Skip to main content
Log in

Behandlung von Trommelfellperforationen mit Fibringel

Eine tierexperimentelle Studie

Fibrin gel for treatment of tympanic membrane perforations

An experimental animal model

  • Originalien
  • Published:
HNO Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Wirkung von Fibringel auf die Heilung von Trommelfellperforationen sollte bei der Ratte untersucht werden.

Methoden

Die Untersuchungen erfolgten an einem Tiermodell mit verzögerter Trommelfellwundheilung. Bei 12 Ratten wurden beidseitig die Trommelfelle perforiert und die einsetzenden Wundheilungsprozesse durch eine einmalige Applikation von Mitomycin C (MMC) gehemmt. Jeweils eine Trommelfellperforation pro Tier wurde durch eine wiederholte Applikation von Fibringelen behandelt. Befundkontrollen erfolgten über einen Zeitraum von 8 Wochen.

Ergebnisse

In beiden Gruppen verschloss sich jeweils eine Trommelfellperforation bis zum Ende des Beobachtungszeitraums nicht. Die anderen Trommelfelle verheilten in der Gruppe mit Applikation von Fibringelen im Durchschnitt nach 16,7 Tagen und in der Kontrollgruppe nach 19,6 Tagen.

Schlussfolgerung

Die Applikation von Fibringelen auf traumatische Trommelfellperforationen, deren Wundheilungsvorgänge primär durch MMC verzögert wurde, führt bei der Ratte zu keiner signifikanten Beschleunigung des Perforationsverschlusses. Aufgrund ihrer Biokompatibilität könnten sich Fibringele jedoch als Applikationssysteme für Wachstumsfaktoren, die die Wundheilung von Trommelfellperforationen fördern, eignen.

Abstract

Background

The goal of this study was to evaluate the effects of a fibrin gel on the healing of tympanic membrane perforation in rats.

Methods

Prolonged tympanic membrane perforations in 12 rats were created by application of mitomycin C to the intact tympanic membranes followed by bilateral myringotomy. Repeated applications of a fibrin gel to the perforation site of one tympanic membrane were performed in each animal. Tympanic membranes were observed for a total of 8 weeks.

Results

One perforation in each group was already patent at the end of the observation period. The mean healing period of the remaining tympanic membranes was found to be 16.7 days in the fibrin gel group and 19.6 days in the control group.

Conclusion

A fibrin sheet does not seem to promote the wound healing process of tympanic membranes. However, the sheet might serve as a drug-delivery system for growth factors in the treatment of tympanic membrane perforations, because of its biocompatibility.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Amoils CP, Jackler RK, Lustig LR (1992) Repair of chronic tympanic membrane perforations using epidermal growth factor. Otolaryngol Head Neck Surg 107: 669–683

    PubMed  Google Scholar 

  2. Chauvin K, Bratton C, Parkins C (1999) Healing large tympanic membrane perforations using hyaluronic acid, basic fibroblast growth factor, and epidermal growth factor. Otolaryngol Head Neck Surg 121: 43–47

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Cincik H, Güngör A, Çekin E et al. (2005) Effects of topical application of mitomycin-C and 5-fluorouracil on myringotomy in rats. Otol Neurotol 26: 351–354

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Cruysberg LPJ, Nuijts RMMA, Gilbert JA et al. (2005) In vitro sustained human transscleral drug delivery of fluorescein-labeled dexamethasone and methotrexate with fibrin sealant. Curr Eye Res 30: 653–660

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Estrem SA, Baker TJ (2002) Preapplication of mitomycin C for enhanced patency of myringotomy. Otolaryngol Head Neck Surg 122: 346–348

    Article  Google Scholar 

  6. Fina M, Baird A, Ryan A (1993) Direct application of basic fibroblast growth factor improved tympanic membrane perforation healing. Laryngoscope 103: 804–809

    PubMed  Google Scholar 

  7. Hakuba N, Taniguchi M, Shimizu Y et al. (2003) A new method for closing tympanic membrane perforations using basic fibroblast growth factor. Laryngoscope 113: 1352–1355

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Hom D (1994) Growth factors and wound healing in otolaryngology. Otolaryngol Head Neck Surg 110: 560–564

    PubMed  Google Scholar 

  9. Jeon O, Ryu SH, Chung JH, Kim BS (2005) Control of basic fibroblast growth factor release from fibrin gel with heparin and concentrations of fibrinogen and thrombin. J Control Release 105: 249–259

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kaftan H, Hosemann W (2006) Topical application of mitomycin C before versus after myringotomy: an experimental study. ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec 68: 73–76

    PubMed  Google Scholar 

  11. Kaftan H, Hosemann W (2007) Topical application of mitomycin C in combination with dexamethasone: effective delay of myringotomy closure. ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec 68: 185–188

    Google Scholar 

  12. Kaftan H, Hosemann W, Beule A, Junghans D (2004) Ein verbessertes Tiermodell für chronische Trommelfellperforationen. HNO 52: 714–719

    PubMed  Google Scholar 

  13. Kaftan H, Hosemann W, Junghans D et al. (2005) Der Einfluss einer den Wachstumsfaktor EGF freisetzenden Folie auf die Heilung einer akuten Trommelfellperforation im Tiermodell. HNO 53: 539–544

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Katzke D, Pusalkar A, Steinbach E (1983) The effects of fibrin tissue adhesive on the middle ear. J Laryngol Otol 97: 141–147

    PubMed  Google Scholar 

  15. Leo MD di, Amedee RG (1996) Fibrin-glue-reinforced paper patch myringoplasty of large persistent tympanic membrane perforations in the guinea pig. ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec 58: 27–31

    PubMed  Google Scholar 

  16. Mjoen S, Lindeman HH, Djupesland G et al. (1986) Effect of human fibrin adhesive on the ear. An electrophysiological study of auditory function in the guinea pig correlated to light and electron microscopy of middle ear mucosa and inner ear structures. Acta Otolaryngol 102: 257–265

    PubMed  Google Scholar 

  17. Panis R, Rettinger G (1979) Verschluß von kleinen Rezidivperforationen nach Tympanoplastik mit einem neuen Fibrinklebstoff. HNO 27: 413–415

    PubMed  Google Scholar 

  18. Pandit AS, Feldman DS, Caulfield J, Thompson A (1998) Stimulation of angiogenesis by FGF-1 delivered through a modified fibrin scaffold. Growth Factors 15: 113–123

    PubMed  Google Scholar 

  19. Piragine F, Bruschini P, Sellari Franceschini S, Berettini S (1985) Die Anwendung des Fibrinklebers in der Mikrochirurgie des Ohres. Eine Analyse der Eingriffe in der HNO-Klinik Pisa. HNO 33: 159–161

    PubMed  Google Scholar 

  20. Schmidt SH, Hellstrom S (1991) Tympanic membrane structure – New views: a comparative study. ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec 53: 32–36

    PubMed  Google Scholar 

  21. Schneider G (2003) Bioimplantate – Eigenschaften und Anwendungshinweise. Laryngorhinootologie 82: 839–852

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Kaftan.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kaftan, H., Eyrich, D., Schindler, E. et al. Behandlung von Trommelfellperforationen mit Fibringel. HNO 54, 943–946 (2006). https://doi.org/10.1007/s00106-006-1395-6

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-006-1395-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation