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Kryochirurgische Behandlung aktinischer Keratosen mit evidenzbasierter Übersicht

Cryosurgical treatment of actinic keratoses and evidence-based review

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Zusammenfassung

Hintergrund

Aktinische Keratosen sind fokale epitheliale Karzinome in situ, die als Vorstufe von Plattenepithelkarzinomen gelten und daher therapiebedürftig sind. In den USA ist die Kryochirurgie das häufigste operative Verfahren zur Behandlung von aktinischen Keratosen und wird als die Therapie der Wahl betrachtet.

Methoden

Eigene Ergebnisse der kryochirurgischen Behandlung von aktinischen Keratosen wurden ausgewertet. Darüber hinaus wurden alle in „MedLine“ publizierten Original- und Übersichtsarbeiten über die Therapie aktinischer Keratosen mittels Kryochirurgie recherchiert und nach ihrer Evidenzebene eingeteilt.

Ergebnisse

Als „ausreichend behandelt“ wurden 97,0% der Läsionen (n=99) 2 Monate nach der Behandlung beurteilt. Lokaler Schmerz während und kurz nach der Sitzung (15%) und Pigmentstörung (5%) waren die häufigsten Nebenwirkungen. Ein Rezidiv wurde bei 2,1% der Läsionen innerhalb des ersten Nachbeobachtungsjahres und bei 11,5% nach 3 Jahren nachgewiesen. Bei 2 weiteren Monotherapie-Studien wiesen 1,2–9,0% der Läsionen Rezidive nach einem Jahr bzw. 30% nach 3 Jahren auf. Die photodynamische Therapie ist aus der Literatur, nach 3-monatiger Beobachtung, gleich oder besser wirksam als die Kryochirurgie einzustufen. Die Ergebnisse der Kryochirurgie waren stark von den behandelnden Ärzten abhängig.

Schlussfolgerung

Die Kryochirurgie ist ein erfolgreiches Verfahren zur Behandlung der aktinischen Keratosen. Die Methode ist der photodynamischen Therapie gleichwertig.

Abstract

Background

Actinic keratoses are focal epithelial carcinomas in situ, which are considered precursors of squamous cell carcinoma and must therefore be treated. In the USA, cryosurgery is the most frequent surgical procedure for the treatment of actinic keratoses and considered the treatment of choice.

Methods

Our own results of cryosurgical treatment of actinic keratoses were evaluated. Original publications and reviews on the treatment of actinic keratoses with cryosurgery were retrieved from MEDLINE and classified according to their evidence level.

Results

Two months after the procedure, 97.0% of the lesions (n=99) were considered sufficiently treated. Local pain during and shortly after treatment (15%) and pigmentary changes (5%) were the most frequent side effects. Recurrences were detected in 2.1% of the lesions during the 1st year and in 11,5% after 3 years. In 2 further monotherapy studies recurrences occurred in 1,2–9% of the lesions after one year in 30% after 3 years. Literature data suggest that photodynamic therapy is equally or even more effective than cryosurgery after a 3-month follow-up. The cryosurgical results were strongly dependent on the attending physician.

Conclusions

Cryosurgery is beneficial in the treatment of actinic keratoses. This method is equivalent to photodynamic therapy.

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Literatur

  1. Abadir DM (1983) Combination of topical 5-fluorouracil with cryotherapy for treatment of actinic keratoses. J Dermatol Surg Oncol 9:403–404

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Chiarello SE (2000) Cryopeeling (extensive cryosurgery) for treatment of actinic keratoses: an update and comparison. Dermatol Surg 26:728–732

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Dachów-Siewiéc E (1990) Treatment of cryosurgery in the premalignant and benign lesions of the skin. In: Breitbart EW, Dachów-Siewiéc E (eds) Advances in Cryosurgery. Clin Dermatol 8:80–85

    Google Scholar 

  4. Dinehart SM (2000) The treatment of actinic keratoses. J Am Acad Dermatol 42:25–28

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Djawari D, Barsom O (1993) Kryochirurgie—Renaissance einer effektiven Therapie. Akt Dermatol 19:322–326

    Google Scholar 

  6. Drake LA, Ceilley RI, Cornelison RL et al. (1995) Guidelines of care for actinic keratoses. Committee on Guidelines of Care. J Am Acad Dermatol 32:95–98

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Engel A, Johnson ML, Haynes SG (1988) Health effects of sunlight exposure in the United States: results from the first national health and nutrition examination survey, 1971–4. Arch Dermatol 124:72–79

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Ernst K, Hundeiker M (1998) Stellenwert der Kryochirurgie in der dermatologischen Praxis. Z Hautkr 73:8–16

    Google Scholar 

  9. Freeman M, Vinciullo C, Francis D et al. (2003) A comparison of photodynamic therapy using topical methyl aminolevulinate (Metvix) with single cycle cryotherapy in patients with actinic keratosis: a prospective, randomized study. J Dermatolog Treat 14:99–106

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Graham GF (1993) Advances in cryosurgery during the past decade. Cutis 52:365–372

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Jeffes EWB III, Tang EH (2000) Actinic keratosis. Current treatment options. Am J Clin Dermatol 1:167–179

    PubMed  Google Scholar 

  12. Jorizzo J (2004) Topical treatment of actinic keratosis with fluorouracil: is irritation associated with efficacy? J Drugs Dermatol 3:21–26

    PubMed  Google Scholar 

  13. Kalivas J (1996) Cryosurgery of actinic keratoses: the patient’s perspective. Dermatol Surg 22:486

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Kuflik EG (1994) Cryosurgery updated. J Am Acad Dermatol 31:925–944

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Lubritz RR, Smolewski SA (1982) Cryosurgery cure rate of actinic keratoses. J Am Acad Dermatol 7:631–632

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Menéndez Villalva C, Gamarra Mondelo T, Fernández Álvarez R, Núñez Losada C, Pérez García M, Bujan Garmendia S (2003) Crioterapia con óxido nitroso en atención primaria. Aten Primaria 31:87–92

    PubMed  Google Scholar 

  17. Oppel T, Korting HC (2004) Actinic keratosis: the key event in the evolution from photoaged skin to squamous cell carcinoma. Therapy based on pathogenetic and clinical aspects. Skin Pharmacol Physiol 17:67–76

    Google Scholar 

  18. Quaedvlieg PJF, Ostertag JU, Krekels GA, Neumann HAM (2003) Delayed wound healing after three different treatments for widespread actinic keratosis on the atrophic bald scalp. Dermatol Surg 29:1052–1056

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Rongioletti F, Delmonte S, Rossi ME, Strani GF, Rebora A (1999) Erosive pustular dermatosis of the scalp following cryotherapy and topical tretinoin for actinic keratoses. Clin Exp Dermatol 24:499–500

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Sackett DL, Straus SE, Richardson WS, Rosenberg W, Haynes RB (2001) Evidence-based medicine. How to practice and teach EBM. 2nd edn, Churchill Livingstone, London, pp 169–182

  21. Scholz A, Sebastian G (1988) 10-Jahres-Bericht zur Kryotherapie in der Dermatologie. Z Klin Med 4:271–274

    Google Scholar 

  22. Szeimies RM, Karrer S, Radakovic-Fijan S et al. (2002) Photodynamic therapy using topical methyl 5-aminolevulinate compared with cryotherapy for actinic keratosis: a prospective, randomized study. J Am Acad Dermatol 47:258–262

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Tran H, Chen K, Shumack S (2003) Summary of actinic keratosis studies with imiquimod 5% cream. Br J Dermatol 149 [suppl 66]:37–39

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Zacarian SA (1994) Cryosurgery in the management of cutaneous disorders and malignant tumors of the skin. Compr Ther 20:379–401

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Zouboulis CC (1998) Cryosurgery in dermatology. Eur J Dermatol 8:466–474

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Zouboulis CC (1999) Principles of cutaneous cryosurgery: An update. Dermatology 198:111–117

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Zouboulis, C.C., Röhrs, H. Kryochirurgische Behandlung aktinischer Keratosen mit evidenzbasierter Übersicht. Hautarzt 56, 353–359 (2005). https://doi.org/10.1007/s00105-004-0865-6

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