Summary
Three adult dialysis patients developed ascites after having received repeatedly the plasma substitue hydroxyethyl starch (HES 40/0.5). In two cases (total dose 180, and 330 g HES, respectively) the ascites was reversible after discontinuation of the HES administration. In the third case (total dose 915 g HES) the ascites could be controlled only by implantation of a Denver shunt. In this latter case it was shown by histological, electron microscopical, and biochemical findings that the ascites was caused by hepatic sinusoidal obstruction due to an extreme storage of HES in the sinusoidal lining cells. Additional storage was detected in hepatocytes, bile duct epithelia, endothelial cells, and fibroblasts in the portal tracts. Biochemically HES was found in liver tissue at a concentration of 4% (w/w). Although in renal impairment plasma clearance of HES is not significantly different from normal individuals, long-term administration of HES must be regarded inadvisable because of tissue storage which apparently is especially significant in this condition.
Similar content being viewed by others
Literatur
Bommer J, Waldherr R, Gastner M, Lemmes R, Ritz E (1981) Iatrogenic multiorgan silicone inclusions in dialysis patients
Förster H, Wicarkzyk C, Duziak R (1981) Bestimmung der Plasmaelimination von Hydroxyaethylstärke und von Dextran mittels verbesserter analytischer Methodik. Infusionstherapie 8:88–94
Hübner G (1963) Elektronenmikroskopische Untersuchungen zur Pinocytose der Leber nach Injektion makromolekularer Substanz. Frankf. Z. Pathol. 71:498–510
Hulse J, Gibson TP, Look Z, Mc Entegart C, Yacobi A (1983) Pharmacokinetics of hetastarch in patients with renal impairment Clin Pharmacol Ther 33:254
Hulse JD, Stoll RG, Yacobi A, Gupta SD, Lai CM (1980) Elimination of high molecular weight hydroxyethyl starch in rats. Res Comm Chem Pathol Pharmacol 29:149–158
Hulse JD, Yacobi A (1983) Hetastarch: an overview of the colloid and its metabolism. Drug Intell Clin Pharm 17:334–341
Jesch F, Hübner G, Zum Tobel V, Zimmermann M, Messmer K (1979) Hydroxyäthylstärke (HÄS 450/0,7) in Plasma und Leber. Konzentrationsverlauf und histologische Veränderungen beim Menschen. Infusionstherapie 6:112–117
Köhler H (1979) Einfluß der Nierenfunktion auf die Elimination und Wirkung von kolloidalen Plasmaersatzmitteln. Fortschr Med 97:1809–1813
Köhler H, Kirch W, Klein H, Distler A (1978) Die Volumenwirkung von 6% Hydroxyäthylstärke 450/0,7, 10% Dextran 40, und 35% isozyanatvernetzter Gelatine bei Patienten mit terminaler Niereninsuffizienz. Anaesthesist 27:421–462
Lindblad G, Falk J (1976) Konzentrationsverlauf von Hydroxyäthylstärke und Dextran im Serum und Lebergewebe von Kaninchen und die histopathologischen Folgen der Speicherung von Hydroxyäthylstärke. Infusionstherapie 3:301–303
Mishler JM (1980) Pharmakokinetik mittelmolekularer Hydroxyäthylstärke (HÄS 200/0,5) Infusionstherapie 7:96–102
Mishler JM, Beez M (1979) Die mathematische Beschreibung der intravasalen Ausscheidung von HÄS nach wiederholter Infusion beim Menschen. Infusionstherapie 6:119–122
Paulini K, Sonntag W (1976) Veränderungen des RHS der Ratte nach parenteraler Gabe von Dextran (Mw 40 000) und Hydroxyäthylstärke (Mw 40 000). — Chemische, licht- und elektronenmikroskopische Untersuchungen. Infusionstherapie 3:294–299
Schaefer HE (1982) Hydrops lysosomalis generalisatus — eine ungewöhnliche Komplikation nach chronischer Hämodialyse. Verh Dtsch Ges Path 66:638
Thompson WL (1979) Leserzuschrift. Infusionstherapie 6:262–264
Thompson WL, Fukushima T, Rutherford RB, Walton RP (1970) Intravascular persistence, tissue storage and excretion of hydroxyethyl starch. Surg Gynecol Obstet 131:965–972
Wolman M (1956) Histological changes produced by injections of polysaccharides. Arch Path 62:149–154
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Pfeifer, U., Kult, J. & Förster, H. Ascites als Komplikation hepatischer Speicherung von Hydroxyethylstärke (HES) bei Langzeitdialyse. Klin Wochenschr 62, 862–866 (1984). https://doi.org/10.1007/BF01712005
Received:
Revised:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01712005