Zusammenfassung
Hintergrund
Die Überlebenschancen Polytraumatisierter haben sich in den letzten Jahrzehnten kontinuierlich verbessert. Es stellt sich daher nicht nur die Frage, ob ein Patient einen schweren Unfall überlebt, sondern wie er ihn überlebt.
Methode
Im Rahmen einer retrospektiven Studie konnten 127 Patienten im Schnitt 70 Monate nach einem Polytrauma (Ø ISS 35,6) mittels POLO-Chart bezüglich ihrer Lebensqualität und Gesundheitszustand sowie möglichen Einflussfaktoren befragt werden.
Ergebnisse
Die Lebensqualität und der Gesundheitszustand Schwerstverletzter sind auch Jahre nach dem Trauma im Vergleich mit Normalpopulationen signifikant reduziert. Neben vier prätraumatischen Einflussfaktoren (höheres Alter, weibliches Geschlecht, niedrige Schulbildung, Vorerkrankungen) wurden auch vier posttraumatische Variablen (Schwierigkeiten mit Behörden/Instituten und Arbeitslosigkeit aufgrund des Unfalls, lange Verweildauer im Krankenhaus und subjektiv unzureichende Behandlung im Krankenhaus) identifiziert, die einen negativen Einfluss auf die langfristige Lebensqualität haben.
Schlussfolgerungen
Die selbstberichtete Lebensqualität nach Polytrauma erreicht trotz umfangreicher Rehabilitationsmaßnahmen dauerhaft nicht mehr das ursprüngliche Niveau. Posttraumatische Faktoren haben einen größeren Einfluss auf die langfristige Lebensqualität als die eigentliche Verletzungsschwere. Eine langfristige Betreuung und spezialisierte Rehabilitationsangebote sind erforderlich.
Abstract
Background
The survival chances of multiple trauma patients have continually improved over the last decades; therefore, it is often not a question of whether a patient survives a severe accident but rather how the patient survives.
Methods
In a retrospective study 127 patients were questioned regarding quality of life and health and possible influencing factors using the POLO chart an average of 70 months after suffering severe trauma (ISS Ø 35.6).
Results
The quality of life of severely injured patients is significantly reduced compared with the normal population even years after the trauma. In addition to four pretraumatic factors (older age, female gender, low education and previous illnesses) four posttraumatic variables (difficulties with authorities/institutions and unemployment as a consequence of the accident, long duration and subjectively inadequate treatment in hospital) were identified that have a negative impact on long-term quality of life.
Conclusions
The self-reported quality of life after multiple trauma no longer permanently achieves the original level despite extensive rehabilitation measures. Post-traumatic factors have a greater impact on the long-term quality of life than the injury severity. A long-term care and specialized rehabilitation services are needed to improve outcome further.
Literatur
Hilbert P, Lefering R, Stuttmann R (2010) Traumaversorgung in Deutschland: Erhebliche Letalitätsunterschiede zwischen den Zentren. Dtsch Arztebl Int 107:463–469
Lefering R, Tecic T, Schmidt Y et al (2012) Quality of life after multiple trauma: validation and population norm of the Polytrauma Outcome (POLO) chart. Eur J Trauma Emerg Surg 38:403–415
Brooks R (1996) EuroQoL – the current state of the play. Health Policy 37:53–72
Bullinger M (1995) German translation and psychometric testing of the SF-36 Health Survey: preliminary results from the IQQLA Project. International quality of life assessment. Soc Sci Med 41:1359–1366
Attenberger C, Amsler F, Gross T (2012) Clinical evaluation of the Trauma Outcome Profile (TOP) in the longer-term follow-up of polytrauma patients. Injury 43:1566–1574
Soberg HL, Finset A, Roise O, Bautz-Holter E (2012) The trajectory of physical and mental health from injury to 5 years after multiple trauma: a prospective, longitudinal cohort study. Arch Phys Med Rehabil 93:765–774
Petersen C, Ullrich A, Wahls F et al (2008) Psycho-soziale Belastungen und Ressourcen von Patienten nach Polytrauma. Phys Med Rehab Kuror 18:313–317
Janssen C, Ommen O, Neugebauer E et al (2008) Predicting health-related quality of life of severely injured patients: sociodemographic, economic, trauma, and hospital stay-related determinants. Eur J Trauma Emerg Surg 34:277–286
Wouter JV, Steyerberg EW, Essink-Bot M-L et al (2005) Prevalence and determinants of disabilities and return to work after major trauma. J Trauma 58:126–135
Holtslag HR, Beeck EF van, Lindeman E, Leenen LPH (2007) Determinants of long-term functional consequences after major trauma. J Trauma 62:919–927
Gross T, Attenberger C, Huegli RW, Amsler F (2010) Factors assosiated with reduced longer-term capacity to work in patients after polytrauma: a Swiss trauma center experience. J Am Coll Surg 211:81–91
Ringburg AN, Polinder S, Ierland MCP van et al (2011) Prevalence and prognostic factors of disability after major trauma. J Trauma 70:916–922
Lippert-Grüner M, Mägele M, Haverkamp H et al (2007) Health-related quality of live during the first year after the severe brain trauma with and without polytrauma. Brain Inj 21:451–455
Soberg HL, Bautz-Holter E, Roise O, Finset A (2007) Long-term multidimensional functional consequensces of severe multiple injuries two years after trauma: a prospective longitudinel cohort study. J Trauma 62:461–470
Stalp M, Koch C, Ruchholtz S et al (2002) Standardized outcome evaluation after blunt multiple injuries by scoring systems: a clinical follow-up investigation 2 years after injury. J Trauma 52:1160–1168
Hofman M, Zilkens A, Pape HC (2011) Langzeitergebnisse nach Polytrauma. Vers Med 63:137–142
Williamsen OD, Gabbe BJ, Cameron PA et al (2009) Predictors of moderate or severe pain 6 months after orthopaedic injury: a prospective cohort study. J Orthop Trauma 23:139–144
Zettl RP, Ruchholtz S, Lewan U et al (2004) Lebensqualität polytraumatisierter Patienten 2 Jahre nach Unfall. Notfall Rettungsmed 7:547–553
Gross T, Amsler F (2011) Prevalence and incidence of longer term pain in survivors of polytrauma. Surgery 150:985–995
Wurm S, Röse M, Rüden C von et al (2012) Das schwere Polytrauma mit einem ISS ≥ 50. Z Orthop Unfall 150:296–301
Pirente N, Gregor A, Bouillon B, Neugebauer E (2001) Lebensqualität schwerstverletzter Patienten ein Jahr nach dem Trauma. Unfallchirurg 104:57–63
Marshall GN, Hays RD, Mazel R (1996) Health status and satisfaction with health care: results from the medical outcomes study. J Consult Clin Psychol 64:380–390
Harris I, Dao ATT, Young J et al (2007) Factors predicting patient satisfaction following major trauma. Injury 38:1102–1108
Anke AGW, Fugl-Meyer AR (2003) Life satisfaction several years after severe multiple trauma – a retrospective investigation. Clin Rehabil 17:431–442
Einhaltung der ethischen Richtlinien
Interessenkonflikt. S. Simmel, S. Drisch, S. Haag und V. Bühren geben an, das kein Interessenkonflikt besteht. Alle angewandten Verfahren stehen im Einklang mit den ethischen Normen der verantwortlichen Kommission für Forschung am Menschen (institutionell und national) und mit der Deklaration von Helsinki von 1975 in der revidierten Fassung von 2008. Alle Patienten wurden erst nach erfolgter Aufklärung und Einwilligung in die Studie eingeschlossen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Simmel, S., Drisch, S., Haag, S. et al. Langzeitergebnisse nach Polytrauma mit ISS ≥ 25. Chirurg 84, 771–779 (2013). https://doi.org/10.1007/s00104-013-2479-y
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-013-2479-y