Summary
A cost-effectiveness study of roxithromycin versus amoxycillin/clavulanic acid using data from a 242 patient multicentre trial in Australia and New Zealand was undertaken in the general practice treatment of infections of the lower respiratory tract (LRTI). Those patients assigned to roxithromycin required on average 1 day less of treatment, significantly fewer extended courses of treatment and fewer patients experienced side effects considered to be related to the treatment. The cost benefit (difference between the two treatment costs) per clinical success was A$ 17.04*. By substituting roxithromycin for amoxycillin/clavulanic acid, Australia would save A$ 1.704, million per 100,000 episodes of LRTI. The results demonstrate that savings in direct costs can be achieved by substituting roxithromycin for amoxycillin/clavulanic acid in the treatment of community-acquired LRTI.
Zusammenfassung
Ein Kostennutzenvergleich wurde bei Roxithromycin gegenüber Amoxycillin/Clavulansäure auf der Grundlage der Daten von 242 Patienten einer Multizenterstudie in Australien und Neuseeland bei der Behandlung von Infektionen der unteren Luftwege durchgeführt. Diejenigen Patienten, die für eine Roxithromycinbehandlung bestimmt waren, benötigten 1 Behandlungstag weniger, d. h. eine statistisch signifikant geringere Behandlungsdauer. Weniger Patienten wiesen behandlungsbezogene Nebenwirkungen auf. Verglichen auf der Basis von australischen Preisen, betrug die Kostenersparnis pro klinischem Behandlungserfolg A$ 17.04 (A$ 1=US$ 0.69). Wenn Amoxycillin/Clavulansäure durch Roxithromycin ersetzt wird, würden Australien bei 100,000 Fällen von unteren Luftwegsinfektionen A$ 1.704 Mill. erspart bleiben. Das Ergebnis zeigt, daß durch Ersatz von Amoxycillin/Clavulansäure mit Roxithromycin eine direkte Kostenersparnis in der Außenpraxis erreicht werden kann.
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Scott, W.G., Cooper, B.C. & Scott, H.M. Pharmacoeconomic evaluation of roxithromycin versus amoxycillin/clavulanic acid in a community-acquired lower respiratory tract infection study. Infection 23 (Suppl 1), S21–S24 (1995). https://doi.org/10.1007/BF02464955
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02464955