Laryngorhinootologie 1994; 73(5): 264-267
DOI: 10.1055/s-2007-997126
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sklerosierende Lipogranulomatose der Augenlider nach Siebbeinoperation: eine Komplikation nach Salbentamponade!

Sclerosing Lipogranulomatosis of the Eyelids after Surgery of the Ethmoidal Sinus: A Complication after Ointment PackingA.-J. Tasman1 , U. Faller2 , P. Möller3
  • 1Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. H. Weidauer)
  • 2Universitäts-Augenklinik Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. H. E. Völcker)
  • 3Pathologisches Institut der Universität Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. H. F. Otto)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Anhand einer eigenen Beobachtung wird über eine wenig beachtete Komplikation nach Nasennebenhöhlenoperationen berichtet. Wird nach einer Eröffnung der Orbita, zur Blutstillung eine mit Salbe bestrichene Tamponade verwendet, droht ein Übertritt von Salbe in die Orbita. Die Salbe kann, wie im geschilderten Fall, durch eine Einblutung in die Orbita bis unter die Lidhaut gelangen und kann dort das Krankheitsbild einer sklerosierenden Lipogranulomatose verursachen. Die Literaturübersicht unterstreicht zusammen mit diesem Fall die therapeutische Problematik.

Summary

We report on an instructive case of an infrequent but severe complication after paranasal sinus surgery. The use of ointment-covered nasal packing for haemostasis can cause inoculation of ointment into the orbita, if the medial orbital wall has been injured intraoperatively. A postoperative intraorbital haematoma may spread ointment droplets into subcutaneous tissues of the eyelid and cause local sclerosing lipogranulomatosis. The case reported here underlines the resulting therapeutical problems as have been mentioned in the literature. Only complete excision of the lipogranuloma can prevent recurrences. We conclude that ointment should not be used with nasal packings after paranasal sinus surgery if an intraoperative lesion of the orbital wall is likely to occur.

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