Skip to main content
Log in

Die Messung lokaler Sauerstoffparameter zur Detektion zerebraler Ischämien Die Wertigkeit der zerebralen O2-Sättigung (NIRS) und des transkonjunktivalen Sauerstoffpartialdrucks in der Karotischirurgie

Die Wertigkeit der zerebralen O2-Sättigung (NIRS) und des transkonjunktivalen Sauerstoffpartialdrucks in der Karotischirurgie

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusamenfassung

Ziel der Arbeit. Das Prinzip der selektiven Shunteinlage bei Karotisendarterektomien erfordert ein differenziertes Neuromonitoringkonzept. Die Wertigkeit der oxymetrischen Verfahren “near-infrared” Spektroskopie (NIRS) sowie des transkonjunktivalen Sauerstoffpartialdrucks (pcjO2) wurden anhand der Referenzmethode SSEP bestimmt.

Methodik. Bei 41 Patienten mit elektiver Karotis-TEA wurden diese Neuromonitoringparameter unter Kontrollbedingungen, während Karotisokklusion und in der Reperfusionsphase bestimmt. Der vollständige Verlust der SSEP-Amplitude war das Kriterium zur Shunteinlage. Die Messung des transkonjunktivalen Sauerstoffpartialdrucks erfolgte zeitgleich auf dem ipsi- und kontralateralen Auge.

Ergebnisse. Im Vergleich zur Referenzmethode SSEP zeigte NIRS eine Sensitivität und Spezifität von 80% und 94%. Die okklusionsbedingte Reduktion von NIRS zeigte sich im Mittel 6,5±3,2 min früher als die entsprechenden Veränderungen der SSEP-Werte. Die biokulare Bestimmung des transkonjunktivalen Sauerstoffpartialdrucks konnte die hypoperfusionsbedingte Ischämie nicht detektieren.

Schlußfolgerung. Die transkonjunktivale Sauerstoffspannung ist bei Karotisendarterektomien als Neuromonitoringverfahren ungeeignet. Die alleinige Indikation zur Shunteinlage ist mittels NIRS nicht möglich. NIRS ist jedoch im Unterschied zu den SSEP durch eine rasche Änderung nach Karotisokklusion charakterisiert. NIRS ist als nicht invasive Methode geeignet, das Standardverfahren SSEP in einem modifizierten Neuromonitoringkonzept zu ergänzen.

Abstract

The principle of, “selective shunting” during carotid endarterectomy requires a special concept to monitor neuronal function. The valence of the oxymetric methods, “near-infrared” spectroscopy (NIRS) and conjunctival oxygen tension (pcjO2) was determined with the reference method somatosensory evoked potentials (SEP).

Methods. In 41 patients undergoing reconstructive surgery on the internal carotid artery, recordings of the different methods were obtained under control, during carotid occlusion and during reperfusion. Cerebral ischemia was assumed if a complete loss of SEP appeared and an intraluminal shunt was placed. Conjunctival oxygen tension was measured continuously and simultaneously on the ipsi- and contralateral eye.

Results. In comparison to the reference method (SEP) the sensitivity and specificity of NIRS was 80% and 94%, respectively. The occlusion induced reduction of NIRS appeared 6.5±3.2 min earlier than the corresponding loss of SEP. Biocular determination of conjunctival oxygen tension was not able to detect hypoperfusion dependent ischemia during carotid occlusion.

Conclusion. During carotid endarterectomy the measurement of conjunctival oxygen tension is not useful to detect cerebral ischemia. The use of NIRS as a single neuronal monitor is not appropriate to perform, “selective shunting”. In contrast to SEP, however, NIRS is characterized by its rapid changes immediately following carotid occlusion. This non invasive method is likely to complete the standard method SEP in a modified monitoring concept of neuronal function during carotid endarterectomy.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Michel, A., Weigand, M., Eckstein, HH. et al. Die Messung lokaler Sauerstoffparameter zur Detektion zerebraler Ischämien Die Wertigkeit der zerebralen O2-Sättigung (NIRS) und des transkonjunktivalen Sauerstoffpartialdrucks in der Karotischirurgie. Anaesthesist 49, 392–401 (2000). https://doi.org/10.1007/s001010070107

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010070107

Navigation