Skip to main content
Log in

Die Fraktur der lateralen Klavikula

Fractures of the lateral clavicle

  • CME Weiterbildung · Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Frakturen der lateralen Klavikula machen insgesamt einen Anteil von 12–15% aller Klavikulafrakturen aus. Im Gegensatz zum eindeutigen Behandlungsregime bei den wesentlich häufigeren Frakturen des mittleren Drittels werden die Therapieoptionen bei den peripheren Frakturen in der einschlägigen Literatur kontrovers diskutiert. Die hohe Pseudarthroserate bei diesen Frakturen von z. T. über 40% zeigt, dass sie sich biomechanisch von denen des mittleren und sternalen Drittels unterscheiden. Die korakoklavikulären Bänder spielen dabei eine ähnlich entscheidende Rolle wie bei der Akromioklavikulargelenksprengung. Um eine sichere Therapieentscheidung treffen zu können, bedarf es zunächst einer behandlungsorientierten Klassifikation. Hier kommt die Einteilung nach Jäger und Breitner zur Anwendung, in der 4 unterschiedliche Frakturtypen voneinander unterschieden werden. Die Therapieoptionen der einzelnen Typen reichen dabei von konservativen Verfahren bis zu unterschiedlichen Operationstechniken. Der Beitrag soll einen Handlungsleitfaden zur sicheren Diagnostik und Behandlung dieses besonderen Frakturtyps bieten.

Abstract

Fractures of the lateral clavicle end account for 12–15 percent of all clavicle fractures. In contrast to the clear treatment of midshaft fractures the therapy of the distal third is still open to controversy. The high non-union rate up to 40 percent that occurs with the lateral end fractures shows the special biomechanical mechanisms. The role of the coracoclavicular ligaments is comparable to the acromioclavicular joint disruption. To make a clear decision about the therapy we need a treatment based classification such as the one by Jäger and Breitner, which distinguishes four different fracture types. The treatment options reach from conservative therapy up to numerous different operative techniques. The aim of this article is to demonstrate a simple and save way for the diagnosis and therapy of that special kind of fracture.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Badhe S, Lawrence TCD (2007) Tension band suturing for the treatment of displaced type 2 lateral end clavicle fractures. Arch Orthop Trauma Surg 127:25–28

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Brunner U, Habermeyer P, Schweiberer L (1992) Die Sonderstellung der lateralen Claviculafraktur. Orthopäde 21:163–171

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Edwards DJ, Kavanagh TG, Flannery MC (1992) Fractures of the distal clavicle: A case for fixation. Injury 23:44–48

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Faraj A, Ketzer B (2001) The use of hook plate in the management of acromioclavicular injuries. Report of ten cases. Acta Orthop Belg 67:448–451

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Goldberg JA, Bruce WJ, Sonnabend DH, Walsh WR (1997) Type II fractures of the distal clavicle: a new surgical technique. J Shoulder Elbow Surg 6:380–382

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Hessmann M, Gotzen L, Kirchner R, Gehling H (1997) Therapie und Ergebnisse bei lateralen Klavikulafrakturen. Unfallchirurg 100:17–23

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Hessmann M, Kirchner R, Baumgaertel H (1996) Treatment of unstable distal clavicular fractures with and without lesions of the acromioclavicular joint. Injury 27:47–52

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Klonz A, Hockertz T, Reilmann H (2001) Klavikulafrakturen. Unfallchirurg 104:70–81

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Krüger-Franke M, Köhne G, Rosemeyer B (2000) Ergebnisse operativ behandelter lateraler Klavikulafrakturen. Unfallchirurg 19:538–544

    Article  Google Scholar 

  10. Meda P, Bhuvaneswar M, Sinopidis C (2006) Clavicular hook plate for lateral end fractures. A prospective study. Injury 37:277–283

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Robinson CM, Cairns DA (2004) Primary nonoperative treatment of displaced lateral fractures of the clavicle. J Bone Joint Surg Am 86:778–782

    PubMed  Google Scholar 

  12. Saadallah G, Kamalakannan M, Subodh C (2006) Hook plate fixation for type II fractures of the lateral end of the clavicle. J Shoulder Elbow Surg 419–423

  13. Stanley D, Trowbridge EA, Norris SH (1988) The mechanism of clavicular fracture. A clinical and biomechanichal analysis. J Bone Joint Surg Br 70:461–464

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Tambe A, Motkur P, Qamar A (2006) Fractures of the distal third of the clavicle treated by hook plating. Int Orthop 30:7–10

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Trompetter R (2008) Operationstechnik Klavikulafrakturen. Unfallchirurg 111:40–42

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Trompetter R, Seekamp A (2008) Klavikulafrakturen. Unfallchirurg 111:27–39

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Wilfinger C, Möllwarth M (2002) Laterale Klavikulafrakturen bei Kindern und Jugendlichen. Unfallchirurg 105:602–605

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Koppe.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Koppe, D., Reilmann, H. Die Fraktur der lateralen Klavikula. Unfallchirurg 113, 45–53 (2010). https://doi.org/10.1007/s00113-009-1715-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-009-1715-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation