Dtsch Med Wochenschr 2014; 139(48): 2457-2462
DOI: 10.1055/s-0034-1387417
Übersicht | Review article
Suchtprävention, Allgemeinmedizin
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verbessertes Hypertonie-Management durch Alkohol-Screening und Folgeinterventionen in der Hausarztpraxis

Improvement of management of hypertension by implementation of alcohol screening and subsequent interventions in primary practice
J. Rehm
1   Institut für Klinische Psychologie und Psychotherapie, Technische Universität Dresden; Centre for Addiction and Mental Health, Toronto, Kanada; und Dalla Lana School of Public Health, Toronto, Kanada
,
G. Gmel
2   Centre for Addiction and Mental Health, Toronto, Kanada
,
F. Kiefer
3   Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Mannheim; und Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg
,
R. Kreutz
4   Institut für Klinische Pharmakologie und Toxikologie, Charité-Universitätsmedizin, Berlin
,
J. Kugler
5   Lehrstuhl für Gesundheitswissenschaften/Public Health, Medizinische Fakultät, Technische Universität Dresden
,
M. Müller-Walther
6   Facharztpraxis für Allgemeinmedizin, Jahnsdorf
,
P. Sandow
7   Facharztpraxis für Allgemeinmedizin, Berlin
,
B. Weisser
8   Institut für Sportwissenschaft, Abteilung Sportmedizin, Christian-Albrechts-Universität, Kiel
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

02 July 2014

23 October 2014

Publication Date:
19 November 2014 (online)

Zusammenfassung

Hypertonie und Alkoholkonsum gehören beide zu den fünf wichtigsten Risikofaktoren für Krankheitslast in Westeuropa, insbesondere aufgrund ihres Einflusses auf nicht übertragbare Krankheiten. Unter Hausarzt-Patienten findet man häufig eine Überlappung beider Risikofaktoren. Durch ein Alkohol-Screening bei Hypertonie-Patienten in der Hausarztpraxis, gekoppelt mit einer im Bedarfsfall anschließenden Kurzintervention bzw. formellen Behandlung, könnte ein wichtiger Schritt zur Erreichung der WHO-Ziele bei der Prävention und Bekämpfung von nicht-übertragbaren Krankheiten vollzogen werden. Zusätzlich könnte durch eine solche Intervention auch das Therapiemanagement von Hypertonie-Patienten in Deutschland verbessert werden. In einer Arbeitsgruppe von Experten aus Wissenschaft und Praxis wurden Rationale und mögliche Barrieren für eine solche Intervention diskutiert und sinnvolle Implementierungsschritte für Hausarztpraxen entwickelt.

Abstract

Hypertension and alcohol use are both part of the five most important risk factors for burden of disease in Western Europe, mainly because of their impact on non-communicable diseases (NCD). Both risk factors are prevalent with high overlap among patients in primary care. Implementation of a screening for alcohol among patients of hypertension in primary care followed by brief intervention for problem alcohol use or formal treatment for people with alcohol dependence could constitute an important step to reach the goals of the Global WHO Action Plan for Prevention and Control of NCD. In addition, such an intervention could improve the management of hypertension. In a working group of experts from clinical practice and research the rationale and potential barriers for this intervention were discussed and steps for implementation in primary care were developed.

 
  • Literatur

  • 1 Babor TF, Higgins-Biddle JC, Saunders JB et al. Audit: The alcohol use disorders identification test. Guideline for use in primary care. 2nd. edition. World Health Organization, Department of Mental Health and Substance Dependence; 2001. http://www.talkingalcohol.com/files/pdfs/WHO_audit.pdf (letzter Zugriff: 27.08.2014)
  • 2 Babor TF, McRee BG, Kassebaum PA et al. Screening, Brief Intervention, and Referral to Treatment (SBIRT): toward a Public Health approach to the management of substance abuse. Subst Abus 2007; 28: 7-30
  • 3 Briasoulis A, Agarwal V, Messerli FH. Alcohol consumption and the risk of hypertension in men and women: a systematic review and meta-analysis. FHJ Clin Hypertens (Greenwich) 2012; 14: 792-798
  • 4 Bühringer G, Augustin R, Bergmann E et al. Alkoholkonsum und alkoholbezogene Störungen in Deutschland. Schriftenreihe des Bundesministeriums fur Gesundheit, Bd. 128. Baden-Baden: Nomos; 2000
  • 5 Burger M, Mensink G. Bundes-Gesundheitssurvey: Alkohol, Konsumverhalten in Deutschland. Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Berlin: Robert Koch-Institut; 2003. ISBN 3-89606-142-9
  • 6 Bush K, Kivlahan DR, McDonell MB et al. The AUDIT alcohol consumption questions (AUDIT-C): an effective brief screening test for problem drinking. Ambulatory Care Quality Improvement Project. Arch Intern Med 1998; 158: 1789-1795
  • 7 Generalitat de Catalunia. Memoria 2012. Departament de Salut Barcelona: Institut Catala de la Salut; 2013. http://www.gencat.cat/ics/infocorp/memoria2012/ics2012eng/index.html (letzter Zugriff: 02.09.2014)
  • 8 Gual A, Anderson P, Segura L et al. Alkoholprobleme und medizinische Primärversorgung: Trainingsprogramm für Früherkennung und Kurzinterventionen. Barcelona: Gesundheitsministerium der autonomen katalonischen Regierung; 2009. http://www.gencat.cat/salut/phepa/units/phepa/pdf/phepa_training_geman.pdf (letzter Zugriff: 27.08.2014)
  • 9 Heather N. The efficacy-effectiveness distinction in trials of alcohol brief intervention. Addict Sci Clin Pract 2014; 9: 13
  • 10 Hoffmann T, Schlisske L, Voigt K et al. Interventions against excessive alcohol consumption in primary health care: a survey of GPs’ and psychiatrists’ attitudes and practices in two states in Germany. Substance Abuse Treatment, Prevention and Policy Submitted
  • 11 Janhsen K, Strube H, Starker A. Gesundheitsberichterstattung – Themenhefte: Heft 43: Hypertonie. Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Berlin: Robert Koch-Institut; 2008
  • 12 Kaner EF, Beyer F, Dickinson HO et al. Effectiveness of brief alcohol interventions in primary care populations. Cochrane Database Syst Rev 2007; CD004148
  • 13 Kaplan M. Prävention in der Hausarztpraxis. Vortrag des Vizepräsidents der Bundesärztekammer im Rahmen des 117. Deutscher Ärztetags, Düsseldorf: 29.05.2014
  • 14 Kintscher U, Böhm M, Goss F et al. Kommentar zur 2013-ESH/ESC-Leitlinie zum Management der arteriellen Hypertonie. Kardiologe 2014; 8: 223-230 Online publiziert: 18. Juni 2014. DOI: 10.1007/s12181-014-0575-y.
  • 15 Kraus L, Piontek D, Pfeiffer-Gerschel T et al. Inanspruchnahme gesundheitlicher Versorgung durch Alkoholabhängige [Health care utilization of people with alcohol dependence]. Vorabdruck erschienen
  • 16 Lim SS, Vos T, Flaxmann AD et al. A comparative risk assessment of burden of disease and injury attributable to 67 risk factors and risk factor clusters in 21 regions, 1990–2010: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2010. Lancet 2012; 380: 2224-2260
  • 17 Malhotra H, Mehta SR, Mathur D et al. Pressor effects of alcohol in normotensive and hypertensive subjects. Lancet 1985; 2: 584-586
  • 18 Mancia G, Fagard R, Narkiewicz K et al. 2013 ESH/ESC Guidelines for the management of arterial hypertension: the Task Force for the management of arterial hypertension of the European Society of Hypertension (ESH) and of the European Society of Cardiology (ESC). J Hypertens 2013; 31: 1281-1357
  • 19 Neuhauser H, Thamm M, Ellert U. Blutdruck in Deutschland 2008-2011. Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Bundesgesundheitsbl 2013; 56: 795-801
  • 20 O'Donnell A, Anderson P, Newbury-Birch D et al. The impact of brief alcohol interventions in primary healthcare: a systematic review of reviews. Alcohol Alcohol 2014; 49: 66-78
  • 21 ODHIN Project (Optimizing delivery of health care interventions). http://www.odhinproject.eu/project-structure.html (letzter Zugriff: 27.08.2014)
  • 22 Ornstein SM, Miller PM, Wessell AM et al. Integration and sustainability of alcohol screening, brief intervention, and pharmacotherapy in primary care settings. J Stud Alcohol Drugs 2013; 74: 598-604
  • 23 Pérula De Torres LA, Iglesias-Rodal M, Bauza-Nicolay K et al. Tiempo estimado para realizar las actividades preventivas recomendadas por el PAPPS en la población adulta. Aten Primaria 2005; 36: 5-10
  • 24 PHEPA (Primary Health Care European Project on Alcohol). http://www.phepa.net/units/phepa/html/en/Du9/index.htm (letzter Zugriff: 27.08.2014)
  • 25 Puddey IB, Beilin LJ, Vandongen R. Regular alcohol use raises blood pressure in treated hypertensive subjects. A randomised controlled trial. Lancet 1987; 1: 647-651
  • 26 Rehm J, Baliunas D, Borges GL et al. The relation between different dimensions of alcohol consumption and burden of disease – an overview. Addiction 2010; 105: 817-843
  • 27 Rist F, Demmel R, Hapke U et al. Riskanter schädlicher und abhängiger Alkoholkonsum: Screening, Diagnostik, Kurzintervention. Leitlinien der AWMF. Sucht 2004; 50: 102-112
  • 28 Roerecke M, Rehm J. Alcohol intake revisited: risks and benefits. Curr Atheroscler Rep 2012; 14: 556-562
  • 29 Saunders JB, Aasland OG, Babor TF et al. Development of the Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT): WHO Collaborative Project on Early Detection of Persons with Harmful Alcohol Consumption-II. Addiction 1993; 88: 791-804
  • 30 Schulte B, Schmidt CS, Milin S et al. Barrieren und Möglichkeiten in der Umsetzung von alkoholbezogenen Interventionen in der hausärztlichen Praxis. Suchttherapie 2014; 15: 35-42
  • 31 Singh GM, Goodarz D, Farzadfar F et al. The age-specific quantitative effect of metabolic risk factors on cardiovascular diseases and diabetes: a pooled analyses. PLoS One 2013; 8: e65174
  • 32 Spyra A, Rychlik RP. Behandlungsempfehlungen zur Alkoholabhängigkeit. Ein Vergleich deutscher und internationaler Leitlinien. Dtsch Med Wochenschr 2013; 138: 2265-2270
  • 33 Stamler R. Implications of the INTERSALT study. Hypertension 1991; 17: I16-I20
  • 34 Taylor B, Irving HM, Baliunas D et al. Alcohol and hypertension: gender differences in dose-response relationships determined through systematic review and meta-analysis. Addiction 2009; 104: 1981-1990
  • 35 Ueshima H, Mikawa K, Baba S et al. Effect of reduced alcohol consumption on blood pressure in untreated hypertensive men. Hypertension 1993; 21: 248-292
  • 36 Voigt K, Twork S, Mittag D et al. Consumption of alcohol, cigarettes and illegal substances among physicians and medical students in Brandenburg and Saxony (Germany). BMC Health Serv Res 2009; 9: 219
  • 37 Whelton PK, He J, Appel LJ et al. Primary prevention of hypertension: clinical and public health advisory from The National High Blood Pressure Education Program. JAMA 2002; 288: 1882-1888
  • 38 World Health Organization. Global action plan for the prevention and control of non-communicable diseases 2013-2020. Geneva, Switzerland: 2013. http://www.who.int/nmh/publications/ncd_action_plan2013.pdf (letzter Zugriff: 13.06.2014)
  • 39 World Health Organization. Global status report on alcohol and health. Geneva, Switzerland: 2014. http://www.who.int/substance_abuse/publications/global_alcohol_report/en/ (letzter Zugriff: 13.06.2014)
  • 40 Xin X, He J, Frontini MG et al. Effects of alcohol reduction on blood pressure: a meta-analysis of randomized controlled trials. Hypertension 2001; 38: 1112-1117