Eur J Pediatr Surg 1997; 7(3): 135-137
DOI: 10.1055/s-2008-1071073
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Postpneumonic Empyema in Children Treated by Early Decortication

R.  Rizalar , S.  Somuncu , F.  Bernay , E.  Aritürk , M.  Günaydin , N.  Gürses
  • Department of Pediatric Surgery, Ondokuz Mayis University Faculty of Medicine, Samsun, Turkey
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We performed early decortication in 32 cases of postpneumonic empyema during the period of February 1991 to December 1995. Twenty of them were male and 12 of them were female. We evaluated these cases retrospectively. Decortication was saved for the patients where antimicrobial therapy and closed-tube drainage had failed to achieve a cure and was performed on the 10-15th day after the diagnosis was established. Indications for the decortication were persistent fever (9), pulmonary air leakage (7), localized effusion (7), persistent respiratory distress (5) and pleural thickening without resolution (28). Decortication was performed through the standard posterolateral thoracotomy. Patients were discharged on the 8th postoperative day with minimal morbidity and no mortality.

Because of the simplicity of the procedure (short hospitalization periods, low mortality and morbidity rates) good results were achieved with early decortication.

Zusammenfassung

Bei 32 Patienten mit postpneumonischem Empyem wurde im Zeitraum von Februar 1991 bis Dezember 1995 eine Frühdekortikation durchgeführt. 20 Kinder waren männlichen, 12weiblichen Geschlechts. Die Dekortikation wurde nur bei Patienten durchgeführt, bei denen die antimikrobielle Therapie und die Drainage erfolglos blieben. Sie wurde am 10.-15. Tag nach der Diagnose vorgenommen. Die Indikationen für die Dekortikation waren persistierendes Fieber (n = 9), Lungenleck mit Pneumothorax (n = 7), lokale Abszedierungen (n = 7), persistierende Atemnot (n = 5) und pleurale Verdickungen ohne Besserungstendenz (n = 28). Die Thorakotomie wurde mittels einer standardisierten posterolateralen Thorakotomie durchgeführt. Die Patienten wurden am 8. postoperativen Tag entlassen. Die Morbidität war minimal. Es bestand keine Mortalität.

Die Autoren schlußfolgern, daß die Frühdekortikation aufgrund der kurzen Hospitalisationsdauer, der niedrigen Mortalität und Morbidität sowie den guten Ergebnissen empfohlen werden kann.

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