et al (2014) Risk of geographic atrophy in the comparison of age-related macular degeneration treatments trials. Ophthalmology 121(1):150–161

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Holz FG, Strauss EC, Schmitz-Valckenberg S et al (2014) Geographic atrophy: clinical features and potential therapeutic approaches. Ophthalmology 121(5):1079–1091

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Mauschitz MM, Fonseca S, Chang P, GAP Study Group et al (2012) Topography of geographic atrophy in age-related macular degeneration. Invest Ophthalmol Vis Sci 53(8):4932–4939

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Prokofyeva E, Zrenner E (2012) Epidemiology of major eye diseases leading to blindness in Europe: a literature review. Ophthalmic Res 47(4):171–188

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Rofagha S, Bhisitkul RB, Boyer DS, SEVEN-UP Study Group et al (2013) Seven-year outcomes in ranibizumab-treated patients in ANCHOR, MARINA, and HORIZON: a multicenter cohort study (SEVEN-UP). Ophthalmology 120(11):2292–2299

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Scott AW, Bressler SB (2013) Long-term follow-up of vascular endothelial growth factor inhibitor therapy for neovascular age-related macular degeneration. Curr Opin Ophthalmol 24(3):190–196

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Stellungnahme der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft und des Berufsverbandes der Augenärzte Deutschlands: Die Anti-VEGF-Therapie bei der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration: Therapeutische Strategien. Stand November 2014

  12. Stock MV, Vollman DE, Baze EF et al (2015) Functional visual improvement after cataract surgery in eyes with age-related macular degeneration; Results of the Ophthalmic Surgical Outcomes Data (OSOD) Project. Invest Ophthalmol Vis Sci 56(4):2536–2540

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Xu L, Mrejen S, Jung JJ et al (2015) Geographic atrophy in patients receiving anti-vascular endothelial growth factor for neovascular age-related macular degeneration. Retina 35(2):176–186

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Ziemssen F, Eter N, Fauser S et al (2015) AURA-Studiengruppe. Retrospective investigation of anti-VEGF treatment reality and effectiveness in patients with neovascular age-related macular degeneration (AMD) in Germany: treatment reality of ranibizumab for neovascular AMD in Germany. Ophthalmologe 112(3):246–254

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to V. Thalgott.

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Interessenkonflikt

M. Maier und N. Feucht erhielten jeweils Studienunterstützung von Bayer und Novartis, Vortragshonorare von Heidelberg Engineering, Bayer und Novartis. C.P. Lohmann und V. Thalgott geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Die Ergebnisse wurden auf dem DOG-Kongress 2014 in Leipzig als Poster präsentiert.

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Thalgott, V., Feucht, N., Lohmann, C.P. et al. Langzeitergebnisse bei neovaskulärer altersabhängiger Makuladegeneration. Ophthalmologe 113, 668–674 (2016). https://doi.org/10.1007/s00347-016-0228-6

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