Klin Padiatr 2014; 226(05): 268-273
DOI: 10.1055/s-0034-1383653
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Positive or Negative Fructose Breath Test Results do not Predict Response to Fructose Restricted Diet in Children with Recurrent Abdominal Pain: Results from a Prospective Randomized Trial

Positive oder negative Fruktose-Atemtestergebnisse lassen keinen Schluss auf die Reaktion auf eine Fruktose-reduzierte Ernährung zu: Ergebnisse einer prospektiven randomisierten Studie
S. Wirth
1   Department of Pediatrics, Helios Medical Centre, Witten-Herdecke University, Wuppertal, Germany
,
C. Klodt
1   Department of Pediatrics, Helios Medical Centre, Witten-Herdecke University, Wuppertal, Germany
,
P. Wintermeyer
1   Department of Pediatrics, Helios Medical Centre, Witten-Herdecke University, Wuppertal, Germany
,
J. Berrang
2   Department of Pediatrics, Klinikum Dortmund, Dortmund, Germany
,
K. Hensel
1   Department of Pediatrics, Helios Medical Centre, Witten-Herdecke University, Wuppertal, Germany
,
T. Langer
1   Department of Pediatrics, Helios Medical Centre, Witten-Herdecke University, Wuppertal, Germany
,
A. Heusch
1   Department of Pediatrics, Helios Medical Centre, Witten-Herdecke University, Wuppertal, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 August 2014 (online)

Abstract

Objectives: To perform a prospective, blinded, randomized interventional trial in patients with recurrent abdominal pain. The primary endpoint was to determine the abdominal pain intensity after 2 weeks of fructose restricted diet. Secondary endpoints were changes of pain frequency and a secondary symptom score (SSS).

Methods: 103 individuals with recurrent abdominal pain for more than 3 months were randomized. 51 patients were allocated to group A (diet) and 52 to group B (no diet). 2 weeks later the patients underwent hydrogen breath test and were assigned to the test positive or negative group to identify patients with fructose malabsorption.

Results: 2 weeks after intervention the pain score decreased significantly from a median 5.5 in group A to 4 and did not change significantly in group B (5.3 to 5). In group A both patients with positive and negative breath tests had a significant lower pain score (−2 and −1.75, respectively). Frequency of abdominal pain decreased in both groups but without significant difference, SSS improved only in group A from median 6 to 3.5. Positive breath test was no predicting factor, neither was abdominal pain during the test.

Conclusions: Fructose restricted diet in children and adolescents with recurrent abdominal pain may be of benefit to improve both abdominal pain symptoms and other secondary symptoms. Since a negative breath test result does not exclude a positive response to fructose restriction, the hydrogen breath test does not seem to be the appropriate diagnostic mean to predict the response to the diet.

Zusammenfassung

Ziel der Untersuchung: Durchführung einer prospektiven, verblindeten, randomisierten Interventionsstudie bei Patienten mit rezidivierenden Bauchschmerzen. Der primäre Endpunkt war die Bestimmung der Schmerzintensität nach einer 2-wöchigen Fruktose-reduzierten Ernährung. Sekundäre Endpunkte waren die Änderung der Schmerzfrequenz und eines sekundären Symptomscores (SSS).

Methoden: 103 Patienten mit rezidivierenden Bauchschmerzen über 3 Monate wurden randomisiert. 51 Kinder bekamen eine Fruktose-reduzierte Ernährung (Gruppe A) und 52 nicht (Gruppe B). 2 Wochen später bekamen sie einen H2-Atemtest und wurden je nach Ergebnis als positiv oder negativ im Sinne einer Fruktosemalabsorption diagnostiziert.

Ergebnisse: 2 Wochen nach der Intervention ging die Schmerzintensität signifikant von einem Median 5,5 in Gruppe A auf 4 zurück und änderte sich in Gruppe B nicht (5,3 zu 5). In Gruppe A ­hatten sowohl die Atemtest-positiven als auch die –negativen Patienten eine signifikant niedrigere Schmerzintensität (−2 bzw. −1,75). Die Schmerzfrequenz reduzierte sich in beiden Gruppen nicht signifikant; der SSS verbesserte sich nur in Gruppe A von einem Median 6 auf 3,5. Ein positiver H2-Atemtest war wie auch Bauchschmerzen während des Tests kein prädiktiver Faktor.

Schlussfolgerung: Eine Fruktose-reduzierte Ernährung kann bei Kindern und Jugendlichen mit rezidivierenden Bauchschmerzen die abdominelle Symptomatik und andere sekundäre Parameter verbessern. Da ein negativer H2-Atem­test eine positive Reaktion auf die Fruktose Reduktion nicht ausschließt, ist dieser Test offenbar nicht das am besten geeignete diagnostische Mittel, um ein Ansprechen auf die Diät zu prognostizieren.

 
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