Skip to main content
Log in

Mögliche Nervenverletzungen bei Sprunggelenkluxationsverletzungen

Trimalleoläre Fraktur mit Beteiligung der proximalen Fibula

Possible nerve injuries in ankle dislocations

Trimalleolar fracture including the proximal fibula

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Anhand eines Falles wird ein ungewöhnlicher Frakturtyp – eine Maisonneuve-Fraktur mit zusätzlicher lateraler Knöchelfraktur – und deren Behandlung vorgestellt. Unter dem Begriff Maisonneuve-Fraktur wird die proximale Fibulafraktur in Kombination mit Zerreißung der medialen Knöchelstrukturen verstanden. Sowohl durch die Gewalteinwirkung beim Unfall selbst, als auch durch frakturassoziierte Komplikationen oder einen operativen Eingriff können verschiedene Nerven am Unterschenkel und am Fuß in Mitleidenschaft gezogen werden. Hierzu zählen der N. peroneus profundus, der durch Frakturfragmente, eine übermäßige Dehnung im Rahmen des Unfallgeschehens, aber auch indirekt durch ein frakturassoziiertes Hämatom sowohl in Höhe des Fibulaköpfchens, als auch in Knöchelhöhe gefährdet ist, sowie die Endäste des N. peroneus superficialis und des N. suralis im distalen Unterschenkeldrittel. Es wird sowohl auf verletzungsbedingte, als auch iatrogene Nervenläsionen in Zusammenhang mit dieser seltenen Fraktur eingegangen.

Abstract

We present a patient with an exceptional fracture type – a Maisonneuve fracture associated with a lateral ankle fracture – and the therapy of this injury. The Maisonneuve fracture consists of a proximal fibular fracture which is associated with failure of the deltoid ligament or medial malleolus and diastasis of the distal tibiofibular syndesmosis. Diverse nerves of the lower leg can be affected by severe trauma as well as by fracture-associated complications or an operation. Fracture fragments, an excessive distension caused by the trauma, or a fracture-associated hematoma can cause injury to the deep peroneal nerve or the branches of the superficial peroneal nerve at the level of the ankle. We want to point out the possibility of nerve lesions of the lower leg associated with this complex fracture. Additionally the operative access to the ankle in this context is discussed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Callahan AD (1984) Methods of compensation and re-education for sensory dysfunction. In: Hunter JM, Schneider LH, Mackin EJ, Callahan AD (eds) Rehabilitation of the hand, 2nd edn. CV Mosby, St. Louis, pp 432–442

  2. Dellon AL (1976) Reinnervation of denervated Meissner corpuscles: A sequential histological study in the monkey following fascicular nerve repair. J Jand Surg 1: 98–109

    Google Scholar 

  3. Dellon AL (1988) Sensory rehabilitation after nerve injury. In: Mackinnon SE, Dellon AL (eds) Surgery of the peripheral nerves. Thieme, Stuttgart New York, S 521–533

  4. Duchesneau S, Fallat L (1995) The Maisonneuve fracture. J Foot Ankle Surg 34: 422–428

    PubMed  Google Scholar 

  5. Hensel KS, Harpstrite JK (2002) Maisonneuve fracture associated with a bimalleolar ankle fracture-dislocation: a case report. J Orthop Trauma 16(7): 525–528

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Kaas JH, Merzenich MM, Killackey HD (1983) The reorganization of somatosensory cortex following peripheral nerve damage in adult and developing mammals. Ann Rev Neurosci 6: 325–356

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Kosinski C (1926) The course, mutual relations and distribution of the cutaneous nerves of the metazonal region of the leg and foot. J Anat Physiol 60: 274–297

    Google Scholar 

  8. Lerman BI, Gornish LA, Bellin HJ (1984) Injury of the superficial peroneal nerv. J Foot Surg 23: 334–339

    PubMed  Google Scholar 

  9. Maisonneuve M (1840) Recherches sur la fracture perone. Arch Gen Med 7: 165–187

    Google Scholar 

  10. Parry CBW, Salter M (1976) Sensory re-education after median nerve lesions. Hand 8: 250–257

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Redfern DJ, Sauve PS, Sakellariou A (2003) Investigation of incidence of superficial peroneal nerve injury following ankle fracture. Foot Ankle Int 24(10): 771–774

    PubMed  Google Scholar 

  12. Solomon LB, Ferris L, Tedman R, Henneberg M (2001) Surgical anatomy of the sural and superficial fibular nerves with an emphasis on the approach to the lateral malleolus. J Anat 199(6): 717–723

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Piza-Katzer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wolfram, D., Lottersberger, C., Blauth, M. et al. Mögliche Nervenverletzungen bei Sprunggelenkluxationsverletzungen. Unfallchirurg 110, 70–74 (2007). https://doi.org/10.1007/s00113-006-1183-5

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-006-1183-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation