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Kardiovaskuläre Hochrisikokonstellationen in der primärärztlichen Versorgung

DETECT-Studie 2003*

Cardiovascular high-risk constellations in primary care

DETECT Study 2003

  • Leitthema: Telefonische Gesundheitssurveys, Teil 2
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

DETECT ist ein epidemiologisches Querschnitts- (Stichtags-) und Längsschnittsstudienprogramm im primärärztlichen Versorgungssektor. Auf der Grundlage einer bundesweiten Zufallsstichprobe von 3795 Arztpraxen (Teilnehmerrate 60,2%) wurde im September 2003 der Gesundheitszustand von n=55.518 (Response Rate 93,5%) Patienten standardisiert (Fragebögen, Arztinterview, Messungen) untersucht. Ziel war die Ermittlung der Stichtagsprävalenz und Komorbidität sowie der Versorgungsgüte von Patienten mit Diabetes mellitus, arterieller Hypertonie, Hyperlipidämie und koronarer Herzkrankheit sowie die Beurteilung behaviouraler, klinischer, labortechnischer und psychologischer Risikofaktoren und -scores. Eine randomisierte Teilstichprobe (n=7519) dieser Patienten wurde darüber hinaus standardisiert umfassend mittels Laboranalysen charakterisiert, über ein Jahr hinweg klinisch verfolgt und nach 12 Monaten nachuntersucht. Erste Ergebnisse bestätigen die hohe Prävalenz von Hypertonie (36,3%), Hyperlipidämie (29,1%), Diabetes mellitus (14,6%) und der koronaren Herzkrankheiten (12,4%) sowie ihre ausgeprägten Assoziationen im primärärztlichen Sektor. DETECT erlaubt es erstmals, für den primärärztlichen Bereich die Größenordnung kardiovaskulärer Hochrisikokonstellationen detailliert zu beschreiben und empirisch den konkurrenten und prädiktiven Wert von Risikoindizes empirisch zu bestimmen.

Abstract

DETECT is a nationwide epidemiological cross-sectional and longitudinal study program in a random probability sample of 3,795 primary care settings (response rate: 60.2%). Based on a target day total assessment of n=55,518 consecutive patients (RR 93.5%) in these settings all patients underwent standardized diagnostic assessment, using self-reporting, clinical interview and laboratory measures. DETECT aims at describing the point prevalence and comorbidity of coronary heart disease (CHD), hyperlipidaemia, arterial hypertension and diabetes mellitus and at identifying the behavioural, clinical, laboratory and psychological risk factors associated with these conditions. A random subset of patients (n=7,519) also completed an extensive standardized laboratory screening program and a 12-month follow-up investigation. Findings reveal a high prevalence of hypertension (36.3%), dyslipidaemia (29.1%), diabetes mellitus (14.6%) and CHD (12.4%) in primary care as well as their close association among each other. The study describes for the first time in greater detail the prevalence of specific disorders and the frequency of high-risk constellations in primary care and allows for the evaluation of various risk scores.

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Literatur

  1. Bellach BM, Knopf H, Thefeld W (1998) Der Bundes-Gesundheitssurvey. 1997/98. Gesundheitswesen 60:59–68

    Google Scholar 

  2. Assmann G, Schulte H (1988) The Prospective Cardiovascular Munster (PROCAM) study: prevalence of hyperlipidemia in persons with hypertension and/or diabetes mellitus and the relationship to coronary heart disease. Am Heart J 116:1713–1724

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Gasse C, Hense HW, Stieber J et al. (2001) Assessing hypertension management in the community: trends of prevalence, detection, treatment, and control of hypertension in the MONICA Project, Augsburg 1984–1995. J Hum Hypertens 15:27–36

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Wittchen HU, Krause P, Höfler M et al. (2003) Ziel, Design und Methodik der „Hypertension and Diabetes Risk Screening and Awareness“-(HYDRA)-Studie. Fortschr Med 121:2–11

    Google Scholar 

  5. Sharma AM, Wittchen HU, Krause P et al. (2004) High prevalence and poor control of hypertension in primary care: cross sectional study. J Hypertens 22:1–9

    Google Scholar 

  6. Wittchen HU, Krause P, Höfler M et al. (2003) Arterielle Hypertonie, Diabetes mellitus und assoziierte Erkrankungen in der Allgemeinarztpraxis. Fortschr Med 121:19–27

    Google Scholar 

  7. Böhler S, Lehnert H, Stalla GK et al. (2004) Diabetes and cardiovascular risk-evaluation and management in primary care: progress and unresolved issues. Exp Clin Endocrinol Diabetes 112:157–170

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. EUROASPIRE II Study Group (2001) Lifestyle and risk factor management and use of drug therapies in coronary patients from 15 countries; principal results from EUROASPIRE II Euro Heart Survey Programme. Eur Heart J 22:554–572

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Assmann G, Cullen P, Schulte H (2002) Simple scoring scheme for calculating the risk of acute coronary events based on the 10-year follow-up of the Prospective Cardiovascular Münster (PROCAM) Study. Circulation 105:310–315

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. D’Agostino RB, Sr Grundy S, Sullivan LM et al. (2001) Validation of the Framingham coronary heart disease prediction scores: results of a multiple ethnic groups investigation. JAMA 286:180–187

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Conroy RM, Pyörälä K, Fitzgerald AP et al. (2003) Estimation of ten-year risk of fatal cardiovascular disease in Europe: the SCORE project. Eur Heart J 24:987–1003

    PubMed  Google Scholar 

  12. Wittchen HU, Glaesmer H, März W et al. (2005) Cardiovascular risk factors in primary care: methods and baseline prevalence rates — the DETECT program. Curr Med Res Opin 21:619–629

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Graf von der Schulenburg JM, Claes C, Greiner W et al. (1998) Die deutsche Version des EuroQol-Fragebogens. Z Gesundheitswissenschaften 6:3–20

    Google Scholar 

  14. Scheier MF, Carver CS, Bridges MW (1994) Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): a reevaluation of the Life Orientation Test. J Pers Soc Psychol 67:1063–1078

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Wittchen HU, Höfler M, Meister W (2001) Prevalence and recognition of depressive syndromes in German primary care settings: poorly recognized and treated? Int Clin Psychopharmacol 16:121–135

    Article  Google Scholar 

  16. Bühler A, von Kegler S, Steckel DA et al. (2005) Schlaganfallprävention: Individuelle Risikoerkennung und -verminderung. Bertelsmann Stiftung, Gütersloh

  17. Deutsche Arbeitsgemeinschaft Epidemiologie (DAE) (2000) Leitlinien und Empfehlungen zur Sicherung von Guter Epidemiologischer Praxis (GEP). Gesundheitswesen 62:295–302

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV) (Stand: 31.12.2003) Statistische Informationen aus dem Bundesarztregister — Bundesgebiet insgesamt. Eigenverlag, Berlin

  19. Stata Corp. (2003) Stata statistical software: release 8.0. College Station (TX): Stata Corporation

    Google Scholar 

  20. Hunziker P, Pfisterer M, Marsch S (2003) Akutes Koronarsyndrom: Diagnostik und Risikostratifizierung. Schweiz Med Forum 25:580–584

    Google Scholar 

  21. Lehnert H, Wittchen HU, Pittrow D et al. (2005) Prävalenz und Pharmakotherapie des Diabetes mellitus in der primärärztlichen Versorgung. Dtsch Med Wochenschr 130:323–328

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Böhler S, Glaesmer H, Klotsche J et al. (2004) Combined hypertension and dyslipidemia in Germany: findings from the DETECT Study. 6 Jahreskongress für Klinische Pharmakologie. Stuttgart. 4.–6. November 2004

    Google Scholar 

  23. Fedder DO, Koro CE, L’Italien GJ (2002) New National Cholesterol Education Program III guidelines for primary prevention lipid-lowering drug therapy — projected impact on the size, sex, and age distribution of the treatment- eligible population. Circulation 105:152–156

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. U.S. Department of Health and Human Services (2004) The seventh report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure

  25. Böhler S, Pittrow D, Glaesmer H et al. (2004) Frequency and routine care treatment of diabetes mellitus in Germany: findings from the DETECT Study. In 6 Jahreskongress für Klinische Pharmakologie. Stuttgart

    Google Scholar 

  26. ADA (2002) Report of the Expert Committee on the Diagnosis and Classification of Diabetes Mellitus. Diabetes Care 25:5–20

    Google Scholar 

  27. Lauterbach KW, Evers T, Stock S (2002) Prävention und Disease-Management bei chronischen Krankheiten. Notwendig und finanzierbar? Dtsch Med Wochenschr 127:1210–1212

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Schneider HJ, Glaesmer H, Klotsche J et al. (submitted) Waist-to-tallness ratio (WTR) is the best anthropometric indicator of cardiovascular risk: a cross-sectional study in primary care (the DETECT study)

  29. Hense HW, Schulte H, Lowel H et al. (2003) Framingham risk function overestimates risk of coronary heart disease in men and women from Germany — results from the MONICA Augsburg and the PROCAM cohorts. Eur Heart J 24:937–945

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Guidelines Committee (2003) European Society of Hypertension-European Society of Cardiology guidelines for the management of arterial hypertension. J Hypertens 21:1011–1053

    PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to H.-U. Wittchen.

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* DETECT (Diabetes Cardiovascular Risk-Evaluation: Targets and Essential Data for Commitment of Treatment) ist eine deutschlandweite klinisch-epidemiologische Querschnitts- und prospektive Längsschnittstudie. Die Studie wird durch einen „unrestricted educational grant“ der Firma Pfizer GmbH, Karlsruhe, gefördert. Studienleitung: Prof. Dr. H.-U. Wittchen; Mitarbeiter: Dr. H. Glaesmer, E. Katze, Dipl.-Math. J. Klotsche, Dipl.-Psych. L. Pieper, Dipl.-Psych. A. Bayer, Dipl.-Psych. A. Neumann. Steering Board: Prof. Dr. H. Lehnert (Magdeburg), Prof. Dr. G.K. Stalla (München), Prof. Dr. M.A. Zeiher (Frankfurt); Advisory Board: Prof. Dr. W. März (Graz), Prof. Dr. S. Silber (München), Prof. Dr. Dr. U. Koch (Hamburg), PD Dr. D. Pittrow (München/Dresden)

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Pieper, L., Wittchen, HU., Glaesmer, H. et al. Kardiovaskuläre Hochrisikokonstellationen in der primärärztlichen Versorgung. Bundesgesundheitsbl - Gesundheitsforsch - Gesundheitsschutz 48, 1374–1382 (2005). https://doi.org/10.1007/s00103-005-1164-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-005-1164-9

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