Zusammenfassung
Ziel
Die aktuellen Indikationen zur tiefen anterioren lamellären Keratoplastik (DALK), Operationstechniken, Nachsorge und Ergebnisse werden erläutert.
Methoden
Der Beitrag bietet eine Literaturübersicht aus PUBMED und eigene klinische und experimentelle Ergebnisse.
Ergebnisse
Die DALK mittels „big bubble“ ist ein sicheres Verfahren, um zuverlässig Patienten mit Keratokonus und anderen vorderen stromalen Erkrankungen visuell zu rehabilitieren. Hauptkomplikationen sind die Konversion zur perforierenden Keratoplastik und der postoperative Astigmatismus.
Schlussfolgerungen
Die DALK mittels „big bubble“ ist inzwischen eine etablierte Technik zur Operation von Patienten mit Keratokonus. Hauptvorteil der Technik ist die Vermeidung endothelialer Immunreaktionen.
Abstract
Purpose
The current indications, techniques, results and complications of deep anterior lamellar keratoplasty are described.
Methods
The study comprised a literature review and own clinical and experimental results.
Results
The main advantage of DALK in patients with keratoconus and other anterior stromal diseases is the avoidance of endothelial immune reactions and the main drawback is the conversion rate to penetrating keratoplasty of around 15%.
Conclusions
Using the big bubble approach DALK is a safe and reliable technique for treating keratoconus and anterior stromal dystrophy.
Literatur
Anwar M, Teichmann KD (2002) Big-bubble technique to bare Descemet’s membrane in anterior lamellar keratoplasty. J Cataract Refract Surg 28:398–403
Böhringer D, Böhringer S, Poxleitner K et al (2010) Long-term graft survival in penetrating keratoplasty: the biexponential model of chronic endothelial cell loss revisited. Cornea 29:1113–1117
Buzzonetti L, Laborante A, Petrocelli G (2010) Standardized big-bubble technique in deep anterior lamellar keratoplasty assisted by the femtosecond laser. J Cataract Refract Surg 36:1631–1636
Cheng YY, Visser N, Schouten JS et al (2011) Endothelial cell loss and visual outcome of deep anterior lamellar keratoplasty versus penetrating keratoplasty: a randomized multicenter clinical trial. Ophthalmology 118:302–309
Cursiefen C, Kruse FE (2010) DMEK: posteriore lamelläre Keratoplastiktechnik. Ophthalmologe 107:370–376
Cursiefen C, Küchle M, Naumann GO (1998) Changing indications for penetrating keratoplasty: histopathology of 1,250 corneal buttons. Cornea 17:468–470
Dapena I, Moutsouris K, Droutsas K et al (2011) Standardized „no-touch“ technique for descemet membrane endothelial keratoplasty. Arch Ophthalmol 129:88–94
Dietrich T, Weisbach V, Seitz B et al (2008) Herstellung von Eigenserumaugentropfen zur ambulanten Therapie: Kooperation von Augenklinik und transfusionsmedizinischer Abteilung. Ophthalmologe 105:1036–1042
Heindl LM, Kruse FE, Cursiefen C (2010) Komplikationen nach posteriorer lamellärer Keratoplastik (DSAEK): Vermeiden, Erkennen und Behandeln. Klin Monatsbl Augenheilkd 227:478–482
Heindl LM, Riss S, Bachmann BO et al (2011) Split cornea transplantation for 2 recipients: a new strategy to reduce corneal tissue cost and shortage. Ophthalmology 118:294–301
Heindl LM, Riss S, Laaser K et al (2011) Split cornea transplantation for 2 recipients – review of the first 100 consecutive patients. Am J Ophthalmol [Epub ahead of print]
Kopsachilis N, Tsinopoulos I, Tourtas T et al (2010) Spontaneous resolution of corneal decompensation after big-bubble deep anterior lamellar keratoplasty with intraoperative descemet membrane perforation. Clin Experiment Ophthalmol 39:372–375
Kubaloglu A, Sari ES, Unal M et al (2011) Long-term results of deep anterior lamellar keratoplasty for the treatment of keratoconus. Am J Ophthalmol 151:760–767
Luengo-Gimeno F, Tan DT, Mehta JS (2011) Evolution of deep anterior lamellar keratoplasty (DALK). Ocul Surf 9:98–110
Maier P, Reinhard T (2009) Keratoplastik: Lamellieren oder perforieren? Teil 2: Lamelläre Keratoplastik. Ophthalmologe 106:649–662
Parthasarathy A, Por YM, Tan DT (2007) Use of a „small-bubble technique“ to increase the success of Anwar’s „big-bubble technique“ for deep lamellar keratoplasty with complete baring of Descemet’s membrane. Br J Ophthalmol 91:1369–1373
Preclik A, Langenbucher A, Seitz B, Cursiefen C (2010) Langzeitverlauf nach perforierender Keratoplastik bei Keratokonus – Auswirkungen von präoperativem Visus und Astigmatismus auf die funktionellen Ergebnisse. Klin Monatsbl Augenheilkd 227:199–207
Reinhart WJ, Musch DC, Jacobs DS et al (2011) Deep anterior lamellar keratoplasty as an alternative to penetrating keratoplasty: a report by the american academy of ophthalmology. Ophthalmology 118:209–218
Braun JM, Hofmann-Rummelt C, Schlötzer-Schrehardt U et al (2011) Histopathologic changes after deep anterior lamellar keratoplasty (DALK) using the, big-bubble technique. Acta Ophthalmol [Epub ahead of print]
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Cursiefen, C., Heindl, L. Perspektiven der tiefen anterioren lamellären Keratoplastik. Ophthalmologe 108, 833–839 (2011). https://doi.org/10.1007/s00347-011-2331-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-011-2331-z