Summary
15 rabbits underwent osteotomia of the left femur including lesion of the medullary vessels, 5 times in the proximal, 5 times in the middle, 5 times in the distal diaphysis. Changes in blood flow before and after osteotomia were measured by the “tracer microspheres”-method in the proximal, middle, and distal diaphysis of the femur and the tibia, in the marrow of femur and tibia, in the m. rectus femoris, and the m. tibialis anterior. After lesion of the femur diaphysis a significant reduction of blood flow was found in all tissues of the left leg which must have been caused by arterial spasm. In the diaphysis and marrow of femur, however, the reduction of blood flow was even greater and showed a characteristic pattern concerning the lesion of the medullary vessels. Osteotomia in the proximal diaphysis led to a greater reduction of blood flow in diaphysis and marrow than osteotomia in the middle and distal diaphysis did. The alteration of the diaphysis blood flow is different in the proximal, middle, and distal part in all cases of osteotomia. The characteristic pattern of diaphysis blood flow alteration by osteotomia can be explained by topography of the femur vessels. Their relations to clinical observations are discussed.
Zusammenfassung
An 15 Kaninchen wurde eine Osteotomie des linken Fernurs mit Zerstörung intramedullärer Gefäße durchgeführt, in 5 Fällen im proximalen, in 5 Fällen im mittleren, in 5 Fällen im distalen Schaftabschnitt. Die Änderung der Durchblutung vor und nach Osteotomie wurde mit radioaktiv markierten Mikrosphären in folgenden Proben bestimmt: proximale, mittlere und distale Diaphyse von Femur und Tibia, Knochenmark von Fernur und Tibia, M. rectus femoris und M. tibialis anterior. Nach Läsion der Femurdiaphyse findet sich ein signifikanter Rückgang der Durchblutung in allen Geweben des linken Beines, der durch einen funktionellen Gefäßspasmus verursacht sein muß. In der Diaphyse und im Mark des Femurs dagegen findet sich eine weitaus größere Störung der Durchblutung, die außerdem eine Abhängigkeit von dem Ort der Osteotomie zeigt. Die Osteotomie in der proximalen Diaphyse führt zu einem größeren Durchblutungsrückgang in Femurdiaphyse und Femurmark als Osteotomien im mittleren und distalen Schaftabschnitt. Außerdem ist die Durchblutungsänderung in den verschiedenen Schaftabschnitten unterschiedlich. Dieses charakteristische Muster der diaphysären Durchblutungsänderung nach Osteotomie kann durch die Gefäßarchitektur des Femurs erklärt werden. Ihre klinische Bedeutung wird diskutiert.
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Literatur
Buckberg GD, Luck JC, Payne DB, Hoffmann JIE, Archie JP, Fixler DE (1971) Some sources of error in measuring regional blood flow with radioactive microspheres. J Appl Physiol 31:598–604
Ecke H, Neubert C, Neeb W (1980) Analyse der Behandlungsergebnisse bei 1127 Patienten mit Oberschenkelfrakturen aus der BRD und der Schweiz. Unfallchirurgie 6:38–45
Heymann MA, Payne BD, Hoffmann RE, Rudolph AM (1977) Bloodflow measurements with radionuclide-labeled particles. Prog Cardiovasc Dis 20:55–61
Kelly PJ (1968) Anatomy, physiology, and pathology of the blood supply or bones. J Bone Joint Surg 50A766–783
Kunze KG (1985) Die Durchblutung der Knochen. Hefte Unfallheilkd 173:1–104
Kunze K-G, Kraus J, Winkler B, Wüsten B (1978) Messung der Knochendurchblutung mit der „tracer microspheres” Methode. Unfallchirurgie 4:253–255
Kunze K, Faupel L, Kenne M (1982) Die Knochendurchblutung und ihr Verhalten nach Osteotomien und Osteosynthesen - Langzeituntersuchungen bei Schäferhunden. Hefte Unfallheilkd 158:54–59
Lunde PK, Michelson K (1970) Determination of cortical blood flow in rabbit femur by radioactive microspheres. Acta Physiol Scand 80:39–44
Makowski EL, Meschia E, Drögemüller GW, Battaglia FC (1968) Measurement of umbilical arterial blood flow to the sheep placenta and fetus in utero. Circ Res 23:623–631
Nelson GE, Kelly PJ, Peterson LFA, Janes JM (1960) Blood supply of the human tibia. J Bone Joint Surg 42A: 625–636
Okubo M, Kinoshita T, Yukomura T, Abe Y, Shimazu A (1979) Experimental study of measurement of regional bone blood flow in the adult mongrel dog using radioactive microspheres. Clin Orthop 138:263–270
Polster J (1966) Die funktionellen Verteilungsräume der Knochendurchblutung und die Durchblutungswertigkeit von Femur und Tibia. Ergeb Chir Orthop 51:67–103
Prinzmetal M, Siurkin B, Bergmann HC (1947) Studies on the coronary circulation. II. The collateral circulation of the normal human heart by coronary perfusion with radioactive erythrocycles and glass microspheres. Am Heart J 33:420–442
Rhinelander FW (1968) The normal microcirculation of diaphyseal cortex and its response to fracture. J Bone Joint Surg 50A:784–800
Rhinelander FW (1974) Tibial blood supply in relation to fracture healing. Clin Orthop 105:34–81
Rhinelander FW, Baragry RA (1962) Microangiography in bone healing. I. Undisplaced closed fractures. J Bone Joint Surg 44A:1273–1298
Rhinelander FW, Phillips RS, Steel M, Beer JC (1968) Microangiography in bone healing. II. Displaced closed fractures. J Bone Joint Surg 50A:643–662
Trueta J (1963) The role of the vessels in osteogenesis. J Bone Joint Surg 45B:402–418
Trueta J (1964) The dynamics of bone circulation. In: Frost HM (ed) Bone biodynamics. Little Brown and Co, Boston
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Nutz, V. Die unterschiedliche Durchblutungswertigkeit verschiedener Femurschaftregionen -Experimentelle Untersuchungen am Kaninchen. Langenbecks Arch Chiv 373, 206–213 (1988). https://doi.org/10.1007/BF01261810
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01261810