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Die Rolle des Perimatrixfibroblasten bei der Entstehung des erworbenen Mittelohrcholesteatoms Eine Hypothese

Eine Hypothese

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Zusammenfassung

Die epitheliale Genese des Cholesteatoms ist allgemein anerkannt. Jedoch sind noch eine Reihe von Fragen trotz intensiver klinischer und experimenteller Untersuchungen offen. Aufgrund eigener Untersuchungen und Literaturübersicht wird die Hypothese aufgestellt, daß nicht das Epithel, sondern Zellen der Perimatrix in Verbindung mit Wundheilungsvorgängen für die Entwicklung eines Cholesteatoms verantwortlich sind. Die 3 Grundvoraussetzungen für die Entwicklung eines Cholesteatoms sind: 1. besondere anatomische Situationen des Trommelfells, 2. Noxe submukösen Gewebes mit Zelluntergang, 3. Wundheilung. Die Noxe (z.B. Infektion) löst bei Zelluntergang die Wundheilungskaskade in der Mittelohrschleimhaut aus. Die Zytokine der Wundheilung beeinflussen durch die anatomische Nähe das intakte Plattenepithel der Trommelfellaußenseite. Wachstumsreize, die ursprünglich einen Epitheldefekt schließen sollen, treffen auf das intakte verhornende Plattenepithel und lösen die Entwicklung eines Cholesteatoms aus. Mit Hilfe dieser Hypothese lassen sich bisher ungeklärte Fragen zur Cholesteatomentstehung und der Klinik der Cholesteatome beantworten.

Summary

The epithelial pathogenesis of acquired cholesteatoma has been widely accepted, but clinical and experimental data have not been able to answer questions like: How does a cholesteatoma start or grow or how is bone resorption of conducted? From our own experiments and literature a new hypothesis of cholesteatoma origin and growth is drawn. Three prerequisites are necessary for development: (1) the unique anatomical situation at the ear-drum (two different epithelial layers close together); (2) chronic destruction of the submucosal tissue in the middle ear (infection, inflammation); (3) wound healing (proliferation phase). Destruction of the submucosal space by middle ear infection and cell necrosis starts the wound healing cascade. In wound healing generally the connective tissue fibroblasts and macrophages play a pivotal role. Cyto- kines of the wound healing thought to promote the re-epithelization of the mucosal defect and scar tissue development act upon the intact squamous cell layer of the outer surface of the ear-drum at the same time. Thereby a proliferation of the undamaged epithelial layer is induced. Cholesteatoma matrix is always surrounded by a layer of connective tissue, the perimatrix. Persistence of the inflammation causes permanent wound healing in the perimatrix, proliferation of the fibroblasts (granulation tissue) and proliferation of the epithelium (matrix). It is speculated that by virtue of wound healing cytokines of fibroblasts and macrophages are the driving forces of cholesteatoma origin, growth and bone destruction.

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Milewski, C. Die Rolle des Perimatrixfibroblasten bei der Entstehung des erworbenen Mittelohrcholesteatoms Eine Hypothese. HNO 46, 494–501 (1998). https://doi.org/10.1007/s001060050257

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001060050257

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