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Cardiovascular risk factors, ECG abnormalities and quality of life in subjects with atrial fibrillation

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Sozial- und Präventivmedizin

Summary

In Central European regions epidemiologic findings for atrial fibrillation (AF) in a randomly selected population are not available. Therefore, information obtained by a standardized examination procedure including resting 12 lead ECG of 4003 participants (2014 men, 1989 women), aged 25 to 64 years, of the MONICA-Augsburg Survey 1984/85 were analysed. Reexamination of 3753 subjects took place three years later (Follow-up Study 1987/88). Persons with AF in the baseline survey (n=13) were compared with an age-and sex-matched control group (n=156) without AF, chosen from the same population sample, with regard to cardiovascular risk factors, associated diseases and disturbances in the subjects' general well-being. In 1984/85 thirteen cases with AF (6 males, 7 females) were observed, giving an agestandardized prevalence of AF in males of 0.22% and in females of 0.34%. The age of men with AF ranged between 50 and 63 years and of women between 61 and 64 years. No significant differences were observed in persons with AF compared to the control group in risk factor levels and alcohol consumption; however, significant differences could be seen concerning disturbances in quality of life like self-reported health status (p<0.001), sleep disturbances (p<0.05), antihypertensive medication (p<0.001). AF cases were found to have further ECG abnormalities significantly more often (left anterior hemiblock: p<0.05; ventricular premature beats; p<0.05). In all subjects with AF in the initial examination 1984/85 AF was found three years later (chronic AF). Overall 13 new cases (7 men, 6 women) were identified in the 1987/88 follow-up. The prevalence of AF in a South German population is comparable with AF prevalences reported from studies in other populations (e.g.) Framingham 1950, Reykjavik 1967/70). Associated ECG abnormalities were found more frequently in subjects with AF Cases with AF have considerable disturbances in their general well-being.

Zusammenfassung

Da Studien zur Epidemiologie des Vorhofflimmerns (VF) in der Durch-schnittsbevölkerung aus dem deutschsprachigen Raum nicht vorliegen, wurden Daten aus dem standardisierten Untersuchungsprogramm (mit Routine-EKG) von 4003 Teilnehmern (2014 Männer, 1989 Frauen) im Alter zwischen 25 und 64 Jahren der 1. Querschnittsstudie 1984/85 des MONICA-Projekts Augsburg analysiert. Es wurde untersucht, inwieweit sich Probanden mit VF (n-13) von Probanden gleichen Alters und Geschlechts ohne VF (n=156) hinsichtlich kardiovaskulärer Risikofaktoren, EKG-Anomalien und einer allgemeinen Beeinträchtigung ihres Befindens unterscheiden. Die altersstandardisierte Prävalenz des VF betrug bei Männern 0,22%, bei Frauen 0,34%. Bezüglich kardiovaskulärer Risikofaktoren und Alkoholkonsum zeigten sich bei Probanden mit VF gegenüber Probanden ohne VF keine statistisch signifikanten Unterschiede; hingegen wurden bei Probanden mit VF signifikant häufiger. Merkmale eingeschränkter Lebensqualität und zusätzliche EKG-Anomalien gefunden. Da alle Probanden, die in der Querschnittsstudie 1984/85 VF aufwiesen und an der Nachuntersuchung 1987/88 teilnahmen, auch hier VF aufwiesen, handelt es sich hier offensichtlich um die chronische Form. Darüber hinaus wurden nach drei Jahren 13 Neuerkrankungen festgestellt. Die Häufigkeit von VF in einer süddeutschen Bevölkerung ähnelt der in anderen Regionen (Framingham 1950, Island 1967–1970).

Résumé

Des études concernant l'épidémiologie de la fibrillation auriculaire (FA) ne sont pas disponibles dans les populations de langue germanique. C'est pourquoi les données de la 1ére étude MONICA Augsburg 1984/85 ont été analysées. Il s'agit d'une étude standardisée (aves pratique d'ECG régulière) auprès de 4003 sujets (2014 hommes, 1989 femmes), agés de 25 à 64 ans. Les personnes présentant lors de la 1ére étude une FA (n=13) ont été comparées à un groupe témoin sans FA (n=156), apparié sur l'âge, le sexe et sélectionné dans le même échantillon en fonction des facteurs de risque cardiovasculaire, de maladies associées ou autres troubles de la santé. La prévalence de la FA standardisée sur l'âge était chez les hommes de 0,22% et chez les femmes de 0,34%. Le niveau des facteurs de risque cardiovasculaire et celui de la consommation d'alcool ne sont pas significativement différents entre le groupe présentant une FA et le groupe témoin. En revanche des différences significatives ont été observées en ce qui concerne la qualité de la vie. Les cas présentant une FA avaient de façon significative plus de perturbations à l'ECG. Une FA persistait 3 ans plus tard chez tous les patients avant présenté une FA lors du 1er examen en 84/85 (FA chronique). 13 nouveaux cas ont été dépistés lors du suivi 87/88. La prévalence de la FA dans la population d'Allemagne du Sud est comparable avec celle rapportée par des études effectuées sur d'autres populations (Framingham 1950, Reykjavik 1967/70).

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Gehring, J., Perz, S., Stieber, J. et al. Cardiovascular risk factors, ECG abnormalities and quality of life in subjects with atrial fibrillation. Soz Präventivmed 41, 185–193 (1996). https://doi.org/10.1007/BF01305389

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