Summary
It was investigated by animal experiments (50 rats, 15 rabbits) if histomorphological vital reactions can be found in the lung after strangulation and how far these findings differ from other violent causes of death with comparatively short survival period. Besides strangulation by ligature the animals were killed by overdose of ether, chloroforme, pentobarbitone, and ketaminhydrochlorid; gasing with propane and nitrogen; suffocation in a small closed box; thoracic compression; injection of KCN i.p.; decapitation; blunt force; electric current; cardiac injection of KCL.
In comparison with the controls the striking findings after strangulation consisted of a qualitatively and quantitatively considerable hemorrhagic syndrome and an edema of all compartments of the lung which was frequently hemorrhagic, too. The authors award specific significance to the alveolarseptal edema which was found in semithin sections (and electron-micro-scopically)—which never occurred in the controls.
Zusammenfassung
Tierexperimentell wurde untersucht, ob nach Strangulation histomorphologisch vitale Reaktionen in der Lunge feststellbar sind, die eine von anderen Todesarten mit entsprechend kurzer Überlebenszeit abgrenzbare Prägung aufweisen. Verwendet wurden 50 Ratten sowie 15 Kaninchen. Neben der Strangulation wurden die Tiere folgenden Todesarten unterworfen: Überdosierung von Äther, Chloroform, Nembutal, Ketanest; Ersticken in Propangasatmosphäre bzw. durch Begasung mit Stickstoff; Rückatmungsversuch, Thoraxkompression, KCN-Injektion intraperitoneal, Dekapitation, stumpfe Gewalt, Stromschlag, KCL-Injektion intrakardial.
Die im Vergleich zu den Kontrolltodesarten qualitativ und quantitativ herausragenden Befunde bei Strangulation waren ein ausgeprägtes hämorrhagisches Syndrom und ein sich über alle Kompartimente der Lunge erstreckendes, häufig hämorrhagisches Ödem. Besondere Bedeutung kommt bei Strangulation dem im Semidünnschnitt (und elektronenmikroskopisch) vorgefundenen deutlichen alveolär-septalen Ödem zu, welches bei den untersuchten Kontrolltodesarten mit sehr kurzer Agonie im Minutenbereich nicht auftrat.
Similar content being viewed by others
Literatur
Berg S (1966) Adrenalin- und Noradrenalinwerte im Blut bei gewaltsamer Todesursache. Dtsch Z Ges Gerichtl Med 57:179–183
Berg S, Bonte R (1973) Catecholaminwerte im Leichenblut und -liquor bei verschiedenen Agonieformen. Z Rechtsmed 72:56–62
Brinkmann B (1978) Vitale Reaktionen in der Lungenstrombahn bei Tod durch Strangulation. Z Rechtsmed 81:133–146
Brinkmann B, Püschel K (1979) Pathophysiological and micromorphological aspects of strangulation. In: Nordisk Rettsmedisinsk Forenings Forhandlinger, 7. Mote Sandefjord 14.–16. Juni 1979. Rettsmedisinsk Institutt, Oslo
Euler US von, Heller H (eds) (1963) Comparative endocrinology, vol II. Academic Press, New York London
Fishman AP, Hecht HH (1969) The pulmonary circulation and interstitial space. Univ of Chicago Press, Chicago
Gil J (1978) Lung interstitium, vascular and alveolar membranes. In: Staub N (ed) Lung water and solute exchange. Dekker, New York, pp 49–73
Haberland GL, Lewis DH (eds) (1973) Neue Aspekte der Trasylol-Therapie — Die Schocklunge. Schattauer, Stuttgart New York
Kapanci Y, Assimacopoulos A, Irle C, Zwahlen A, Gabbiani G (1974) “Contractile interstitial cells” in pulmonary alveolar septa: A possible regulator of ventilation/perfusion ratio? Ultrastructural, immunofluorescence, and in vitro studies. J Cell Biol 60:375
Kita R, Witoszka MM, Hopkins RW, Simeone FA (1972) Bone marrow pressure and blood flow and resistance in experimental hemorrhagic shock. Am J Surg 123:380–384
Lauweryns JM, Baert JA (1977) Alveolar clearance and the role of pulmonary lymphatics. Am Rev Respir Dis 115:625–683
Mittermayer C, Ostendorf P, Riede UW (1977) Pathologisch-anatomische Untersuchungen bei der respiratorischen Insuffizienz durch Schock — I. Lichtmikroskopische und biochemische Analyse. Intensivmed 14:252–262
Pietra GG, Szidon JP, Leventhal MM, Fishman AP (1969) Hemoglobin as a tracer in hemodynamic pulmonary edema. Science 166:1643
Pollak S (1975) Über die Häufigkeit des Lungenödems beim Erhängungstod. Beitr Gerichtl Med 33:134–138
Reh H (1970) Diagnostik des Ertrinkungstodes und Bestimmung der Wasserzeit. Tritsch, Düsseldorf
Riede UW, Joachim A, Hassenstein J, Costabel U, Sandritter W, Augustin P, Mittermayer C (1978) The pulmonary blood barries of human shocklungs. (A clinical, ultrastructural, and morphometric study.) Pathol Res Pract 162:41–72
Simionescu N, Simionescu M, Palade GL (1975) Permeability of muscle capillaries to small hemo-peptides. Evidence for the existence of patent transendothelial channels. J Cell Biol 64:586
Schneeberger EE, Karnovsky MJ (1968) The ultrastructural basis of alveolar-capillary membrane permeability to peroxydase used as a tracer. J Cell Biol 37:781
Staehelin LA (1974) Structure and function of intercellular junctions. Int Rev Cytol 39:191
Staub NC (1970) The pathophysiology of pulmonary edema. Human Pathol 1:419
Staub NC, Nagano A, Pearce ML (1967) Pulmonary edema in dogs, especially the sequence of fluid accumulation in the lungs. J Appl Physiol 22:227
Sturz E (1949) Bronchographische Beiträge zur normalen und pathologischen Physiologie der Lunge. Fortschr Röntgenstr 72:309–340
Swann HE (1960) Occurrence of pulmonary edema in sudden asphyxial deaths. Am Med Assoc Arch Pathol 69:89–102
Weibel ER (1973) Morphological basis of alveolar-capillary gas exchange. Physiol Rev 53:419–495
Weibel ER, Gil J (1977) Structure-function relationships at the alveolar level. In: West JB (ed) Bioengineering aspects of the lung. Dekker, New York, pp 1–81
Weibel ER, Gomez DM (1962) Architecture of the human lung. Science 137:577
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Brinkmann, B., Püschel, K. Die Lunge als Erfolgsorgan der Strangulationsagonie. Z Rechtsmed 86, 175–194 (1981). https://doi.org/10.1007/BF00203794
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00203794