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Nichtspezifische Kreuzschmerzen und Chronifizierung

Nonspecific low back pain and chronification

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Zusammenfassung

Kreuzschmerzen sind die häufigste Ursache für die Ausstellung einer Arbeitsunfähigkeitsbescheinigung und Verordnungen medizinischer Rehabilitation. Die vorliegende Nationale VersorgungsLeitlinie „Nicht-spezifische Kreuzschmerzen“ hat zum Ziel, die Versorgung von Patienten mit Kreuzschmerzen zu optimieren. Diese Leitlinie wurde von 29 Fachgesellschaften und Organisationen erstellt. Bei nichtspezifischen Kreuzschmerzen sollte zunächst eine ausführliche Anamnese und körperliche Untersuchung erfolgen, aber keine weiterführende Diagnostik, außer es ergeben sich Hinweise auf die sog. „red flags“. Zur symptomatischen Behandlung können Medikamente in geringer Dosis gegeben werden, aktivierende Maßnahmen sollten im Vordergrund stehen. Der Arzt sollte als Ansprechpartner im gesamten Krankheitsverlauf fungieren. Es ist wichtig, den Patienten kontinuierlich aufzuklären und zu einer gesunden Lebensführung, einschließlich regelmäßiger körperlicher Aktivität, zu motivieren.

Abstract

Low back pain is the leading cause of incapacitation and medical rehabilitation. The purpose of this German National Health Care Guideline “Nonspecific low back pain” is to optimize the care of patients with low back pain. This guideline was drawn up by 29 professional societies and organizations. In the case of nonspecific low back pain, a detailed medical history and physical examination should be carried out first, but no further diagnostics unless there are indications of the so-called “red flags”. For symptomatic treatment, medicine should be given in low doses, and physical activity should be in the foreground. A physician should act as a point of contact throughout the course of the disease, and the patient must be continuously educated and motivated to have a healthy lifestyle, including regular physical activity.

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Literatur

  1. Deutsche Rentenversicherung Bund (2016) Reha-Bericht Update 2016. Die medizinische und berufliche Rehabilitation der Rentenversicherung im Licht der Statistik. DRV-Bund, Berlin

    Google Scholar 

  2. Chenot JF, Greitemann B, Kladny B, Petzke F, Pfingsten M, Schorr SG (2017) Clinical practice guideline: non-specific low back pain. Dtsch Arztebl Int 114:883–890. https://doi.org/10.3238/arztebl.2017.0883

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Chou R, Fu R, Carrino JA, Deyo RA (2009) Imaging strategies for low-back pain: systematic review and meta-analysis. Lancet 373:463–472

    Article  Google Scholar 

  4. da Menezes Costa L, Maher CG, Hancock MJ et al (2012) The prognosis of acute and persistent low-back pain: a meta-analysis. Cmaj 184:E613–E624

    Article  Google Scholar 

  5. Dahm KT, Brurberg KG, Jamtvedt G, Hagen KB (2010) Advice to rest in bed versus advice to stay active for acute low-back pain and sciatica. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD007612.pub2

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Abdel SC, Maher CG, Williams KA, McLachlan AJ (2014) Interventions available over the counter and advice for acute low back pain: systematic review and meta-analysis. J Pain 15:2–15

    Article  Google Scholar 

  7. Williams CM, Henschke N, Maher CG et al (2013) Red flags to screen for vertebral fracture in patients presenting with low-back pain. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD008643.pub2

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Kamper SJ, Apeldoorn AT, Chiarotto A et al (2014) Multidisciplinary biopsychosocial rehabilitation for chronic low back pain. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD000963.pub3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Chou D, Samartzis D, Bellabarba C et al (2011) Degenerative magnetic resonance imaging changes in patients with chronic low back pain: a systematic review. Spine 36(21 Suppl):S43–S53

    Article  Google Scholar 

  10. Furlan AD, Yazdi F, Tsertsvadze A et al (2012) A systematic review and meta-analysis of efficacy, cost-effectiveness, and safety of selected complementary and alternative medicine for neck and low-back pain. Evid Based Complement Alternat Med 2012:953139

    Article  Google Scholar 

  11. Bunzli S, Gillham D, Esterman A (2011) Physiotherapy-provided operant conditioning in the management of low back pain disability: a systematic review. Physiother Res Int 16(1):4–19

    Article  Google Scholar 

  12. Surkitt LD, Ford JJ, Hahne AJ et al (2012) Efficacy of directional preference management for low back pain: a systematic review. Phys Ther 92(5):652–665. https://doi.org/10.2522/ptj.20100251

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Gilbert FJ, Grant AM, Gillan MG et al (2004) Low back pain: influence of early MR imaging or CTon treatment and outcome—multicenter randomized trial. Radiology 231:343–351

    Article  Google Scholar 

  14. van Poppel MN, Hooftman WE, Koes BW (2004) An update of a systematic review of controlled clinical trials on the primary prevention of back pain at the workplace. Occup Med 54(5):345–352

    Article  Google Scholar 

  15. Baliki MN, Petre B, Torbey S, Herrmann S, Huang L, Schnitzer TJ, Fields HL, Apkarian AV (2012) Corticostriatal functional connectivity predicts transition to chronic back pain. Nat Neurosci 15:117–1119

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Wolfgang Reith.

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W. Reith gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Reith, W. Nichtspezifische Kreuzschmerzen und Chronifizierung. Radiologe 60, 117–122 (2020). https://doi.org/10.1007/s00117-019-00636-7

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