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PTA versus Stent in der femoropoplitealen Strombahn

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Zusammenfassung

Ist in der Therapie einer femoropoplitealen Obstruktion die Palmaz-Stentimplantation der PTA überlegen?

Methodik: 62 Patienten, 24 Frauen und 38 Männer, mit einem Durchschnittsalter von 67 Jahren (39 bis 87 Jahre) wurden für eine perkutane Ballonangioplastic (PTA) alleine (n=37) oder eine PTA gefolgt von einer Palmaz-stent Implantation (n=33) randomisiert. Follow-up-Untersuchungen wurden klinisch, mit ABI („ankle-brachial index”) und Duplex-Ultraschall 1, 3, 6 und 12 Monate nach Intervention durchgeführt, ergänzt durch eine i.v. DSA nach 6 oder 12 Monaten.

Ergebnisse: Wir beobachteten 4 primäre technische Versager in der PTA Gruppe (10,8%), keine Frühthrombose, verglichen mit einem primären Versager (3,0%) und 3 Frühthrombosen (9,0%) nach Stentimplantation. Die kumulative primäre angiographische Offenheitsrate („life-table analysis”) bei PTA betrug 82% und 72% (6 und 12 Monate) gegenüber 81% und 60% bei Stentimplantation. Die sekundären Offenheitsraten betrugen 97% and 88% für PTA, 88% und 72% nach Stentimplantation. Die Unterschiede waren jeweils nicht signifikant.

Schlußfolgerungen: Trotz geringerer Anzahl an primären technischen Fehlern, verbesserte sich nach Stentimplantation weder die klinische noch die angiographische Einjahresoffenheitsrate im Vergleich zur PTA alleine.

Summary

Purpose: To evaluate whether primary stenting is superior to balloon angioplasty (PTA) alone in the treatment of femoropopliteal obstructive disease.

Materials and methods: Sixty-two patients, 24 female and 38 male, mean age 67 years (39–87) years, were randomized to PTA alone (n=37) or balloon angioplasty followed by implantation of Palmaz stents (n=33). Follow-up included clinical assessment, ankle-brachial index (ABI), color duplex ultrasound at 1, 3, 6 and 12 months after intervention and intravenous angiography at 6 or 12 months.

Results: We had four cases of primary PTA failures (10.8%) and no early (<30 days) thrombosis compared to one primary stent failure (3.0%) and three early thromboses (9.0%) in the stent group. Cumulative primary angiographic patency rates (life-table analysis) for PTA alone were 82% and 72% (6 and 12 months, respectively) compared to 81% and 60% for primary stent placement. The secondary angiographic patency were 97% and 88% for PTA and 88% and 72% for stent implantation, respectively. However, there was no significant difference in patency rates.

Conclusions: Despite fewer primary technical failures, mid-term angiographic and clinical patency were not improved by primary stent placement compared to PTA alone.

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Cejna, M., Schoder, M. & Lammer, J. PTA versus Stent in der femoropoplitealen Strombahn. Radiologe 39, 144–150 (1999). https://doi.org/10.1007/s001170050489

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001170050489

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