Skip to main content
Log in

Hohe Hepatitis-A-Immunitätsrate bei Flüchtlingen in Deutschland

Hepatitis A immunity in refugees in Germany during the current exodus

  • Originalien
  • Published:
Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Über die Hepatitis-A(HAV)-Seroprävalenz und -Infektion bei Migranten, die im Rahmen der derzeitigen Flüchtlingsbewegung nach Deutschland kommen, gibt es bisher keine validen Informationen.

Ziel der Arbeit

Dokumentation der Hepatitis-A-Immunität bei Flüchtlingen und Asylbewerbern in einer Erstaufnahmeeinrichtung in Norddeutschland im Jahr 2015.

Material und Methoden

Im August 2015 wurden in einer Erstaufnahmeuntersuchung bei N = 249 Flüchtlingen zwischen 6 und 63 Jahren Anti-HAV-IgG- und Anti-HAV-IgM-Antikörper bestimmt.

Ergebnisse

In 84,3 % der Fälle waren die Flüchtlinge männlich, das mittlere Alter lag bei 29,1 ± 11,2 Jahren. Kinder waren in 8,8 % unter 18 Jahren. Die HAV-Immunität innerhalb der untersuchten Flüchtlingskohorte lag bei 90 %, wobei ein milder, altersabhängiger Anstieg der Seroprävalenz zu beobachten war. Bei einem Flüchtling konnte eine frische HAV-Infektion nachgewiesen werden.

Schlussfolgerung

Die Vergleichsweise hohe HAV-Immunität in der untersuchten Migrantenkohorte lässt vermuten, dass das Risiko für Hepatitis-A-Ausbrüche in Flüchtlingszentren derzeit als gering einzuschätzen ist. Die sorgfältige Prüfung der Impfindikation bei Flüchtlingskindern und -jugendlichen und bei in Flüchtlingsheimen arbeitendem Personal ist allerdings unbedingt zu empfehlen.

Abstract

Background

Germany is facing a huge humanitarian challenge with rapidly rising numbers of refugees entering the country. Data on hepatitis A seroprevalence and infection in refugees and asylum seekers in Europe during the current refugee exodus is scarce.

Objectives

To assess hepatitis A (HAV) seroprevalence and immunity in refugees arriving in northern Germany in 2015.

Materials and methods

A cross-sectional study of 235 refugees seeking shelter in reception centers in Northern Germany in August 2015 was performed, as acute Hepatitis A had been detected in one refugee in this camp. In order to analyze acute HAV infection and overall immunity, serological screening for HAV antibodies (combined IgG and IgM) was performed. The immunity threshold was defined as <20 IU/l. In all positive screening results, separate IgM testing was performed to detect acute infections.

Results

Males accounted for 84.3 % of HAV screened refugees and the mean age of refugees was 29.1 ± 11.2 years. Children and adolescents below the age of 18 years made up 8.8 % of the migrants. Overall HAV immunity within the cohort was 90 %, and a mild age-dependent increase in HAV immunity was observed, with 81.1 % immunity in children <18 years and a 100 % seropositivity in subjects >50 years. One 20-year-old female refugee had positive IgM results with high HAV antibodies, most likely due to subacute HAV infection.

Conclusions

This comparably high rate of HAV protected refugees in our cohort supports the notion that the probability of large HAV outbreaks in current German refugee centers is low. However, depending on their current living situation, HAV vaccination should be considered for each refugee child, and healthcare providers and personnel working in refugee centers should be vaccinated against HAV.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (2015) Aktuelle Zahlen zu Asyl

  2. Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (2015) Prognoseschreiben zur Zahl der im Verteilsystem EASY registrierten Personen nach § 44 Abs. 2 AsylVfG

  3. The Lancet, Elsevier (2015) Adapting to migration as a planetary force. Lancet 386:1013 (Editorial) doi:10.1016/S0140-6736(15)00190-7

    Article  Google Scholar 

  4. UNHCR (2015) Mid-Year Trends 2015

  5. Bozorgmehr K, Razum O (2015) Effect of restricting access to health care on health expenditures among asylum-seekers and refugees: A quasi-experimental study in Germany, 1994–2013. PLoS ONE 10:e0131483

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Jakab Z (2015) Population movement is a challenge for refugees and migrants as well as for the receiving population. http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-determinants/migration-and-health/news/news/2015/09/population-movement-is-a-challenge-for-refugees-and-migrants-as-well-as-for-the-receiving-population. Zugegriffen: 19. Dez. 2015

    Google Scholar 

  7. Hendrickx G, Van Herck K, Vorsters A, Wiersma S, Shapiro C, Andrus JK et al (2008) Has the time come to control hepatitis A globally? Matching prevention to the changing epidemiology. J Viral Hepat 15(Suppl 2):1–15

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Grote U, Wildenau G, Behrens G, Jablonka A (2015) Primärärztliche Versorgung von Flüchtlingen in Deutschland – Erste Daten zu Demographie und Behandlungsanlässen nach Etablierung einer medizinischen Grundversorgung in Zentralen Erstaufnahmen. Anästhesiol Intensivmed 56:654–660

    Google Scholar 

  9. Jablonka A, Happle C, Grote U, Schleenvoigt B, Hampel A, Dopfer C, Hansen G, Schmidt RE, Behrens GM (2016) Measles, Mumps, Rubella and Varicella Seroprevalence in Refugees in Germany in 2015. doi:10.1007/s15010-016-0926-7.

    Google Scholar 

  10. Jablonka A, Solbach P, Nothdorft S, Hampel A, Schmidt RE, Behrens GMN (2015) Niedrige Seroprävalenz von Syphilis und HIV bei Flüchtlingen in Deutschland. Dtsch Med Wochenschr 141:e128–e132

    Google Scholar 

  11. Hampel A, Solbach P, Cornberg M, Schmidt RE, Behrens GMN, Jablonka A (2016) Aktuelle Seroprävalenz, Impfstatus und prädiktiver Wert der Leberenzyme der Hepatitis B bei Flüchtlingen in Deutschland. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 59(5):578–583. doi:10.1007/s00103-016-2333-8

    Article  Google Scholar 

  12. Jablonka A, Solbach P, Ringe B, Schleenvoigt BT, Dopfer C, Hampel A, Schmidt RE, Behrens GM (2016) Niedrige Seroprävalenz von Hepatitis C bei Flüchtlingen in Deutschland im Jahr 2015. Notfall + Rettungsmedizin. doi:10.1007/s10049-016-0198-x.

  13. Park JY, Lee JB, Jeong SY, Lee SH, Lee MA, Choi HJ (2007) Molecular characterization of an acute hepatitis A outbreak among healthcare workers at a Korean hospital. J Hosp Infect 67:175–181

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Li KK, Penrice GM, Gunson RN (2015) An outbreak of hepatitis A virus associated with a multi-national inner-city nursery in Glasgow. Scot J Clin Virol 69:12–15

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Robert-Koch-Institut (2015) Konzept zur Umsetzung frühzeitiger Impfungen bei Asylsuchenden nach Ankunft in Deutschland. Epidemiol Bull 41:439–444

    Google Scholar 

  16. STIKO (2015) Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am RKI-Stand:August 2015. Epidemiol Bull:105–114. doi:10.17886/EpiBull-2015-001.2

  17. Lankarani KB, Mahmoodi M, Honarvar B, Nematollahi P, Zamiri N, Ghaffarpasand F (2014) Determinants of poor outcome in patients with hepatitis A infection: A four-year retrospective study in Shiraz, southern Iran. Arch Virol 159:1901–1907

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Poethko-Müller C, Zimmermann R, Hamouda O, Faber M, Stark K, Ross RS et al (2013) Die Seroepidemiologie der Hepatitis A, B und C in Deutschland. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 56:707–715

    Article  Google Scholar 

  19. Collier MG, Khudyakov YE, Selvage D, Adams-Cameron M, Epson E, Cronquist A et al (2014) Outbreak of hepatitis A in the USA associated with frozen pomegranate arils imported from Turkey: An epidemiological case study. Lancet Infect Dis 14:976–981

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Kanda D, Takagi H, Hashimoto Y, Yamazaki Y, Matsui M, Kosone T et al (2002) Severe manifestation of acute hepatitis A recently found in Gunma, Japan. J Gastroenterol 37:517–522

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Lam E, McCarthy A, Brennan M (2015) Vaccine-preventable diseases in humanitarian emergencies among refugee and internally-displaced populations. Hum Vaccin Immunother 11:2627–2636

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Unser Dank gilt allen an der Versorgung der Flüchtlinge beteiligten Ärzten und anderen medizinischen Fachkräften, die die Daten gesammelt und zur Verfügung gestellt haben. Unser besonderer Dank gilt den Führungskräften des Malteser Hilfsdienst e. V. Stadtgeschäftsstelle Hannover, die maßgeblich an der Organisation der medizinischen Versorgung und Datenerhebung beteiligt waren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Jablonka.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. Jablonka, P. Solbach, C. Happle, A. Hampel, R. E. Schmidt und G. M. N. Behrens geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle Daten wurden im Rahmen der Routineversorgung gewonnen und vor der Auswertung vollständig anonymisiert. Der Vorsitzende der lokalen Ethikkommission sah keine ethischen Bedenken gegen das Forschungsvorhaben (Nr. 2972-2015).

Additional information

Redaktion

M. Buerke, Siegen

Die Autoren A. Jablonka und P. Solbach haben gleichermaßen zu diesem Artikel beigetragen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Jablonka, A., Solbach, P., Happle, C. et al. Hohe Hepatitis-A-Immunitätsrate bei Flüchtlingen in Deutschland. Med Klin Intensivmed Notfmed 112, 347–351 (2017). https://doi.org/10.1007/s00063-016-0203-7

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-016-0203-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation